Skip to main content
Vraag

Websites traag of niet bereikbaar via bekabelde verbinding KPN glasvezel, maar wel via wifi

• August 5, 2026
  • 11 reacties
  • 58 keer bekeken

Goedemiddag,

Sinds 2 maanden aangesloten op KPN glavezel. Jaar ervoor bij de concurrent en het jaar weer daarvoor ook bij KPN.  Sinds aansluiten 2 maanden terug zijn sommige websites niet te bereiken op de desktop (bekabeld) of laden zeer traag, huggingface.co als voorbeeld. De websites laden wel via de WiFi op mijn smartphone (laden direct en snel).

Reeds geprobeerd:

• Contact klantenservice gehad
  • Netwerkkabel vervangen voor nieuw (via klantenservice verstuurd)
  • Modem uit/aan gezet
  • Modem langere tijd van stroom gehaald
  • Glasvezel punt langere tijd van stroom gehaald
  • Modem hardware-matig reset gegeven 
  • Diverse modeminstellingen gewijzigd (ip6v gewijzigd naar ip4v en vice versa, DNS gewijzigd naar Cloudflare, WiFi inlog/wachtwoord veranderd naar persoonlijke gegevens)
  • CMD gebruikt om te pingen en tracert uit te voeren, DNS ge-flushed, ip-config 

Tijdens een modem reset en/of stroomloos maken leek het weer even te werken voor een paar uurtjes (dit was een week of 2 terug), issues kwamen hierna gewoon weer terug.

Ik heb geen idee wat nu te doen, klantenservice vertelde mij ook dat ze (telefonisch iig) niet kunnen helpen :( Virusscans geven ook geen meldingen.. 

Alle mogelijke oplossingen die ik heb geprobeerd zijn allen gevonden via het opzoeken op het internet/fora, zelf heb ik de benodigde kennis helaas niet om de problemen op te sporen en/of op te lossen. Hopelijk heeft er iemand een idee of advies?

11 reacties

• Slimmerik
  • August 6, 2026

Met welke browser op de desktop gebeurt dit?

Als eens geprobeerd om een andere browser kaal te installeren, dus zonder evetuele add-ons en zonder in te loggen?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 6, 2026

Met glasvezel gaat het internet over een bepaalde laag waar het 'alles of niets' is. 

Het kan daar niet zo zijn dat website a super traag werkt en website B opeens supersnel is.

Het beste is om eens met bepaalde tools te kijken hoe snel een website laadt en waar de bottleneck in zit. Ik geef een grote kans dat je ergens een vertragende factor in je browser hebt zitten. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 6, 2026

Als eens geprobeerd om een andere browser kaal te installeren, dus zonder evetuele add-ons en zonder in te loggen?

Bedankt Lazarus voor het advies, zo te zien helpt dit, heb de Brave browser geinstalleerd en getest. En zo waar, alles werkt zoals het hoort.

Zelf gebruik ik altijd Firefox, en ik had al geprobeerd andere browsers te gebruiken om te zien of het probleem zich bleef voordoen, te weten Chrome en Edge. Toch heb ik jouw advies nog even getest, zoals je al aangaf, op een browser zonder enkele extension of iets dergelijks en dat lijkt vooralsnog te werken.

Zou het dan aan extensions en/of email log-ins kunnen liggen op de andere browsers? Enige extensions die ik gebruik zijn eigenlijk adblockers, en ik ben met een email account ingelogd… Misschien is het het waard om dit soort zaken uit te testen dmv uitschakeling en zien wat het oplevert.

In ieder geval bedankt voor het advies!

rvk01
Slimmerik
  • August 6, 2026

Je kunt beginnen om te kijken of het ook voorkomt in een privaat venster. Als dat niet werkt kun je een voor een je extensies uitschakelen om te kijken welke het probleem geeft.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 6, 2026

Je kunt beginnen om te kijken of het ook voorkomt in een privaat venster. Als dat niet werkt kun je een voor een je extensies uitschakelen om te kijken welke het probleem geeft.

Helaas komt dit ook voor met private vensters. Ik ga inderdaad eens met de extensions aan de slag omdat het wel lijkt te werken in Brave, welke helemaal ‘kaal’ is. Bedankt!

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 6, 2026

Met glasvezel gaat het internet over een bepaalde laag waar het 'alles of niets' is. 

Het kan daar niet zo zijn dat website a super traag werkt en website B opeens supersnel is.

Het beste is om eens met bepaalde tools te kijken hoe snel een website laadt en waar de bottleneck in zit. Ik geef een grote kans dat je ergens een vertragende factor in je browser hebt zitten. 

Bedankt voor je tip, Ariën, ik heb sitechecker.pro gebruikt om de website van Huggingface te testen. Dit gedaan op zowel Firefox als Brave (nadat ik deze net heb geinstalleerd). Resultaten zijn op beide browsers gelijk zo te zien.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 6, 2026

Zo'n test is volgens mij niet echt zinvol, gezien het vanaf hun website, en dus hun server, wordt uitgevoerd

• Slimmerik
  • August 6, 2026

Bedankt Lazarus voor het advies, zo te zien helpt dit, heb de Brave browser geinstalleerd en getest. En zo waar, alles werkt zoals het hoort.

Zelf gebruik ik altijd Firefox, en ik had al geprobeerd andere browsers te gebruiken om te zien of het probleem zich bleef voordoen, te weten Chrome en Edge. Toch heb ik jouw advies nog even getest, zoals je al aangaf, op een browser zonder enkele extension of iets dergelijks en dat lijkt vooralsnog te werken.

Zou het dan aan extensions en/of email log-ins kunnen liggen op de andere browsers? Enige extensions die ik gebruik zijn eigenlijk adblockers, en ik ben met een email account ingelogd… Misschien is het het waard om dit soort zaken uit te testen dmv uitschakeling en zien wat het oplevert.

In ieder geval bedankt voor het advies!

Graag gedaan.

Fijn dat het werkt.

Precies, alle add-ons uitzetten en kijken welke de boosdoener is.

Je kan ook Firefox “resetten” door de browser te verwijderen en alle resten van de browser te verwijderen uit C:\Users\GEBRUIKERSNAAM\AppData. Daar staan drie folders

In die mappen staat de folder Mozilla. Duik daar even in en verwijder alle mappen met de naam Firefox.

Daarna installeer je Firefox, en staat er een gloednieuwe, kale browser voor je klaar.

Als het nu wel werkt kan je langzamerhand add-ons installeren.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 6, 2026

Je hoeft niet eens te graven in je verkenner naar de profielbestanden van Firefox.

Je kan ook prima een tijdelijk schoon profiel aanmaken:

https://support.mozilla.org/nl/kb/profielbeheerder-firefoxprofielen-aanmaken-wijzige

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@MC_K en welkom bij de KPN Community! Wat leuk om te zien dat je al zoveel tips hebt gekregen. 😄

Is het inmiddels gelukt om te achterhalen waar het hem precies in zit? Ik ben benieuwd!

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 8, 2026

Hallo ​@Sanne van KPN ,

Lijkt er op dat browsers de boosdoeners zijn, maar wat precies weet ik nog niet, tijdelijk nieuwe/schone profielen aanmaken hebben ook niet gewerkt. Misschien dat ik nog eens helemaal met een schone lei ga beginnen mbt browser profielen om te zien of dat werkt.