Skip to main content

Wat voor glasvezel stekker SC/APC òf LC/APC heeft de Nokia G-010G-Q? Ik weet dat er in de FTU een SC/APC stekker zit.

Een simpel antwoord, de schuine tip van de groene sluit niet goed aan op de rechte vanneen blauwe, waardoor je twee problemen kunt verwachten, ten eerste de puntbelasting op 1 zijde die de tip fysiek kan beschadigen, en de tweede, door de ruimte tussen de tipjes omdat die schuin loopt kan er vuil tussen komen waardoor de lichtstraal word afgebogen en je sowieso al meer weerstand hebt maar nog meer als het vervuilt.

En wat denk je nu van een monteur, dat die een magazijn aan voorraad patch kabeltjes heeft waar die voor zijn werk afwijkende zaken uit kan plukken zodat die bij klanten die een eigen router rechtstreeks willen aansluiten kan voorzien van de juiste, dat is toch echt je eigen verantwoordelijkheid.

En inderdaad, die XGS-Pon SFP ont van je Fritzbox werkt niet zomaar, is geen beveiliging van je Fritzbox maar van de systemen van KPN, zonder registratie van het Serie Nummer word je niet toegelaten, dit zal eerst geregeld moeten worden en daar zijn dus de gestelde atappen voor die je al vaker hebt gekregen en ik niet ga herhalen.


Tenenkrommend dit, dus tegen mijn principes in toch maar even reageren.

@gensnet, Jouw ontvangstvermogen zal waarschijnlijk een stuk beter worden als je de juiste patchkabel gebruikt.


Een simpel antwoord, de schuine tip van de groene sluit niet goed aan op de rechte vanneen blauwe, waardoor je twee problemen kunt verwachten, ten eerste de puntbelasting op 1 zijde die de tip fysiek kan beschadigen, en de tweede, door de ruimte tussen de tipjes omdat die schuin loopt kan er vuil tussen komen waardoor de lichtstraal word afgebogen en je sowieso al meer weerstand hebt maar nog meer als het vervuilt.

Maar je beantwoord mijn vraag niet van het gebruik van verschillende kleuren stekkers.

Wanneer ik iedere connector zowel stekker(s) als contra stekker(s) schoonmaak waar moet die connector dan “vuil” vandaan halen?


@gensnet 

Waarom niet gewoon de juiste patchkabel bestellen ?

 

 


Tenenkrommend dit, dus tegen mijn principes in toch maar even reageren.

@gensnet, Jouw ontvangstvermogen zal waarschijnlijk een stuk beter worden als je de juiste patchkabel gebruikt.

Hoezo? Mijn “ontvangstvermogen” èn “verzendvermogen” werkt met de router perfect 😉 Geen enkel probleem. Jullie praten mij een probleem aan en waarom zouden jullie dat toch doen………..??


Tenenkrommend dit, dus tegen mijn principes in toch maar even reageren.

@gensnet, Jouw ontvangstvermogen zal waarschijnlijk een stuk beter worden als je de juiste patchkabel gebruikt.

Hoezo? Mijn “ontvangstvermogen” èn “verzendvermogen” werkt met de router perfect 😉 Geen enkel probleem. Jullie praten mij een probleem aan en waarom zouden jullie dat toch doen………..??

Wij praten geen probleem aan maar advies om niet in de problemen te komen 

 


@gensnet

Waarom niet gewoon de juiste patchkabel bestellen ?

 

 

Dat druist in tegen de raad dat hier lieden adviseren om geen stekkers van verschillende kleuren te gebruiken……… Dat vind ik namelijk een hele goede raad en klinkt ook heel logisch. Dat de stekkers verschillende kleuren hebben is niet voor niets zo. Dat is met een bedoeling gedaan…….


Probleem is dat er ruimte tussen schuin en vlak zit waar vuil tussen kan.

Maar jij ziet geen probleem, raar want voordat je ermee begon zag je alleen maar poblemen om het voor elkaar te krijgen, onee dom van me, die zou KPN veroorzaken.😜

@gensnet

Waarom niet gewoon de juiste patchkabel bestellen ?

 

 

Dat druist in tegen de raad dat hier lieden adviseren om geen stekkers van verschillende kleuren te gebruiken……… Dat vind ik namelijk een hele goede raad en klinkt ook heel logisch. Dat de stekkers verschillende kleuren hebben is niet voor niets zo. Dat is met een bedoeling gedaan…….

En verschillende kleuren gaat om de kanten die je op elkaar aansluit, dus de kabel die @peter-keetfm Laat zien heb jij nodig om de groene op de FTU te plaatsen en de blauwe in de Fritzbox FSP, de FTU heeft een groene connector en de Fritzbox FSP een blauwe dus precies zoals de desbetreffende fabrikanten bedoeld hebben bij de ontwikkeling en fabricage van hun producten.


peter-keetfm schrijft: …… maar advies om niet in de problemen te komen.

Klinkt logisch, maar in welke problemen zou ik kunnen komen? Het werkt zo nu immers goed?


@gensnet

Waarom niet gewoon de juiste patchkabel bestellen ?

 

 

Dat druist in tegen de raad dat hier lieden adviseren om geen stekkers van verschillende kleuren te gebruiken……… Dat vind ik namelijk een hele goede raad en klinkt ook heel logisch. Dat de stekkers verschillende kleuren hebben is niet voor niets zo. Dat is met een bedoeling gedaan…….

Je snapt er echt niks van 

 


@peter-keetfm, Kom je daar nu pas achter.😁😁😁

@gensnet Lekker laten zitten dan, maar als het mis gaat niet KPN de schuld geven of degene die je hier de goede raad geven.


@peter-keetfm, Kom je daar nu pas achter.😁😁😁

Nee hoor maar ik probeer mij iets te dimmen hier op het forum 😜


Doornekamp33 schrijft: onee dom van me, die zou KPN veroorzaken.

Jij wilt daar duidelijk niet aan, maar ook de kpn weet niet precies hoe het één en ander zit of werkt. Dat heeft de kpn middels medewerkers en monteur duidelijk aangegeven. Het is voor hun ook allemaal “nieuw" en dat geeft niets. Iedereen moet nu gewoon weer een nieuw kunstje leren; XGSPON rechtstreeks aansluiten op glasvezel. Dat een nieuw kunstje leren wat tijd in beslag neemt is niet zo erg, maar dat ik hier zoveel tegengas krijg, vind ik niet normaal.

Daarom stop ik hier met deze zinloze discussie. Volgens mij is het pure nijd (ik heb iets wat een ander niet heeft) en dat kan ik hier missen als kiespijn dat ik gelukkig nooit heb 😉 In een ander forum gaat dit heel wat normaler. Daar zijn de mensen nieuwsgierig naar mijn ervaringen met XGSPON.


@gensnet 

Als je in je fritzbox inlogt wat staat er 

Onder kopje fiber 

Staat daar SC/UPC dan moet je die patchkabel op de foto gebruiken

 

 


Een eigen router op XGS-Pon is voor KPN in zoverre nieuwe dat je ipv het  Serie Nummer van de ONT die ze zelf leveren het Serie Nummer van de XGS-Pon ONT, in jou geval de sfp ont  van AVM, van de klant moeten registreren op hun XGS-Pon netwerk, de rest van welk kabeltje is de klant zijn zorg en verantwoording, niks meer en niks minder.

En je krijgt geen tegengas, jij hebt de kop verkeerd staan en wil er niet aan dat je 1 kabeltje verkeerd hebt aangeschaft die wel werkt maar niet 100% en in de toekomst problemen kan gaan geven, jou keuze.

En jij begint met te roepen dat wij allemaal maar dom zijn en er niks van begrijpen omdat het toch heel.anders is, maar dat is het niet, blijft gewoon een kabeltje tussen de twee verbindingen om de zaken te kunnen laten werken.


KPN heeft sinds begin van dit jaar de plicht om het netwerk open te zetten voor zelf-aansluiters en geeft daarvoor op de website de vereisten waar de verbinding aan moet voldoen. Bij een G-PON-verbinding is de eis dat dat omgezet wordt door KPN naar een XGS-PON-verbinding en dan kan de klant verder zijn gang gaan voor eigen verantwoording en zonder ondersteuning van KPN.

De techneuten van KPN weten heel goed een XGS-PON kastje te plaatsen i.p.v. de bestaande G-PON kast.

Meer hoeven ze niet te weten, dus als je als DHZ'er aanvullende vragen aan de betreffende monteur stelt is het niet vreemd dat hij/zij zegt jou niet te kunnen helpen i.v.m. gebrek aan kennis.

En voor de DHZ'er is het nu juist de sport om de boel aan de praat te krijgen, eventueel met behulp van internet, fora e.d. want de provider geeft verder niet thuis.

Succes met de installatie @gensnet en @peter-keetfm 

ik volg het met belangstelling, niet om het zelf te willen doen, maar ik leer er ook veel van.🙂


En welke nijd bespeur jij bij mij en @peter-keetfm , We hebben beide glasvezel van KPN en als ik voor mijzelf spreek, ik ben blij dat ik geen XGS-pon heb maar het normale AON waar ik geen moeilijke zaken hoef uit te halen om het werkend te krijgen en peter-keetfm heeft ook KPN AON enngaat naar G-Pon van T-Mobile en doet dit met een Fritzbox 5590, een modelletje die jou 5530 met kop en schouders de baas is kwa uitrusting, en mijn 5490 gaat vervangen worden door de 6690 bij Ziggo op termijn.

Dus nee, Nijd dat jij XGS hebt zie ik niet gebeuren, dat zit tussen jou oren.


@JanD 

Hoezo Succes met de installatie ??

Ik zit met een fritzbox 5590 op AON 

Ik begrijp niet wat je bedoelt 


Tenenkrommend dit, dus tegen mijn principes in toch maar even reageren.

@gensnet, Jouw ontvangstvermogen zal waarschijnlijk een stuk beter worden als je de juiste patchkabel gebruikt.

Hoezo? Mijn “ontvangstvermogen” èn “verzendvermogen” werkt met de router perfect 😉 Geen enkel probleem. Jullie praten mij een probleem aan en waarom zouden jullie dat toch doen………..??

Dit zal mijn laatste reactie in dit topic zijn.

De demping op jouw glasvezel is hoog en dat komt met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid door het feit dat jij een SC/APC plug in jouw SC/UPC XGS.PON SFP+ module hebt gestoken. Ja, dat past en er gaat ook niets stuk want de uiteinden van de glasvezel reken elkaar net niet. Het koppelpunt is echter niet optimaal want jouw XGS.PON SFP+ heeft een SC/UPC aansluiting met een haaks koppelpunt terwijl jouw SC/APC patchkabel een 8 graden schuin afgesneden glasvezel heeft.

 

Doe ermee wat je wilt maar mijn advies en die van anderen, is ... vervang die patchkabel.


@JanD

Hoezo Succes met de installatie ??

Ik zit met een fritzbox 5590 op AON 

Ik begrijp niet wat je bedoelt 

Excuus, dan is de opmerking alleen voor @gensnet bestemd, jij hebt al een goed werkende installatie begrijp ik op het 'oude' systeem. Toch veel succes daarmee.😉


Tenenkrommend dit, dus tegen mijn principes in toch maar even reageren.

@gensnet, Jouw ontvangstvermogen zal waarschijnlijk een stuk beter worden als je de juiste patchkabel gebruikt.

Hoezo? Mijn “ontvangstvermogen” èn “verzendvermogen” werkt met de router perfect 😉 Geen enkel probleem. Jullie praten mij een probleem aan en waarom zouden jullie dat toch doen………..??

Dit zal mijn laatste reactie in dit topic zijn.

De demping op jouw glasvezel is hoog en dat komt met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid door het feit dat jij een SC/APC plug in jouw SC/UPC XGS.PON SFP+ module hebt gestoken. Ja, dat past en er gaat ook niets stuk want de uiteinden van de glasvezel reken elkaar net niet. Het koppelpunt is echter niet optimaal wan jouw XGS.PON SFP+ heeft een SC/UPC aansluiting met een 8 graden schuin afgesneden glasvezel terwijl jouw SC/APC patchkabel een haaks afgesneden glasvezel heeft.

 

Doe ermeer wat je wilt maar mijn advies en die van anderen, is ... vervang die patchkabel.

Dit klopt niet 

Apc is 8 graden schuin

Upc of pc is recht 


Ik heb weliswaar nog geen glasvezel, en voor mij hoeft het niet om het beslist direct te willen aansluiten,.. Maar mijn inleving bij draadjes, kleurtjes of schuine en rechte hoekjes heb ik als peuter al geleerd toen ik een blokkendoos/vormenstoof met verschillende vormen en kleuren kreeg 🙄

Ook dit topic had naar mijns inziens na één pagina al vrij duidelijk kunnen zijn,.. 


Had jij geluk @JeroenB22 Ik ben wat ouder dus ik had echte houten blokken, gelukkig ongeschilderd anders had ik een lood vergiftiging opgelopen.😱😱😱


 

Link


Alle mensen met de beste bedoelingen hebben gelijk gekregen. Het “vuil” is in de brand gevlogen en één steekvlam en dat was het dan met de groene SC/APC stekker van de patchkabel………...