Skip to main content
Beantwoord

Websites laden niet na meer overstap naar KPN

• March 26, 2026
  • 17 reacties
  • 126 keer bekeken

Probleem: Vandaag overgestapt naar KPN. Sindsdien laden bepaalde websites niet, of componenten van een website laden niet. Bijvoorbeeld, als ik naar Reddit.com ga krijg ik de foutmelding "took too long to respond".

Mijn setup: KPN Box 12, aangesloten via MoCA-adapters (LAN-to-Coax en Coax-to-LAN) zodat de router in de woonkamer kan staan. Bij de vorige provider werkte deze MoCA-setup probleemloos, dus ik verwacht niet dat dit de oorzaak is.

Geteste apparaten:

• MacBook Air M1 (2020)
  • iPhone 15 Pro Max

Beide apparaten hebben hetzelfde probleem.

Wat ik al geprobeerd heb:

• IPv6 uitgeschakeld
  • DNS-instellingen gecontroleerd (staan goed)
  • Geen VPN of proxy actief
  • Meerdere browsers geprobeerd en met incognito (Safari, Chrome)

Diagnose via Terminal:

• nslookup reddit.com → werkt, geeft IP-adressen terug
  • ping reddit.com → werkt, 0% packet loss
  • curl -v https://reddit.com → hangt bij TLS handshake
  • ping -D -s 1472 8.8.8.8 → timeout (grote pakketten komen niet door)
  • ping -D -s 1452 8.8.8.8 → werkt wél

Oplossing gevonden: Na handmatig verlagen van de MTU op mijn Mac naar 1400 (sudo ifconfig en0 mtu 1400) werken de websites weer.

Ik kan de MTU niet wijzigen in de modem, wat is hier een permanente oplossing voor? 

Beste antwoord door JJefff9

Thanks voor iedereens hulp! Ik heb uiteindelijk de router in de meterkast gedaan en een SuperWiFi gehuurd ter oplossing. SuperWiFi zit in de gang (daar is signaal wel goed), dit werkt top! 

17 reacties

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

Oplossing gevonden: Na handmatig verlagen van de MTU op mijn Mac naar 1400 (sudo ifconfig en0 mtu 1400) werken de websites weer.

Ik kan de MTU niet wijzigen in de modem, wat is hier een permanente oplossing voor? 

Volgens mij zou ping -s 1472 gewoon moeten werken.

Welke MTU heeft je netwerkinterface (ip a) ?
Bij mijn Linux staat die op 1500 en 1472 werkt (1473 niet). ICMP+IP header = 28 bytes.

Bij inloggen op de router zie je dat de MTU ook op 1500 staat (onder Internet verbinding > Informatie).
Ik neem aan dat die bij jou ook nog gewoon op 1500 staat.

PS. Is dit op kabel of via WiFi?
En wat gebeurd er als je de mtu op de Mac verlaagt naar 1492 (of zelfs 1452)?

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 26, 2026

8.8.8.8 moet je met 1472 bytes kunnen pingen. Maar: tussen de router en het glasvezelkastje gaat het verkeer via een VLAN en via een PPPoE verbinding. PPPoE kost 8 bytes extra, VLAN 4, dus de MTU tussen router en glasfiber zou 1512 moeten zijn. Kunnen de MoCa adapters de bottleneck zijn? Als dit klopt zou ping met 1460 ook nog moeten werken. Voor zover ik weet is de MTU in de router niet in te stellen. 

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

8.8.8.8 moet je met 1472 bytes kunnen pingen. Maar: tussen de router en het glasvezelkastje gaat het verkeer via een VLAN en via een PPPoE verbinding. PPPoE kost 8 bytes extra, VLAN 4, dus de MTU tussen router en glasfiber zou 1512 moeten zijn.

Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken maar volgens mij zou de router dit naadloos op moeten lossen. Bij mij is de MTU van 1500 in ieder geval geen probleem (rechtstreeks met Linux op de router). Packages tot 1472 geven dan geen probleem.

Met PPPoE op de router zou je verwachten dat alles boven 1464 een probleem zou geven. Maar toch geeft dit geen fragmentatie. Waarom niet? Mag de router iets dergelijks als "Baby Giant Frames" (Baby Jumbo Frames) doen en in werkelijkheid tot 1508 gaan??

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 26, 2026

Het lijkt me wel, anders kun je nooit een MTU van 1500 handhaven. De ethernet interface van mijn PC heeft een mtu=1500,  maar

“ip -d link show enp2s0” geeft minmtu=68 en maxmtu=9194. “ifconfig mtu” accepteert 9194. Aan de hardware kant is er dus ruimte. Maar is die er ook bij de MoCa adapters?  MTU bottlenecks kunnen problemen geven, zeker bij IPv6. 

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

“ip -d link show enp2s0” geeft minmtu=68 en maxmtu=9194. “ifconfig mtu” accepteert 9194.

Dat lijkt mij dat er ondersteuning is voor jumbo frames (max.9216). Dat wil niet betekenen dat je ook daadwerkelijk deze grootte voor packages kunt gebruiken naar internet, zonder fragmentatie.

Daarom vroeg ik me ook af of er wifi gebruikt werd. Of iets anders wat de packetgrootte kan beïnvloeden.

Ik vraag me dus af wat ​@JJefff9 als hoogste waarde bij die ping op kan geven zonder fragmentatie.

Uiteraard moet de MoCa adapter ook het een en ander ondersteunen (hoewel de nieuwste wel de jumbo frames aankunnen lijkt mij).

PS. Of het probleem in de MoCa ligt kan natuurlijk vrij makkelijk uitgetest worden door de router even direct met een kabel aan de ONT te hangen (en niet via een MoCa te laten lopen).

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 26, 2026

Dit is allemaal via WiFi (iPhone en Macbook).

Na testen zonder MoCA-adapters werkt alles zonder problemen. Bij mijn vorige provider had ik hier gek genoeg geen last van. Ook heb ik er geen last van wanneer ik mijn MTU verlaag naar 1400. Ook een verlaging naar 1492 lijkt te helpen - alles behalve 1500 werkt dus.

Heeft er iemand advies hoe dit te kunnen oplossen i.c.m. MoCa adapters?

De specifieke MoCa adapters die ik heb zijn de Hirschmann Inca 1G met USB adapter.

Edit: zonder de aangepaste MTU (standaard 1500 op router + op MacBook) krijg ik dit als response bij ping -D -s 1472 8.8.8.8 

PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 1472 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
Enzovoort

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

Welke provider was dat? Eentje die geen PPPoE deed?

Ik denk dat de Inca 1G alleen maar frames ondersteund tot 1500. Maar als jij de router erachter zet (en niet ervoor) dan moet die router dus frames van 1508 over die MoCa gooien. En dat ondersteund ie dus niet. Zonder PPPoE (zoals waarschijnlijk in je oude situatie) hoefde de router alleen frames van 1500 daaroverheen te gooien.

De router op ONT en de MoCa daarop naar een switch zal dus wel werken (want dan is het Mac -> 1500 > MoCa > router PPPoE 1508 > ONT/internet.

Probleem is dus die 8 bytes die PPPoe toevoegt.

Er zijn volgens mij wel MoCas die Jumbo frames ondersteunen.

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

Ik zit me suf te zoeken naar de officiële specificaties van die Inca 1G. Lastig.

Maar uiteindelijk zie ik dat ie MoCa 2.0 doet. En dat ondersteund volgens mij geen Jumbo frames. MoCa 2.5 waarschijnlijk wel.

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

Je zou in jou geval dus eigenlijk de router op 1492 willen zetten zodat met PPPoE het pakket 1500 wordt en dat wel over de MoCa gaat. 

Maar ik denk niet dat je de MTU van de router zelf naar beneden kunt schroeven. Met een eigen router wel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 26, 2026

De vorige provider was Odido. Ik durf niet te zeggen of zij PPPoE gebruiken.

In principe zou mijn setup dus wel werken als de router geconfigureerd kan worden op een lagere MTU? Of denk ik te simpel?

De huidige setup is:

ONT → MoCa (meterkast coax) → MoCa (woonkamer) → Router

Edit: ik zie nu pas de nieuwe reacties, klopt de MTU kan ik niet zelf naar beneden schroeven. Ik ga even KPN bellen. 

Edit 2: Klantenservice kon mij helaas niet helpen, hopelijk KPN devs in de community wel.

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

De vorige provider was Odido. Ik durf niet te zeggen of zij PPPoE gebruiken.

Odido doet geen PPPoE maar gewoon DHCP.

In principe zou mijn setup dus wel werken als de router geconfigureerd kan worden op een lagere MTU? Of denk ik te simpel?

Ja, zo dacht ik het wel. Hoewel ik niet weet of dat weer negatief effect na de router geeft. PPPoE is voor mij ook nieuw (kom ook van Odido).

Overigens zijn we ook de 4 bytes voor VLAN nog vergeten. Dus het zal 1512 zijn wat verstuurd wordt.

Ik ben wel benieuwd waar hij bij jou precies fout loopt. Was 1452 de hoogste waarde? Of kon je ook nog 1472-8-4=1460 aan met niet gefragmenteerde ping?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 26, 2026

PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 1460 data bytes

1468 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=0 ttl=120 time=17.327 ms

1468 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=120 time=9.233 ms

1468 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=120 time=16.095 ms

1460 lijkt ook prima te pingen. 

Het wijzigen van de Macbook’s MTU werkte wel prima op 1492. 

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

Het wijzigen van de Macbook’s MTU werkte wel prima op 1492. 

Ja, dan limiteer je de MTU aan de kant van de computer. 8 lager dan de standaard maar dus voldoende om nog door de MoCa te komen met optelling van PPPoE en VLAN bytes.

Dan zal 1464 de hoogste ping zijn denk ik.

Heb je in ieder geval geen onbereikbare sites meer.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 27, 2026

Al eerder is hier de vraag gesteld: https://community.kpn.com/modems-123/is-het-mogelijk-om-een-modem-aan-te-sluiten-op-de-nt-via-een-moca-adapter-555118?tid=555118&fid=123

Ik vrees dat hier bewezen is dat het niet gaat, tenzij je op de MoCa adapters de MTU kunt verhogen. Je moet niet alleen op de macbook, maar op alle aangesloten apparaten de MTU verlagen.

De minst slechte manier om de “Path-MTU” te bepalen is met ICMP “packet-too-large” meldingen. In dit geval zou de Moca adapter dat moeten doen, maar gezien VLAN+PPPOE komt die in ieder geval niet bij het eindpunt aan. Met een eigen router kun je wel zorgen dat je in ieder geval aan de client kant overal de juiste MTU instelt, maar aan de andere kant ligt de KPN glasvezel structuur waar je geen invloed op hebt en die op eind-MTU 1500 gebaseerd is. Het lijkt erop dat het toch het beste is het  advies in bovengenoemde post te volgen, een UTP kabel werkt bij iedere MTU…   Als je geen vaste telefoon en TV hebt zou je de router bij het glasvezelpunt kunnen zetten en LAN via de Moca’s, en dan een Wifi access punt/switch. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@JJefff9 en welkom bij de KPN Community! Fijn dat je hier al zulke uitgebreide reacties hebt gekregen. Dank voor het uitzoekwerk ​@rvk01 en ​@hmmsjan_2

Helaas kan ik hierin weinig betekenen, naast je aanraden om het advies op te volgen dat hier al gegeven is. 
Hopelijk is daarmee in elk geval het niet laden van de sites opgelost. Het MTU e.d. kan ik niet aan laten passen, dus mijn ondersteuning houdt hier helaas verder op. 😕

Al eerder is hier de vraag gesteld: https://community.kpn.com/modems-123/is-het-mogelijk-om-een-modem-aan-te-sluiten-op-de-nt-via-een-moca-adapter-555118?tid=555118&fid=123

Ik vrees dat hier bewezen is dat het niet gaat, tenzij je op de MoCa adapters de MTU kunt verhogen. Je moet niet alleen op de macbook, maar op alle aangesloten apparaten de MTU verlagen.

De minst slechte manier om de “Path-MTU” te bepalen is met ICMP “packet-too-large” meldingen. In dit geval zou de Moca adapter dat moeten doen, maar gezien VLAN+PPPOE komt die in ieder geval niet bij het eindpunt aan. Met een eigen router kun je wel zorgen dat je in ieder geval aan de client kant overal de juiste MTU instelt, maar aan de andere kant ligt de KPN glasvezel structuur waar je geen invloed op hebt en die op eind-MTU 1500 gebaseerd is. Het lijkt erop dat het toch het beste is het  advies in bovengenoemde post te volgen, een UTP kabel werkt bij iedere MTU…   Als je geen vaste telefoon en TV hebt zou je de router bij het glasvezelpunt kunnen zetten en LAN via de Moca’s, en dan een Wifi access punt/switch. 

Deze reactie wil ik nog wel onderstrepen, kijk eventueel naar andere mogelijkheden wat de apparatuur betreft als je tegen problemen aan blijft lopen. Neem ook het topic dat genoemd wordt door, staan een hoop interessante tips en technische uitleg in. 🙂

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • March 30, 2026

Thanks voor iedereens hulp! Ik heb uiteindelijk de router in de meterkast gedaan en een SuperWiFi gehuurd ter oplossing. SuperWiFi zit in de gang (daar is signaal wel goed), dit werkt top! 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Super, fijn dat het is opgelost en bedankt voor het laten weten! 😄