Skip to main content

Wat voor glasvezel stekker SC/APC òf LC/APC heeft de Nokia G-010G-Q? Ik weet dat er in de FTU een SC/APC stekker zit.

Dubbel geplaatst. Dus maar even gewist.


@gensnet, Als jij die FITZ!SFP XGS.PON in jouw 5530 plaatst dan kan je op dat Fiber tabblad aflezen welke connector benodigd is.

Alle documentatie die ik tot nu toe gezien heb geeft aan dat het een SC/UPC connector (blauw) betreft.

Plaats hier anders eens een screenshot van dat "Fiber" tabblad.


Wanneer je de glasvezel zonder een ont op een router kunt aansluiten, heb je een router rechtstreeks aangesloten op glasvezel.

De FRITZ!SFP XGS.PON is dan de ONT.

Klopt als een bus 

En het mooie er van is dat je de gegevens van de glaslijn kan meten 

Dat vindt ik persoonlijk wel mooi 

 

Maar zoals ik al eerder schreef gaat het hier om (vermoedelijk) aon-glasvezel aansluiting die je zelf mag aansluiten op glasvezel…….. Dat gaat met xgs-pon (bij de kpn) niet zo makkelijk als met aon-glasvezel.


Maar zoals ik al eerder schreef gaat het hier om (vermoedelijk) aon-glasvezel aansluiting die je zelf mag aansluiten op glasvezel…….. Dat gaat met xgs-pon (bij de kpn) niet zo makkelijk als met aon-glasvezel.

Ook bij PON mag je zelf een ONT aansluiten alleen wordt daarbij jouw aansluiting altijd omgezet naar XGS.PON als deze nog G.PON is en zal de ONT aangemeld moeten worden.


@gensnet, Als jij die FITZ!SFP XGS.PON in jouw 5530 plaatst dan kan je op dat fiber tabbald aflezen welke connector benodigd is.

Alle documentatie die ik tot nu toe gezien heb geeft aan dat het een SC/UPC connector (blauw) betreft.

Plaats hier anders eens een screenshot van dat "fiber tabblad.

Kijk en daaraan merk ik dat je (nog) niet precies weet welke stekker je moet gebruiken. Je vergelijkt dit met “eigen” apparatuur en dat geeft niet, maar het is bij mij echt anders. De sfp+ xgs-pon-module zit in de FRITZ!Box 5530 fiber. Wanneer die in de FRITZ!Box 5530 fiber zit die mij niet in de weg en gaat niets verstoren, omdat die nog geen glasvezel detecteerd. In de FRITZ!Box 5530 fiber staan bij Fiber-informatie geen bruikbare (dus géén technische gegevens). Het is denkbaar dat die er wel in komen te staan wanneer glasvezel op de xgs-pon-module wordt aangesloten. Dus wanneer er “internet” wordt gedetecteerd. Zolang er nog geen internet door de router (xgs-pon) wordt gedetecteerd mag je niet verwachten op technische gegevens.


@gensnet, Als jij die FITZ!SFP XGS.PON in jouw 5530 plaatst dan kan je op dat fiber tabbald aflezen welke connector benodigd is.

Alle documentatie die ik tot nu toe gezien heb geeft aan dat het een SC/UPC connector (blauw) betreft.

Plaats hier anders eens een screenshot van dat "fiber tabblad.

Kijk en daaraan merk ik dat je (nog) niet precies weet welke stekker je moet gebruiken. Je vergelijkt dit met “eigen” apparatuur en dat geeft niet, maar het is bij mij echt anders. De sfp+ xgs-pon-module zit in de FRITZ!Box 5530 fiber. Wanneer die in de FRITZ!Box 5530 fiber zit die mij niet in de weg en gaat niets verstoren, omdat die nog geen glasvezel detecteerd. In de FRITZ!Box 5530 fiber staan bij Fiber-informatie geen bruikbare (dus géén technische gegevens). Het is denkbaar dat die er wel in komen te staan wanneer glasvezel op de xgs-pon-module wordt aangesloten. Dus wanneer er “internet” wordt gedetecteerd. Zolang er nog geen internet door de router (xgs-pon) wordt gedetecteerd mag je niet verwachten op technische gegevens.

In de FRITZ!SFP XGS.PON module moet een blauwe SC/UPC connector gestoken worden tenminste dat is wat je op Internet kunt vinden.

@peter-keetfm, Is bij jou het tabblad "Fiber" ook gevuld met technische informatie zonder dat deze op de glasvezel aangesloten is? 

 

Overigens heb ik in het SFP slot van mijn EdgeRouter 4 een SFP RJ45 module zitten en is deze gewoon met een Cat6 UTP netwerkkabel op mijn Genexis NTU (AON) aangesloten.

Ik weet dus niet wat jij bedoelt met "Je vergelijkt dit met “eigen” apparatuur...".


@gensnet , Doe je het weer, je leest niet, draaft door en beschuldigd anderen van onkunde terwijl je zelf niets aanneemt van een ander.

T-Mobile heeft op de oude ODF en WBA aansluitingen nog AON aansluitingen, alles wat zebnieuw aanleggen, zowel ODF als “eigen netwerk” is G-Pon, de XGS-POn heeft T-Mobile nog niet in het pakket, dus hoenkom je erbij dat anderen niets weten terwijl je zelf uit je nek kletst.

Je blijft een drammertje die alleen zijn eigen gelijk denkt te hebben, luistert niet naar raad van anderen en denkt alleen de wijsheid in pacht te hebben over de verschillende glasvezel aansluitingen.

Dus veel plezier met het aansluiten vannje 5530 met XGS+Pon modulle met zeer waarschijnlijk de verkeerde kabel, je moet zeer waarschijnlijk de blauwe hebben ipv de Groen voor een probleemloze verbinding, maarja bij problemen zal KPN het wel weer gedaan hebben.


@gensnet, Als jij die FITZ!SFP XGS.PON in jouw 5530 plaatst dan kan je op dat fiber tabbald aflezen welke connector benodigd is.

Alle documentatie die ik tot nu toe gezien heb geeft aan dat het een SC/UPC connector (blauw) betreft.

Plaats hier anders eens een screenshot van dat "fiber tabblad.

Kijk en daaraan merk ik dat je (nog) niet precies weet welke stekker je moet gebruiken. Je vergelijkt dit met “eigen” apparatuur en dat geeft niet, maar het is bij mij echt anders. De sfp+ xgs-pon-module zit in de FRITZ!Box 5530 fiber. Wanneer die in de FRITZ!Box 5530 fiber zit die mij niet in de weg en gaat niets verstoren, omdat die nog geen glasvezel detecteerd. In de FRITZ!Box 5530 fiber staan bij Fiber-informatie geen bruikbare (dus géén technische gegevens). Het is denkbaar dat die er wel in komen te staan wanneer glasvezel op de xgs-pon-module wordt aangesloten. Dus wanneer er “internet” wordt gedetecteerd. Zolang er nog geen internet door de router (xgs-pon) wordt gedetecteerd mag je niet verwachten op technische gegevens.

In de FRITZ!SFP XGS.PON module moet een blauwe SC/UPC connector gestoken worden tenminste dat is wat je op Internet kunt vinden.

@peter-keetfm, Is bij jou het tabblad "Fiber" ook gevuld met technische informatie zonder dat deze op de.glasvezel aangesloten is? 

 

Overigens heb ik in het SFP slot van mijn EdgeRouter 4 een SFP RJ45 module zitten en is deze gewoon met een Cat6 UTP netwerkkabel op mijn Genexis NTU (AON) aangesloten.

Ik weet dus niet wat jij bedoelt met "Je vergelijkt dit met “eigen” apparatuur...".

> Overigens heb ik in het SFP slot van mijn EdgeRouter 4 een SFP RJ45 module zitten
> en is deze gewoon met een Cat6 UTP netwerkkabel op mijn Genexis NTU (AON)
> aangesloten.

> Ik weet dus niet wat jij bedoelt met "Je vergelijkt dit met “eigen” apparatuur...".

Wanneer ik dit allemaal lees, gaan mijn wenkbrouwen soms fronsen en haal even diep adem omdat ik lees dat er maar heel weinig mensen hier reageren die mij begrijpen…….. en dit met hun eigen situatie vergelijken.

Hieraan merk ik dat. Wanneer er over een NTU wordt gesproken heb je te maken met een AON-glasvezelaansluiting. Die is zelf aan te sluiten. Als je GPON of XGS-PON-glasvezelaansluiting hebt, spreek je van een ONT. (Nog) niet zelf aan te sluiten. Beide apparaten doen hetzelfde (licht omzetten naar stroom) maar zijn voor wat betreft glasvezel verschillend. AON is actief en GPON of XGS-PON is passief.

Je schrijft dat je de SFP-module van de Edge Router op de NTU hebt aangesloten middels cat6 kabel en zo werkt dat prima. Op die manier kun je elke router via een NTU of ONT aansluiten op glasvezel. Maar op die manier heb je de glasvezel niet direct aangesloten op de Edge Router maar via de NTU/ONT.

Het is nu mijn bedoeling om zonder tussenkomst van een NTU/ONT de glasvezel direct op een- in mijn geval een FRITZ!Box 5530 fiber- aan te kunnen sluiten.

 


@wjb 

Oei dat durf ik niet te zeggen 

Tabblad kopje mobile network kwam pas in beeld bij aansluiten lte usb stick 

Misschien dat het bij glasvezel aansluiten ook zo is geen idee 

Stom dat ik daar niet opgelet heb 


Nu lees je weer wat je wilt lezen en niet wat er staat, zo jammer dit @gensnet 

@wjb schrijft dat die het anders heeft dan jij het wil aansluiten en begrijpt dus niet waarom jij waarom jij denkt dat hij het vergelijkt met zijn eigen aansluiting voor wat jij wilt doen met die XGS+ Pon modulle direkt op de FTU zonder ont van KPN er tussen.

Ik durf te wedden dat wjb meer van internet aansluitingen weet en welke vormen er zijn en hoe het werkt dan wij met zijn tweeën ooit kunnen bedenken.

Maar nog steeds geen reactie op mijn opmerkingen, raak ik een gevoelige snaar, ik weet precies wat jij wilt gaan bereiken, een poging om KPN weer in een kwaad daglicht te brengen, je hoopt dat het fout gaat.


@gensnet, Doe je het weer, je leest niet, draaft door en beschuldigd anderen van onkunde terwijl je zelf niets aanneemt van een ander.

T-Mobile heeft op de oude ODF en WBA aansluitingen nog AON aansluitingen, alles wat zebnieuw aanleggen, zowel ODF als “eigen netwerk” is G-Pon, de XGS-POn heeft T-Mobile nog niet in het pakket, dus hoenkom je erbij dat anderen niets weten terwijl je zelf uit je nek kletst.

Je blijft een drammertje die alleen zijn eigen gelijk denkt te hebben, luistert niet naar raad van anderen en denkt alleen de wijsheid in pacht te hebben over de verschillende glasvezel aansluitingen.

Dus veel plezier met het aansluiten vannje 5530 met XGS+Pon modulle met zeer waarschijnlijk de verkeerde kabel, je moet zeer waarschijnlijk de blauwe hebben ipv de Groen voor een probleemloze verbinding, maarja bij problemen zal KPN het wel weer gedaan hebben.

> zeer waarschijnlijk de verkeerde kabel

Hiermee geef je zelf al aan dat je dat ook niet weet en dat je dat op die manier handig probeert te verbergen. Dan wil ik wel zo’n betweter zijn en dan ga ik vanaf nu mijn eigen gang/weg en laat hier “experts” maar mooi in de waan dat ik een prutser eerste klas ben en nergens iets van af weet wat de “experts” hier zo zeker denken te weten……..

Ik ga het graag zelf ervaren of ik “gelijk” heb en wanneer dat het geval is, zullen jullie dat dus hier niet lezen. Ik ga mijn “kennis” dan echt niet delen met “experts” die mij nu totaal de grond in boren cq leesbaar tegenwerken...


O, dus als je geen gelijk hebt lezen we het wel.😁

Ik lees juist dat je heel weinig kennis hebt, ik heb ook alle kennis niet, maar meer dan dat jij hebt blijkt wel, jij kijkt of een stekker past in de SFP van AVM en weet geeneens het verschil tussen groen en blauw, nou die is er wel en de ontwerpers hebben de fout gemaakt om het zelfde basis stekkertje te gebruiken en de aansluiting daarvan hetzelfde te laten zijn, sterker nog, van de SC zijn er zelfs 3 varianten, er is er nog 1 eerder geweest, de multi mode en die is grijs, zelfde uiterlijk.

Weet je wat, effe wat leesvoer voor je, staan ze allemaal in, maar ongetwijfeld ken je ze allemaal al.

https://www.redlink.nl/blog/glasvezel-connectoren-overzicht1

 

P.S. Lezen is niet je expert kant, we werken je niet tegen, jij werkt jezelf tegen om zaken anders voor te stellen dan ze geschreven worden en er dan omheen te draaien, je bent bezig met

                                                Divide et impera

 


Wanneer er over een NTU wordt gesproken heb je te maken met een AON-glasvezelaansluiting. Die is zelf aan te sluiten. Als je GPON of XGS-PON-glasvezelaansluiting hebt, spreek je van een ONT. (Nog) niet zelf aan te sluiten.

Zoals eerder gezegd is ook een XGS.PON ONT zelf aan te sluiten.

 

Je schrijft dat je de SFP-module van de Edge Router op de NTU hebt aangesloten middels cat6 kabel en zo werkt dat prima. Op die manier kun je elke router via een NTU of ONT aansluiten op glasvezel. Maar op die manier heb je de glasvezel niet direct aangesloten op de Edge Router maar via de NTU/ONT.

Klopt, maar ik wil dan ook mijn NTU helemaal niet wegsnijden. De NTU's en ONT's van KPN doen hun werk uitstekend en ik zie dan ook geen enkele meerwaarde in het gebruiken van een eigen NTU of ONT.

 

Het is nu mijn bedoeling om zonder tussenkomst van een NTU/ONT de glasvezel direct op een- in mijn geval een FRITZ!Box 5530 fiber- aan te kunnen sluiten.

Ik denk dat het iedereen wel duidelijk is dat jij een XGS.PON ONT in jouw 5530 wilt plaatsen.

En als ik het goed begrepen heb mis je daarbij nog één stukje informatie namelijk welke connector in de FRITZ!SFP XGS.PON past. Het antwoord is je een paar keer gegeven immers uitgaande van de documentatie op Internet lijkt dat de (blauwe) SC/UPC connector te zijn.


Zie ook even deze link :

https://support.zyxel.eu/hc/nl/articles/360005173700-Beschrijving-van-de-optische-connectoren-SC-APC-en-SC-UPC-die-worden-gebruikt-in-GPON-apparaten

Zie onderaan : Aandacht!

 

 


@wjb , Inderdaad is die XGS zelf aan te sluiten, enige opstakeltje is dat KPN hem moet activeren op hun netwerk, en maakt niet uit of het XGS of gewoon G-Pon is geld voor beide dit in tegenstelling tot de AON die wij hebben, maar ook daat moet je de goede patch kabel gebruiken om het goed te laten werken, en daar gaat @gensnet waarschijnlijk al de fout in, nu zal hij wel lezen dat die volgens mij als in zijn ogen zelf benoemde expert zeg dat die zeker de mist in gaat, maar laat nu zijn SFP+ een ander label hebben als we kennen en daar staat het niet op, of het staat op de kantndie we niet kunnen zien, maar misschien dat @Eric van Uden Nog even licht er op wil laten schijnen voor duidelijkheid.


@wjb, Inderdaad is die XGS zelf aan te sluiten, enige opstakeltje is dat KPN hem moet activeren op hun netwerk, en maakt niet uit of het XGS of gewoon G-Pon is geld voor beide dit in tegenstelling tot de AON die wij hebben, maar ook daat moet je de goede patch kabel gebruiken om het goed te laten werken, en daar gaat @gensnet waarschijnlijk al de fout in, nu zal hij wel lezen dat die volgens mij als in zijn ogen zelf benoemde expert zeg dat die zeker de mist in gaat, maar laat nu zijn SFP+ een ander label hebben als we kennen en daar staat het niet op, of het staat op de kantndie we niet kunnen zien, maar misschien dat @Eric van Uden Nog even licht er op wil laten schijnen voor duidelijkheid.

En als @gensnet de groene connector er al in geprobeerd heeft en de sfp+ module is SC/UPC 

dan is deze connectie al verkl...... 


En als @gensnet de groene connector er al in geprobeerd heeft en de sfp+ module is SC/UPC 

dan is deze connectie al verkl...... 

Laten we hopen dat dat nog niet het geval is of dat er in ieder geval geen schade is ontstaan want volgens mij is zo'n FRITZ!SFP XGS.PON niet goedkoop.


Als die voorzichtig heeft gedaan is er weinig aan de hand, maar lomp en scheef er in drukken kan inderdaad schade opleveren, dan maar hopen dat het aan de groene kant is.


En als @gensnet de groene connector er al in geprobeerd heeft en de sfp+ module is SC/UPC 

dan is deze connectie al verkl...... 

Gelukkig kunnen SFP’tjes hier wel tegen, mits goed ontworpen. Er zit normaal gesproken een klein stukje ruimte tussen de lens en de ferrule van een glasvezel-connector. Hoe Fritz dat doet met de AON en GPON modules die LC/APC vereisen is mij dan weer niet bekend. Normaal gesproken moet een ferrule er ook wel tegen kunnen dat er SC/PC en SC/APC door elkaar gebruikt worden maar het moet echt geen permanent iets zijn en het is funest voor de signaaloverdracht. Wil hiermee vooral zeggen dat als er een keer een verkeerde connector gebruikt wordt dit echt niet voor permanente schade zal zorgen.

Ergens wel jammer dat AVM juist hier in afwijkt van alles in de glasvezelindustrie: singlemode SFP's zijn altijd PC of UPC in de telecom.

 

Maar helaas hebben een heleboel mensen de dikke pech geen gebruik te kunnen maken van het glasvezelnetwerk van t-mobile.

Je weet dat Glasoperator (de operator van T-Mobile) enorm veel eigen apparatuur heeft staan in de wijkcentrales van KPN Netwerk? Als ik hier in Nijmegen en omgeving kijk zijn er maar enkele gebieden waar T-Mobile enkel op WBA niveau levert. Als je PON MVP1 hebt (kun je zelf niet achterhalen) dan kan je ook gewoon T-Mobile afnemen op eigen apparatuur, mits zij dit geplaatst hebben in de centrale.

 

niet zo klierderig mee dan de kpn.

Je loopt een servicetool door en je verbinding wordt gratis omgezet naar XGS-PON, daarna kan je via diezelfde servicetool gemakkelijk je eigen ONT registeren. T-Mobile is een van de partijen waar het juist iets moeilijker gaat. Het gaat en zoals ik gelezen heb gaat het ook goed maar er gaat al snel een werkweek overheen en er is ook niet even een tool te gebruiken om het te doen. Dus ik wil het graag weten, hoe is KPN klierderig?

 

XGPON is geen Nokia naar mijn beste weten.

Hier wilde ik nog even op reageren @obelisk, XGPON en XGSPON zijn twee verschillende technologieën en moeten absoluut niet door elkaar gehaald worden. XGPON ONT's gaan niet werken op een XGSPON verbinding. 


En als @gensnet de groene connector er al in geprobeerd heeft en de sfp+ module is SC/UPC 

dan is deze connectie al verkl...... 

Gelukkig kunnen SFP’tjes hier wel tegen, mits goed ontworpen. Er zit normaal gesproken een klein stukje ruimte tussen de lens en de ferrule van een glasvezel-connector. Hoe Fritz dat doet met de AON en GPON modules die LC/APC vereisen is mij dan weer niet bekend. Normaal gesproken moet een ferrule er ook wel tegen kunnen dat er SC/PC en SC/APC door elkaar gebruikt worden maar het moet echt geen permanent iets zijn en het is funest voor de signaaloverdracht. Wil hiermee vooral zeggen dat als er een keer een verkeerde connector gebruikt wordt dit echt niet voor permanente schade zal zorgen.

Ergens wel jammer dat AVM juist hier in afwijkt van alles in de glasvezelindustrie: singlemode SFP's zijn altijd PC of UPC in de telecom.

 

Maar helaas hebben een heleboel mensen de dikke pech geen gebruik te kunnen maken van het glasvezelnetwerk van t-mobile.

Je weet dat Glasoperator (de operator van T-Mobile) enorm veel eigen apparatuur heeft staan in de wijkcentrales van KPN Netwerk? Als ik hier in Nijmegen en omgeving kijk zijn er maar enkele gebieden waar T-Mobile enkel op WBA niveau levert. Als je PON MVP1 hebt (kun je zelf niet achterhalen) dan kan je ook gewoon T-Mobile afnemen op eigen apparatuur, mits zij dit geplaatst hebben in de centrale.

 

niet zo klierderig mee dan de kpn.

Je loopt een servicetool door en je verbinding wordt gratis omgezet naar XGS-PON, daarna kan je via diezelfde servicetool gemakkelijk je eigen ONT registeren. T-Mobile is een van de partijen waar het juist iets moeilijker gaat. Het gaat en zoals ik gelezen heb gaat het ook goed maar er gaat al snel een werkweek overheen en er is ook niet even een tool te gebruiken om het te doen. Dus ik wil het graag weten, hoe is KPN klierderig?

 

XGPON is geen Nokia naar mijn beste weten.

Hier wilde ik nog even op reageren @obelisk, XGPON en XGSPON zijn twee verschillende technologieën en moeten absoluut niet door elkaar gehaald worden. XGPON ONT's gaan niet werken op een XGSPON verbinding. 

http://m.nl.fiber-optical-transceivers.com/info/pc-vs-upc-vs-apc-connector-what-is-the-differ-52185990.html

fysiek contact 

daarom verkloot je de connector groen op blauw 

APC op UPC (PC) (of andersom)

maar goed ze zeggen het allemaal voor de grap 🤪 

 

 

 


@NHendriks 

Weer wat geleerd, XGS is 10 Gbps symmetrisch in tegenstelling tot XG die net als de G-variant asymmetrisch zijn. Daarnaast zullen er nog wel wat aanvullende ‘details’ zijn.


@NHendriks 

Er is wel een soort zonder fysiek contact

https://www.flukenetworks.com/blog/cabling-chronicles/whats-expanded-beam-fiber-connector


http://m.nl.fiber-optical-transceivers.com/info/pc-vs-upc-vs-apc-connector-what-is-the-differ-52185990.html

fysiek contact 

daarom verkloot je de connector groen op blauw 

APC op UPC (PC) (of andersom)

maar goed ze zeggen het allemaal voor de grap 🤪 

Je hoeft hier echt niet met mij over in discussie te gaan hoor en ik weet verdomd goed wat de verschillen zijn tussen PC, APC en UPC. Ik werk er niet voor niets dagelijks mee..

SFP's zijn heel wat anders dan koppelbussen. Ja, bij koppelbussen is er direct fysiek contact, in een SFP niet. Er zitten immers lenzen tussen en daar tussen weer lucht, het is niet zo dat je ferrule direct tegen de diode aan zit.

En ook als je een SC/APC in een koppelbus stopt met een SC/PC is niet per direct de glasvezel beschadigd. Vinden ze het leuk? Nee. Is het slecht voor je signaal? Ja. Als je zo'n verbinding lange tijd laat zitten dan gaat er inderdaad een ferrule stuk maar bij kort contact is er echt niets maar dan ook niets aan de hand. En de eerste schade zal zijn aan het kunststof om de fysieke vezel, niet de vezel zelf.


http://m.nl.fiber-optical-transceivers.com/info/pc-vs-upc-vs-apc-connector-what-is-the-differ-52185990.html

fysiek contact 

daarom verkloot je de connector groen op blauw 

APC op UPC (PC) (of andersom)

maar goed ze zeggen het allemaal voor de grap 🤪 

Je hoeft hier echt niet met mij over in discussie te gaan hoor en ik weet verdomd goed wat de verschillen zijn tussen PC, APC en UPC. Ik werk er niet voor niets dagelijks mee..

SFP's zijn heel wat anders dan koppelbussen. Ja, bij koppelbussen is er direct fysiek contact, in een SFP niet. Er zitten immers lenzen tussen en daar tussen weer lucht, het is niet zo dat je ferrule direct tegen de diode aan zit.

En ook als je een SC/APC in een koppelbus stopt met een SC/PC is niet per direct de glasvezel beschadigd. Vinden ze het leuk? Nee. Is het slecht voor je signaal? Ja. Als je zo'n verbinding lange tijd laat zitten dan gaat er inderdaad een ferrule stuk maar bij kort contact is er echt niets maar dan ook niets aan de hand. En de eerste schade zal zijn aan het kunststof om de fysieke vezel, niet de vezel zelf.

Die discussie begin jij zelf 

 

 


@NHendriks dit zal ook wel een grap zijn 😱