Skip to main content
Vraag

Wat zijn de verplichtingen van KPN om koper te vervangen door glasvezel?

• May 14, 2025
  • 7 reacties
  • 96 keer bekeken

Ik heb een bestaande koper leiding van KPN waar ik internet mee af neem. Er is geen glasvezel aanwezig. De snelheid is 29mb down en 3 up, te weinig voor mijn thuiswerk activiteiten en internet tv, en de wifi en internet tv van de zomerwoningen. 

Ik kom niet verder met verzoek om glasvezel via KPN om zo een sneller internet verbinding te krijgen. Wat zijn de verplichtingen van KPN om koper te vervangen door glasvezel?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 14, 2025

Beste ​@spoelde KPN heeft daar geen verplichting in.

Als je een abo hebt bij KPN voor internet, dient KPN te leveren volgens de voorwaarden, via welke drager dat is, koper of glas of anderszins, is niet belangrijk.

Via onderstaande link kun je via je postcode/hiuisnummer controleren of er (binnenkort) bij jou glasvezel aangelegd gaat worden:

https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk

• May 14, 2025

Hoi Jan, bedankt. Ik heb reeds gechecked. Ze zijn in het dorp geweest maar in onze straat gebeurd dat niet omdat de kosten voor aanleg hoger zijn omdat er minder mensen in de straat wonen. Als ik 15000 euro betaal willen ze wel.

Ik heb begrepen van de gemeente dat toen het KPN telefoon net geprivatiseerd werd er een bepaling is opgenomen dat ze dat kopernet verplicht tzt moeten vervangen door glasvezel? Wij als belastingbetaler hebben namelijk toendertijd dat telefoonnet betaald.

• May 14, 2025

Je kan hoog en je kan laag springen. Maar KPN is tegenwoordig helemaal niets meer verplicht. Zelfs bij nieuw gebouwde huizen waar helemaal niets ligt zijn ze niets verplicht. 

Daarnaast is het duidelijk dat KPN niet overal in Nederland tegelijkertijd kan zijn met het vervangen van koper naar glasvezel. En dat KPN zich op dit moment voor de volle 100 % zich inzet om glasvezel aan te leggen.

• May 14, 2025

Hoi Marlon, bedankt. Ja idd de privatisering was toch niet z’on goed idee. KPN alleen de lusten en niet de lasten. Wat een alnd….

Ik ga wel even kijken hoe ik het oplos, KPN eruit en wellicht een starlink oid.

Bedankt voor de feedback

• May 14, 2025

Hoi Marlon, bedankt. Ja idd de privatisering was toch niet z’on goed idee.

Nou... dat denk ik wel. Zonder die privatisering was de aanleg van glasvezel denk ik nog niet eens begonnen. Het het had wel miljarden aan allerlei onderzoeken en langdurige uitbestedingsprocedures gekost. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 14, 2025

Ik hoef nu ook niet meer te reageren, want je hebt je uit laten schrijven uit het forum.

Dus reageren naar een anoniem iemand is zinloos.

• May 14, 2025

Nou ja, wat is dat nou weer, dan kan ik mijn goede idee niet meer overbrengen aan de vraagsteller, dan maar niet.