Skip to main content

Wat voor glasvezel stekker SC/APC òf LC/APC heeft de Nokia G-010G-Q? Ik weet dat er in de FTU een SC/APC stekker zit.

> Sluit nooit blauw op groen aan of andersom.

Dit is een erg goede raad. Maar wanneer er in de SFP+ XGSPON-module wordt aangegeven dat daar een blauwe sc/upc stekker in moet en géén groene sc/apc stekker zit je met een dilemma. Mij is verzekerd dat er in de SFP+ XGSPON-module een groene sc/apc stekker past en dat is dan ook juist.

Ik heb hier “ergens” een sticker op de doos van de ftu coverpatch gezien met andere aansluitingen: groene sc/apc naar blauwe sc/upc. Op mij sticker staat alleen sc/apc en het andere uiteinde is ook een sc/apc stekker. Beide stekkers zijn groen.

 

Pak gewoon de juiste patchkabel.

Zo heb ik bij mijn fritzbox 5590 AON en GPON modules lc/apc aansluiting

Het kan bij XGSPON ook lc/apc of sc/apc of sc/upc zijn (deze laatste heb ik gezien in DE) 

Bij de fritzbox 5490 is het sc/pc (upc)

Neem de juiste patchkabel en het is gaan 

 


Met AON gaat het toch wat anders dan met XGSPON alleen al wat stekkers betreft. Ik heb XGSPON met twee groene sc/apc stekkers aan weerszijden. De ene groene sc/apc stekker gaat naar de FTU en de andere groene sc/apc stekker gaat naar de XGSPON-module van de FRITZ!Box 5530 fiber. Dan verstoot je ook niet tegen het “verbod” om niet verschillende kleuren stekkers te gebruiken, want beide zijn immers dezelfde kleur groen.


Met AON gaat het toch wat anders dan met XGSPON alleen al wat stekkers betreft. Ik heb XGSPON met twee groene sc/apc stekkers aan weerszijden. De ene groene sc/apc stekker gaat naar de FTU en de andere groene sc/apc stekker gaat naar de XGSPON-module van de FRITZ!Box 5530 fiber. Dan verstoot je ook niet tegen het “verbod” om niet verschillende kleuren stekkers te gebruiken, want beide zijn immers dezelfde kleur groen.

Gebruik gewoon de juiste patchkabel 

Die zijn er in alle soorten en maten verkrijgbaar

En dat heeft totaal niks met AON of GPON of XGSPON te maken 

Elke module heeft een aansluiting

En daar past de juiste patchkabel op 

Alleen het verschil met AON en PON 

Is dat AON direct werkt en PON geregistreerd moet worden 

De glasvezel aansluiting kan verschillen 

Nogmaals prima oplossing is de juiste patchkabel bestellen (gebruiken)

 

Off topic ik ga naar t-mobile GPON 

En ga de GPON module testen via een clone methode 

Bevalt t-mobile niet ga ik terug naar kpn met AON 


@gensnet 

Ik gebruik deze gewoon 

Die sc/pc stekker heb ik afgemonteerd in een patchcover

Voor aansluiting met one click cleaner schoon gemaakt 


@gensnet

Ik gebruik deze gewoon 

Die sc/pc stekker heb ik afgemonteerd in een patchcover

Voor aansluiting met one click cleaner schoon gemaakt 

Dàt zal met AON echt wel werken, maar echt niet met XGSPON van kpn en waarom niet probeer ik met het onderstaande uit te leggen.

Ik “had” een GPON aansluiting met in de FTU een witte patchkabel met een groene SC/APC stekker en aan het andere einde van die witte patchkabel ook een groene SC/APC stekker die in de GPON ONT van de kpn kwam. Op de ONT zat een FRITZ!Box 7590 die ik een paar maanden gebruikt heb en heb vervangen door een “echte” glasvezel router FRITZ!Box 5530 fiber die eveneens zat aangesloten op de ONT via de WAN-poort.
De glasvezel is omgezet naar XGSPON met een nieuwe XGSPON ONT van kpn. Daarbij verviel de witte patchkabel SC/APC naar SC/APC. Maar die had ik nodig om de router rechtstreeks op XGSPON glasvezel van de kpn aan te kunnen sluiten. Ik mocht de patchkabel SC/APC naar SC/APC van de aardige monteur houden :-)

Wanneer (maar dat doet de kpn niet met GPON alleen met AON) je GPON “zelf zou kunnen aansluiten” bij de kpn, gebruik je een patchkabel met aan de kant van de FTU een groene SC/APC stekker en aan de kant van de GPON-module een groene LC/APC stekker.

Bij AON gebruik je dan een blauwe SC/UPC stekker die past in de FTU en een groene LC/APC stekker die past in de router (met eventueel een AON-module). Maar dit druist tegen het gebruik in van verschillende kleuren stekkers blauw èn groen.

Je hebt dus niets aan de meegeleverde patchkabel bij de FRITZ!Box 5530 fiber een groene LC/APC stekker naar groene LC/APC stekkers (plaatje van onderste stekker van peter-keetfm is zo'n groene LC/APC stekker), omdat die in Duitsland gebruikt worden. In Duitsland wordt uitsluitend AON en GPON gebruikt. XGSPON wordt daar maar weinig gebruikt.

Een passend patchkabel (van groen SC/APC naar groen LC/APC) kun je kopen maar daar heb je dus niets aan met glasvezel van de kpn, omdat dit “gebonden” is aan GPON in Nederland en die mag je dus niet rechtstreeks op een router aansluiten bij de kpn. Je kunt die patchkabel óók niet gebruiken met XGSPON van de kpn.

Met XGSPON van de kpn gebruik je een patchkabel met groene SC/APC stekker die in de FTU past en eveneens een groene SC/APC stekker die in de XGSPON-module past. Alle andere “combinaties” (SC/APC naar LC/APC of SC/APC naar SC/UPC) zullen niet werken. Die zullen werken met AON maar niet met XGSPON van de kpn…………..

Kpn: we kunnen het alleen (nog) moeilijker maken maar makkelijker komt niet voor in onze bedrijfsfilosofie.


@gensnet

Zo moeilijk is het niet koop gewoon de juiste patch kabel (al vaak aangegeven)

Ik gebruik helemaal niks van bijgeleverde kabels

dat ga ik bij t-mobile ook niet doen

die kabels zijn allemaal te lang (2 of 3 meter) voor mijn doel

ik heb voor AON (kpn) en PON (t-mobile) al een nieuwe besteld 1 meter i.p.v. 3 meter 

voor het ont van t-mobile heb ik de sc/apc naar sc/upc 0,5 meter besteld (tijdelijk ont kastje)

en ik ga de nieuwe kabel proberen kijken of het wat verbetering geeft AON kpn 

 

 

 

 

 

 

 


@gensnet 

kun je in 3 zinnen uitleggen wat je nou wil.

ik snap er niks meer van

 


peter-keetfm schrijft:  Zo moeilijk is het niet koop gewoon de juiste patch kabel (al vaak aangegeven)

Hier geef ik je gelijk in als de verschillende providers dezelfde techniek (zouden) gebruiken. Dus niet AON, GPON of XGSPON van de kpn of t-mobile. En dan zwijg ik voor het gemak maar over andere providers zoals KabelNoord en Delta. Bij elke provider dus verschillende patchkabels. Maar er is nu een oerwoud van verschillende patchkabels en het is een heidense uitzoekerij om een passende patchkabel te verkrijgen.

Als je weet wat voor patchkabel met passende stekkers je moet hebben is het inderdaad niet zo moeilijk………. Maar dat weten het gros van de meeste mensen niet………...


@gensnet

kun je in 3 zinnen uitleggen wat je nou wil.

ik snap er niks meer van

 

Ik wil niets. (zin één)

Ik leg alleen maar uit hoe je XGSPON van de kpn rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten zonder ONT. (zin twee)

Niets meer en niets minder…………. (zin drie)


peter-keetfm schrijft:  Zo moeilijk is het niet koop gewoon de juiste patch kabel (al vaak aangegeven)

Hier geef ik je gelijk in als de verschillende providers dezelfde techniek (zouden) gebruiken. Dus niet AON, GPON of XGSPON van de kpn of t-mobile. En dan zwijg ik voor het gemak maar over andere providers zoals KabelNoord en Delta. Bij elke provider dus verschillende patchkabels. Maar er is nu een oerwoud van verschillende patchkabels en het is een heidense uitzoekerij om een passende patchkabel te verkrijgen.

Als je weet wat voor patchkabel met passende stekkers je moet hebben is het inderdaad niet zo moeilijk………. Maar dat weten het gros van de meeste mensen niet………...

sorry hoor maar dat is het probleem dus niet (laat monteur installeren)

ik gebruik ook glasvezel tussen mijn switchen

je weet wat voor (stekkers) je moet gebruiken toch

als dit een probleem voor iemand is gebruik gewoon provider spul en laat de monteur het aansluiten

ik zou zeggen gebruik lekker de ont en gebruik de 2,5gbit poort van de 5530 als wan op de ont (glasvezelkastje)


@gensnet

kun je in 3 zinnen uitleggen wat je nou wil.

ik snap er niks meer van

 

Ik wil niets. (zin één)

Ik leg alleen maar uit hoe je XGSPON van de kpn rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten zonder ONT. (zin twee)

Niets meer en niets minder…………. (zin drie)

oke heb je een screenshot ik ben benieuwd naar de glasvezel db waarden ?


peter-keetfm schrijft:  Zo moeilijk is het niet koop gewoon de juiste patch kabel (al vaak aangegeven)

Hier geef ik je gelijk in als de verschillende providers dezelfde techniek (zouden) gebruiken. Dus niet AON, GPON of XGSPON van de kpn of t-mobile. En dan zwijg ik voor het gemak maar over andere providers zoals KabelNoord en Delta. Bij elke provider dus verschillende patchkabels. Maar er is nu een oerwoud van verschillende patchkabels en het is een heidense uitzoekerij om een passende patchkabel te verkrijgen.

Als je weet wat voor patchkabel met passende stekkers je moet hebben is het inderdaad niet zo moeilijk………. Maar dat weten het gros van de meeste mensen niet………...

sorry hoor maar dat is het probleem dus niet (laat monteur installeren)

ik gebruik ook glasvezel tussen mijn switchen

je weet wat voor (stekkers) je moet gebruiken toch

als dit een probleem voor iemand is gebruik gewoon provider spul en laat de monteur het aansluiten

ik zou zeggen gebruik lekker de ont en gebruik de 2,5gbit poort van de 5530 als wan op de ont (glasvezelkastje)

> sorry hoor maar dat is het probleem dus niet (laat monteur installeren)

In mijn geval gaat het om een hele nieuwe manier waar ook een doorsnee monteur echt (nog) geen kaas van heeft gegeten. Dat hebben beide medewerkers van de kpn waarmee in contact had ruiterlijk toegegeven en dat is dus helemaal niet erg. Je kunt niet onmiddelijk van “alles” verstand hebben. Als je dit dan aan zo'n (onwetende, maar uiterst nieuwsgierige) monteur over zou laten, “gaat dit op de kop verkeerd” zo we dat hier dan altijd zeggen. Wanneer ik dan ook nog geen passende patchkabel zou hebben is een mislukking voorgeprogrammeerd…...

> ik gebruik ook glasvezel tussen mijn switchen.

Maar glasvezel tussen switchen gaat heel anders dan met internet glasvezel van de kpn of provider. Dàt kun je niet met elkaar vergelijken.

> je weet wat voor (stekkers) je moet gebruiken toch.

Nee dat weet je niet, omdat er een echt oerwoud van verschillende patchkabels is. Het is errrggg goed zoeken naar een passende patchkabel.

> als dit een probleem voor iemand is gebruik gewoon provider spul en laat
> de monteur het aansluiten.

Om niet in herhaling te vallen, gaat een monteur dit echt niet redden omdat ze nog niet echte ervaringen hebben met die nieuwe manier van aansluiten.

> ik zou zeggen gebruik lekker de ont en gebruik de 2,5gbit poort van de 5530 als wan op de
> ont (glasvezelkastje)

En dàt is nu juist niet de manier zoals IK dat wil, maar eigenlijk kiezen voor de weg van de minste weerstand…..


@gensnet 

kun je wat foto,s plaatsen van de installatie ?

lappen text werkt niet echt

 

 


@gensnet

kun je wat foto,s plaatsen van de installatie ?

lappen text werkt niet echt

 

 

> lappen text werkt niet echt

text? Tekst is beter ;-)

Je hebt gelijk. Plaatjes of foto's zeggen- meestal- méér dan duizend woorden. Ik zou het liefst alles in een tabel van excel zetten om de verschillen duidelijk te maken. Maar helaas heb ik geen “ervaring” met AON, maar alleen een “beetje” met GPON en XGSPON van de kpn…….

Aan de witte patchkabel zitten dus dezelfde groene SC/APC stekkers (rood omcirkeld). Aan het ene eind zit een groene SC/APC stekker die via de “oude” patchcover aangesloten zit op de FTU en het andere eind is eveneens een groene SC/APC stekker die in de SFP+ XGSPON-module zit aangesloten. Ondanks dat de module-informatie in de FRITZ!Box 5530 fiber aangeeft dat de module Type connector (waarschijnlijk blauw) SC/UPC heeft, past alleen de groene SC/APC stekker.

De dikke grijze utp-kabel (koper cat7) gaat via de LAN1 (2,5 Gb/s) poort naar de 10 Gb/s switch waar internet verder verdeeld wordt in het interne netwerk.

De dunne witte draad gaat naar de draadloze vaste telefoon.

De zwarte hangende draad is van de ongebruikte adapter van de XGS-PON ONT van de kpn. Die heb ik met een schroef opgehangen elders in de meterkast. Om de hele handel bij elkaar te houden.

 


Je laat je wel wat op de mouw spelden hoor @Gensnet door die medewerkers.

“In mijn geval gaat het om een hele nieuwe manier waar ook een doorsnee monteur echt (nog) geen kaas van heeft gegeten. “

Als een doorsnee monteur van jou aansluiting geen kaas heeft gegeten zit die nog in de luiers en is die nog in opleiding om van de tit af te komen, dit is gewoon de basis van een monteur die bij jou aan huis komt, het goede kabeltje met de goede stekkertjes tussen een FTU en een glasvezel module, in jou geval een XGS-PON SPF van AVM en de FTU TK01 met elkaar verbinden.

De meest voorkomende zijn de LC en de SC varianten.

Ik snap dat jij wilt laten weten dat je er heel veel kaas van hebt gegeten, maar als je zo'n opmerking bij een monteur maakt val je wel door de mand, het enige moeilijke is voor KPN om de SFP van jou te registreren op het netwerk, niet meer en niet minder, en dat is ook al niks moeilijker dan hun eigen Nokia ook al willen ze laten merken dat het dat wel is, is niks meer als de nummertjes invoeren en toegang geven.

 

PS, Als jij nu in de SFP een SC/APC hebt zitten en er zit een SC/UPC connector in is dat niet goed, er is namelijk een verschil en ze passen beide in de module, houder is namelijk geheel identiek alleen de APC heeft een afgeschuind tipje op de glasvezel en de UPC is recht op de tip, er zal dus een beetje verlies optreden in de verbinding door reflectie in de spleet.

 


@gensnet

kun je wat foto,s plaatsen van de installatie ?

lappen text werkt niet echt

 

 

> lappen text werkt niet echt

text? Tekst is beter ;-)

Je hebt gelijk. Plaatjes of foto's zeggen- meestal- méér dan duizend woorden. Ik zou het liefst alles in een tabel van excel zetten om de verschillen duidelijk te maken. Maar helaas heb ik geen “ervaring” met AON, maar alleen een “beetje” met GPON en XGSPON van de kpn…….

Aan de witte patchkabel zitten dus dezelfde groene SC/APC stekkers (rood omcirkeld). Aan het ene eind zit een groene SC/APC stekker die via de “oude” patchcover aangesloten zit op de FTU en het andere eind is eveneens een groene SC/APC stekker die in de SFP+ XGSPON-module zit aangesloten. Ondanks dat de module-informatie in de FRITZ!Box 5530 fiber aangeeft dat de module Type connector (waarschijnlijk blauw) SC/UPC heeft, past alleen de groene SC/APC stekker.

De dikke grijze utp-kabel (koper cat7) gaat via de LAN1 (2,5 Gb/s) poort naar de 10 Gb/s switch waar internet verder verdeeld wordt in het interne netwerk.

De dunne witte draad gaat naar de draadloze vaste telefoon.

De zwarte hangende draad is van de ongebruikte adapter van de XGS-PON ONT van de kpn. Die heb ik met een schroef opgehangen elders in de meterkast. Om de hele handel bij elkaar te houden.

 

Wat geeft jou fritzbox aan ?

Als daar sc/upc staat bij jou moet je blauw hebben 

En deze kabel gebruiken 

 


@gensnet

kun je wat foto,s plaatsen van de installatie ?

lappen text werkt niet echt

 

 

> lappen text werkt niet echt

text? Tekst is beter ;-)

Je hebt gelijk. Plaatjes of foto's zeggen- meestal- méér dan duizend woorden. Ik zou het liefst alles in een tabel van excel zetten om de verschillen duidelijk te maken. Maar helaas heb ik geen “ervaring” met AON, maar alleen een “beetje” met GPON en XGSPON van de kpn…….

Aan de witte patchkabel zitten dus dezelfde groene SC/APC stekkers (rood omcirkeld). Aan het ene eind zit een groene SC/APC stekker die via de “oude” patchcover aangesloten zit op de FTU en het andere eind is eveneens een groene SC/APC stekker die in de SFP+ XGSPON-module zit aangesloten. Ondanks dat de module-informatie in de FRITZ!Box 5530 fiber aangeeft dat de module Type connector (waarschijnlijk blauw) SC/UPC heeft, past alleen de groene SC/APC stekker.

De dikke grijze utp-kabel (koper cat7) gaat via de LAN1 (2,5 Gb/s) poort naar de 10 Gb/s switch waar internet verder verdeeld wordt in het interne netwerk.

De dunne witte draad gaat naar de draadloze vaste telefoon.

De zwarte hangende draad is van de ongebruikte adapter van de XGS-PON ONT van de kpn. Die heb ik met een schroef opgehangen elders in de meterkast. Om de hele handel bij elkaar te houden.

 

Wat geeft jou fritzbox aan ?

Als daar sc/upc staat bij jou moet je blauw hebben 

En deze kabel gebruiken 

 

> Als daar sc/upc staat bij jou moet je blauw hebben 

> En deze kabel gebruiken

En weer ga je de mist in met AON èn GPON. We hebben het hier over XGSPON! Ik geef toe dat dit heel wat nieuws is en nog niet helemaal zo bekend is hoe dit moet zoals wel met AON. Met AON en GPON heeft de AON- en GPON-module inderdaad een LC/APC stekker maar die is ook groen. Zou het ondanks dat ik groene stekkers gebruik überhaupt werken? Ja, dat werkt.

Volgens de Type connector zou dat juist zijn, maar in werkelijkheid dus niet. Wanneer je dat doet, heb je verschillende kleuren wat schijnbaar “taboe” is. Bovendien heeft AVM bevestigd dat het wel degelijk een groene SC/APC stekker moet zijn, maar waarom daar dan nog een blauwe SC/UPC staat heb ik al gevraagd, maar nog geen antwoord op gehad.

Eigenschappen van de Fibermodule

Interne temperatuur

52.1 °C

Interne voedingsspanning

3.249 V

Zendstroom

45 mA

Zendvermogen

6.1 dBm

Ontvangstvermogen

-20.3 dBm

Golflengte verzonden

1270 nm

Golflengte ontvangen

1577 nm

Type connector

SC/UPC

FRITZ!SFP naam

FRITZ!SFP XGS-PON ist gesteckt


Als je GPON (heb geen ervaring met AON) zou mogen aansluiten bij de kpn zou je een patchkabel nodig hebben met één groene SC/APC stekker en één groene LC/APC stekker die je in de GPON-module komt. Wat voor stekker je nodig hebt als je die rechtstreeks (dus zonder GPON-module) in een router stopt, weet ik niet. Dat kàn een andere stekker zijn.

Hier een foto van een patchkabel die ik speciaal gekocht heb voor het aansluiten van GPON op een FRITZ!Box 5530 fiber met GPON-module. Je hebt er niets meer aan 😞 Met een groene SC/APC stekker (links) en een groene LC/APC stekker (rechts in de GPON-module). De groene SC/APC stekker (links) komt dan in de FTU.

Tot de kpn in hun onmetelijke wijsheid heeft besloten om van GPON naar XGSPON over te stappen en dan past bovenstaande patchkabel mèt module dus niet meer.

Je moet dan eerst een XGSPON-module aanschaffen die een andere Type connector heeft dan de groene LC/APC stekker van een GPON-module. Je moet dan een patchkabel hebben met aan weerzijden een groene SC/APC stekker die “toevallig” wordt gebruikt met een Nokia ONT.

Ik haal de zaak niet meer los om op de foto te zetten, want de eerste foto laat de manier van aansluiten voldoende zien. In de FTU zit een groene SC/APC stekker en in de XGSPON-module zit eveneens een groene SC/APC stekker.

Als je dit niet van mij aan wilt nemen dat dit werkt, zijn we klaar met deze discussie van wel een blauwe of groene patchkabel stekkers.


@gensnet

In jouw XGSPON module moet een blauwe connector SC/UPC dat staat in je fritzbox

Duidelijker kan het niet zijn 

Het staat er gewoon 

Kun je in alle lengtes te verkrijgen

 


@gensnet

In jouw XGSPON module moet een blauwe connector SC/UPC dat staat in je fritzbox

Duidelijker kan het niet zijn 

Het staat er gewoon 

 

Theoretisch is dat juist, maar de praktijk wijst uit dat dit echt anders is. Waarschijnlijk een foutje bij het programmeren van de SFP+ XGSPON-module. Ik heb dit al gevraagd aan AVM. Wanneer ik een blauwe SC/UPC stekker zou hebben gehad, ga ik dat nog niet proberen, omdat de praktijk uitwijst dat het goed werkt met een groene SC/APC stekker. Ondanks dat er een blauwe SC/UPC stekker in de module-informatie staat. Wat is die GensNet toch een eigenwijs iemand……..


@gensnet, Stop eens met de onzin dat AON, G-Pon of XGS-Pon heel verschillend word aangesloten, dat is namelijk helemaal niet zo, alle mogelijkheden worden met een patch kabel aangesloten en het verschil zit er in welke aansluiting je aan die patch kabel nodig hebt voor het Type FTU en welke aansluiting op je modem sfp, die kunnen hetzelfde zijn maar ook verschillend.

En eigenwijs ben je inderdaad, op je module en in je Fritz staat dat je sc upc behoort te gebruiken maar dan toch sc apc gebruiken, het werkt zoals al vaker is gezegt alleen niet ideaal, maar ja zinloos om dat uit te leggen, succes ermee, misschien blijft het goed gaan, in het beste geval komt er vuil tussen en houd het op met werken, in het slechtste geval help je de tip van de SFP om zeep en hoef je alleen maar een nieuwe te bestellen.


@gensnet

kun je in 3 zinnen uitleggen wat je nou wil.

ik snap er niks meer van

 

Ik wil niets. (zin één)

Ik leg alleen maar uit hoe je XGSPON van de kpn rechtstreeks op glasvezel kunt aansluiten zonder ONT. (zin twee)

Niets meer en niets minder…………. (zin drie)

oke heb je een screenshot ik ben benieuwd naar de glasvezel db waarden ?

Oef vergeten. Heb ik even niet gelezen. Sorry. Hier de waarden die in de Eigenschappen van de Fibermodule staan:

Eigenschappen van de Fibermodule

Interne temperatuur 52.6 °C
Interne voedingsspanning 3.249 V
Zendstroom 44 mA
Zendvermogen 6.1 dBm
Ontvangstvermogen -20.3 dBm
Golflengte verzonden 1270 nm
Golflengte ontvangen 1577 nm
Type connector SC/UPC is dus SC/APC
FRITZ!SFP naam FRITZ!SFP XGS-PON ist gesteckt

@gensnet, Stop eens met de onzin dat AON, G-Pon of XGS-Pon heel verschillend word aangesloten, dat is namelijk helemaal niet zo, alle mogelijkheden worden met een patch kabel aangesloten en het verschil zit er in welke aansluiting je aan die patch kabel nodig hebt voor het Type FTU en welke aansluiting op je modem sfp, die kunnen hetzelfde zijn maar ook verschillend.

En eigenwijs ben je inderdaad, op je module en in je Fritz staat dat je sc upc behoort te gebruiken maar dan toch sc apc gebruiken, het werkt zoals al vaker is gezegt alleen niet ideaal, maar ja zinloos om dat uit te leggen, succes ermee, misschien blijft het goed gaan, in het beste geval komt er vuil tussen en houd het op met werken, in het slechtste geval help je de tip van de SFP om zeep en hoef je alleen maar een nieuwe te bestellen.

> ……. het werkt zoals al vaker is gezegt alleen niet ideaal.

Hoezo niet ideaal? Hoe kom je daarbij?

> ……..in het beste geval komt er vuil tussen en houd het op met werken.

En óók daar heb ik voor gezorgd. Alle stekkers (ook die in het koppelstuk) worden schoongemaakt als er stekkers verwijderd worden…….

> SFP om zeep helpen.

Nou dan bestel ik toch gewoon een nieuwe. Het is dan mijn probleem en niet het probleem van jou…...

 


Je laat je wel wat op de mouw spelden hoor @Gensnet door die medewerkers.

“In mijn geval gaat het om een hele nieuwe manier waar ook een doorsnee monteur echt (nog) geen kaas van heeft gegeten. “

Als een doorsnee monteur van jou aansluiting geen kaas heeft gegeten zit die nog in de luiers en is die nog in opleiding om van de tit af te komen, dit is gewoon de basis van een monteur die bij jou aan huis komt, het goede kabeltje met de goede stekkertjes tussen een FTU en een glasvezel module, in jou geval een XGS-PON SPF van AVM en de FTU TK01 met elkaar verbinden.

De meest voorkomende zijn de LC en de SC varianten.

Ik snap dat jij wilt laten weten dat je er heel veel kaas van hebt gegeten, maar als je zo'n opmerking bij een monteur maakt val je wel door de mand, het enige moeilijke is voor KPN om de SFP van jou te registreren op het netwerk, niet meer en niet minder, en dat is ook al niks moeilijker dan hun eigen Nokia ook al willen ze laten merken dat het dat wel is, is niks meer als de nummertjes invoeren en toegang geven.

 

PS, Als jij nu in de SFP een SC/APC hebt zitten en er zit een SC/UPC connector in is dat niet goed, er is namelijk een verschil en ze passen beide in de module, houder is namelijk geheel identiek alleen de APC heeft een afgeschuind tipje op de glasvezel en de UPC is recht op de tip, er zal dus een beetje verlies optreden in de verbinding door reflectie in de spleet.

 

> dit is gewoon de basis van een monteur die bij jou aan huis komt, het goede kabeltje
> met de goede stekkertjes tussen een FTU en een glasvezel module, in jou geval een
> XGS-PON SPF van AVM en de FTU TK01 met elkaar verbinden.

Nou de monteur had dus geen passende patchkabel, omdat hij niet wist wat ik wilde. Dus hoe moet een monteur die niet weet wat ik wil, passende patchkabels meenemen? Hij heeft alleen de verbinding veranderd van GPON naar XGSPON en we hebben samen geprobeerd om de glasvezel via de SFP+ XGSPON-module werkende te krijgen hetgeen na twee mislukte pogingen is gestrand, omdat er een beveiliging in de router zit wanneer hij geen veilige en betrouwbare glasvezel verbinding kan maken hij gewoon geen verbinding maakt. Dàt geen veilige en betrouwbare glasvezel verbinding kunnen maken is schijnbaar nog niet bekend bij monteuren en medewerkers van de kpn. Men wordt bang gepraat dat je andere gebruikers kunt storen wanneer je geen veilige en betrouwbare glasvezel verbinding hebt.

Toen de uiterst geduldige en nieuwsgierige monteur weer naar een andere klant ging, heb ik gekeken op dat servicetool en daar stond toen dat ik nu een “eigen” ONT bij de kpn moet laten registeren. En ook dat wist de monteur dus niet. Logisch, omdat hij nog nooit een klant op deze manier heeft aangesloten.

> UPC is recht op de tip, er zal dus een beetje verlies optreden in de verbinding door
> reflectie in de spleet.

Zal allemaal wel zo zijn, maar waarom merk ik daar dan niets van?


Belangrijke vraag voor Doornekamp33.

Hoe zit dit met de dringende raad om niet verschillende kleuren stekkers te gebruiken? Dus geen groene stekker met een blauwe stekker maar dat alle stekkers dezelfde kleur moeten hebben?


@gensnet 

Je zal wel een hele speciale XGSPON module hebben 

Ik zal gewoon de juiste stekker gebruiken

Wat de fritzbox aangeeft 

Dus een juiste patchkabel gebruiken