Skip to main content
Beantwoord

Wat zijn de consequenties van een harde reset van de Box 12?

• 15 juli 2025
  • 16 reacties
  • 92 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb de laatste tijd regelmatig dat internet spontaan wegvalt. Op de modem (box 12) blijven alle ledjes aan, wel zie ik dat het ledje op de WiFi booster groen gaat knipperen en dan naar rood gaat. Na een reset krijg ik wel weer internet maar af en toe komt vaste telefonie niet terug en moet ik nogmaals resetten.

Dit probleem is zover ik kan inschatten begonnen toen mijn modem een keer spontaan resette.

Ik heb gebeld met KPN en een van de adviezen is het hard resetten van de modem met een paperclip of aanverwant. Alleen houdt dat volgens mij een reset naar fabrieksinstellingen in. Is er een manier om instellingen veilig te stellen?

Ik heb een aantal port forwards actief en diverse devices (zoals Raspberry PI's) waar software op draait die het nu uitgegeven IP-adres gebruikt. Ook heb ik een aantal Synology NASsen waarvan ik me afvraag of daar een probleem ontstaat wanneer het IP-adres wijzigt.

Hopelijk valt het mee want het is niet fijn wanneer internet geregeld wegvalt terwijl het in basis gewoon uitstekend werkt

Beste antwoord door Alex van KPN

Je kunt in ieder geval de SuperWifi's en de modem resetten en opnieuw koppelen. Volg de stappen hieronder om dit te kunnen doen. Als je dat hebt gedaan, dan heb je alles gedaan wat je kon en kun je verder met het omruilen van de modem. 

Bekijk origineel

16 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • 382 reacties
  • 15 juli 2025

Als je een hard reset op je modem uitvoert reset de box volledig naar fabrieksinstellingen.

alle wijzigingen die je hebt gemaakt in het modem zullen dan ook verdwijnen en zullen opnieuw moeten worden ingesteld  

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24485 reacties
  • 17 juli 2025

Hi ​@zanco48, een goede vraag! Ik zie ook dat Maikel Drost je al op weg heeft geholpen. 

De instellingen die benoemt gaan dan inderdaad verloren, behalve de SSID en wachtwoord van je draadloze netwerk. Het makkelijkste is om screenshots te maken van de webinterface en de instellingen zoals ze nu staan, dan kun je dit na de reset weer precies terugzetten. 

Nog voor de zekerheid, een harde reset voer je als volgt uit:

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 18 juli 2025

​@Alex van KPN na een harde reset zullen alle aangesloten devices een nieuw IP-adres krijgen. Nou heb ik een aantal Raspberry Pi's waar software op draait die gekoppeld is aan het momenteel toegewezen IP-adres. Kan ik na de reset het IP-adres aanpassen wanneer blijkt dat ze een ander adres hebben gekregen?

Ook ben ik benieuwd hoe het met de Synology NASsen gaat, of die probleemloos weer zichtbaar worden in het netwerk via de quickconnect link ( https://.direct.quickconnect.to:5001/) of dat die nieuw gegenereerd worden

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+6
  • Helper
  • 382 reacties
  • 18 juli 2025

Screenshot maken van je huidige reserveringen daarna alles los hangen van je experiabox.

reset experiabox laptop in lan poort reserveringen maken daarna langzaam weer opstarten.

je quickconnect is een cloud dienst van synology zodra je nas internet heeft komg deze weer netjes online  

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 21 juli 2025

​@Alex van KPN â€‹@Maikel Drost Ik kreeg zaterdag een SMS van KPN dat er in mijn postcode sprake was van een beschadigde netwerkkabel en zojuist een melding dat deze kabel gerepareerd is.

Wellicht waren mijn internetstoringen daaraan gerelateerd dus hopelijk is een harde reset niet nodig… zou ik erg blij me zijn ðŸ˜Š

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24485 reacties
  • 24 juli 2025
zanco48 schreef:

​@Alex van KPN â€‹@Maikel Drost Ik kreeg zaterdag een SMS van KPN dat er in mijn postcode sprake was van een beschadigde netwerkkabel en zojuist een melding dat deze kabel gerepareerd is.

Wellicht waren mijn internetstoringen daaraan gerelateerd dus hopelijk is een harde reset niet nodig… zou ik erg blij me zijn ðŸ˜Š

Maar, waren ze daaraan gerelateerd? ðŸ˜Š

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 24 juli 2025

​@Alex van KPN dat is een goede vraag. Vanmiddag rond 12:15 viel internet even weg maar kwam binnen 30 seconden weer terug. Dus ik hou het in de gaten

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 25 juli 2025

​@Alex van KPN â€‹@Maikel Drost update: vanmiddag rond 12:45 weer een korte onderbreking. Contact gehad met de helpdesk en bij het doorspreken van wat er tot nog toe gebeurd is kwam bij de medewerker de optie ‘probleem met poweradapter’ naar voren. Ik begreep dat met een aantsl series een probleem aanwezig is.

Dus er wordt een vervangende adapter opgestuurd en hopelijk lost dat het probleem op

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 28 juli 2025

​@Alex van KPN Zou jij indien mogelijk aan de medewerker die ik (ik meen zaterdag) aan de telefoon heb gehad willen doorgeven dat de oude adapter inderdaad een serienummer beginnend met 23 heeft? 

Ik heb net de nieuwe adapter aangesloten dus nu hopen dat het verder stabiel blijft werken

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24485 reacties
  • 30 juli 2025

Hi ​@zanco48, fijn dat de oorzaak gevonden is. Dit had eigenlijk eerder opgelost moeten worden omdat wij iedereen met een verkeerde adapter een bericht hebben gestuurd. Ergens is dit bij niet goed gegaan of misschien in de map ongewenste mail? Toevoeging voor andere meelezers, via de pagina om de adapter om te ruilen kun je dit controleren en eventueel omruilen. 

Hoe dan ook, ik ben blij dat het nu werkt. Dankjewel voor de terugkoppeling hier, ik neem dit mee. ðŸ™‚

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 8 augustus 2025

​@Alex van KPN UPDATE: na iets meer dan een week probleemloos werken hadden we vanmorgen rond 09:10 een korte dip (alle ledjes op modem en wifibooster bleven groen maar Facebook meldde dat de internetverbinding was hersteld).

Vervolgens rond 12:15 stopte mijn internetradio met afspelen en kreeg ik in FB de melding dat ik niet verbonden was. Toen ik naar de modem ging zag ik op de WiFi booster het ledje gaan knipperen en rood worden. Modem dus gereset en nu werkt  het weer.

Nog ideeën wat de oplossing is? Want het wordt wat irritant … kan de WiFi booster een rol spelen?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24485 reacties
  • 14 augustus 2025

Hi Zanco, excuus voor mijn late reactie. Dit kan aan de wifibooster liggen, aangezien de lampjes op de modem wel goed branden zoals je aangeeft. Mag ik van je weten welke booster jij gebruikt? Zijn dit de KPN SuperWifi's? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 14 augustus 2025
Alex van KPN schreef:

Hi Zanco, excuus voor mijn late reactie. Dit kan aan de wifibooster liggen, aangezien de lampjes op de modem wel goed branden zoals je aangeeft. Mag ik van je weten welke booster jij gebruikt? Zijn dit de KPN SuperWifi's? 

Hoi ​@Alex van KPN , geen probleem en het zijn inderdaad tgwee Super Wifi 2 boosters. 

Zouden die het probleem kunnen veroorzaken en zo ja is dat dan oplosbaar? Want inmiddels heb ik nog contact gehad met de helpdesk en staat de optie van modem vervangen open…. alleen als dat niet zou hoeven zou dat erg plezierig zijn

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24485 reacties
  • Antwoord
  • 18 augustus 2025

Je kunt in ieder geval de SuperWifi's en de modem resetten en opnieuw koppelen. Volg de stappen hieronder om dit te kunnen doen. Als je dat hebt gedaan, dan heb je alles gedaan wat je kon en kun je verder met het omruilen van de modem. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 32 reacties
  • 18 augustus 2025
Alex van KPN schreef:

​@Alex van KPN Vind je het erg dat ik het nu even niet volg? Wanneer ik je goed begrijp zou ik dus eerst de boosters en de modem een fabrieksreset moeten geven en vervolgens zou ik daarna de modem om kunnen ruilen? Voelt een beetje als dubbelop maar wellicht vergis ik me. Want die boosters moet ik dan ook aan de nieuwe modem koppelen volgens mij.

Naar aanleiding van jouw reactie kreeg ik het idee dat de boosters een probleem zouden kunnen veroorzaken en dat ik die wellicht zou moeten resetten. Alleen als ik het verhaal lees moet de modem blijkbaar ook een harde reset krijgen. Hopelijk kan jij dit verduidelijken? 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+25
  • Moderator
  • 24485 reacties
  • 20 augustus 2025

Ja, om zeker te weten dat de koppeling goed gaat dient ook de modem te worden gereset zoals in het stappenplan wordt aangegeven. Pas als dat niet werkt kun je over naar het omruilen van de modem, omdat je alles hebt gedaan wat jij aan jouw kant kon doen. 

Met andere woorden, eerst kijken of de reset en koppeling werkt en anders omruilen. Is het zo duidelijker? 

Reageer