Skip to main content
ik heb KPN glasvezel. Ik heb in mijn huis nog een oude vaste telefoonaansluiting voor een telefooncentrale zitten. het is een dikke blauwe kabel waarvan de dunnere draden aan een soort 'verdeelplaat' vast zitten. ik weet niet of er (nog) een signaal op zit. kan ik deze draad afknippen en wegwerken of moet KPN er aan te pas komen om dit professioneel weg te werken?



Adin: topic verplaatst naar juiste categorie
Officieel is deze kabel eigendom van KPN. Netzoals dat de glasvezelkabel van reggefiber is en de kabelboer de coaxkabel in zijn beheer heeft. Tot en met die verdeelplaat is alles eigendom van KPN.

Afknippen zou ik zeker niet doen.



Het wijzigen van een aansluiting gaat via https://www.mijnaansluiting.nl/ (voor alle netbeheerders)

Volgensmij kan je ook bellen met 0881860164 (via VolkerWessels Telecom) maar het is makkelijker om je dan terug te laten bellen via https://www.vwtelecom.com/cit



Zit de aansluiting op een onhandige plek o.i.d.?



Robin
Dank je Robin voor de info.

nee, dat afknippen had ik ook al gedacht dat maar niet te doen terwijl KPN zegt 'doe maar wel'.

aangezien deze kabel eigendom is van KPN zijn zij dat ook niet verantwoordelijk voor de juiste ontkoppeling en verantwoordelijk voor de kosten?

deze verdeelplaat is van de muur gehaald toe er glasvezel werd geinstalleerd. de kabel komt in een hoekje bij os binnen en de verdeelplaat hangt los. dus of aan de muur maken en een kap erover of geheel weglaten.
Ze zijn verantwoordelijk voor de kabel ja, en ook voor de ontkoppeling maar ik betwijfel of hun moeten opdraaien voor de kosten. Uiteindelijk is er ooit een bewoner in je huis geweest (misschien jijzelf?) die toestemming heeft gegeven om de kabel naar binnen te brengen.



Als die verdeelplaat (IS/RA) al los hangt kan je deze wel ontkoppelen (op een nette manier). Meestal kan dit door de schoefjes los te draaien in het IS/RA. Zorg alleen dat de kabel lang genoeg blijft om ooit weer een IS/RA op te zetten.

Als je de kabel helemaal weg wilt hebben is dat toch het beste via mijnaansluiting.



Heb je eventueel een foto?
Ja, de vorige eigenaar had een vaste aansluiting en een telefooncentrale. wij hebben van begin meteen glasvezel.

ik stuur een foto van hoe het er nu bij ligt.

ik zal van de week eens uitzoeken wat de beste manier is; verwijderen of ontkoppelen.
Wat je doen kan is de aders uit het IS/RA halen en dan de kabel langs de muur omhoog vastbinden (als dit kan) zodat hij naast het glasvezel NTU/FTU zit.
Dat is een mooie oplossing, zelf alle draden mooi afknippen of eruit halen en de uiteinden apart tapen om geen sluiting te veroorzaken. en ik kan er dan een soort koker omheen maken zodat de kabel 'uit het oog' is.

dank je voor de uitleg.
Hoi Martin, welkom op het forum. Tof dat je hier je vraag stelt! Volgens mij heb je al goed advies gekregen van Robin. Dank! :)



Als er nog eens vragen zijn dan ben je welkom hier!
Hallo Paul, dank je.

Ja, ik heb van Robin goed advies gekregen en waar je ook wat mee kan ;o)

Van KPN heb ik alleen te horen gekregen dat ik de draad moest afknippen..... Leek mij niet zo'n goed idee en in mijn zoektocht ben ik hier beland. Super makkelijk en goed advies.
Ja, afknippen is niet echt ideaal. 😉 Alle credits aan robin!

Als je 100% zeker bent dat je de koper IS/RA ( oude vaste telefoonaansluiting )
niet meer gaat gebruiken, en je heb glasvezel kabel van KPN binnen liggen.
( dan kun je het wel door knippen, )

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/6883972/250449/kpn-stelt-in-2023-kopernetwerk-buiten-gebruik.html

https://tweakers.net/nieuws/163734/kpn-zet-kopernetwerk-in-glasvezelgebieden-vanaf-begin-2023-uit.html

https://www.nu.nl/tech/6032450/kpn-zet-zijn-kopernetwerk-in-glasvezelgebieden-begin-2023-uit.html

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-stopt-deels-met-tv-en-internet-via-koperdraad/

https://www.allesin1check.nl/nieuws/kpn-stopt-met-kopernetwerk

dus als KPN in 2023 de koper gaat uitschakelen, waar al hun glasvezel netwerk ligt.
dan heeft de oude vaste telefoonaansluiting kabel geen nut meer. ☎️✂️

het heeft nu toch geen nut, en in 2023 kun je er helemaal niks meer mee.
kabel is wel van kpn, maar je hoeft niet naar die lelijke kabel te kijken.
( zo lelijk aan de muur ) jou huis

doorknippen kost niks, repareren wel.
( maar het gaat toch weg ) 


Hallo @LeonMasterSword , welkom op het KPN-forum.

Het is wel een beetje vreemd om te reageren op een topic van 2 jaar oud en nog een verkeerd advies geven ook.

Het is verboden een KPN aansluitpunten te verwijderen of door te knippen.

Vergelijk het met de gas- en lichtmeter, daar mag je ook niet aankomen, ook al gebruik je geen gas en licht meer.

Die nutsvoorzieningen zijn onderdeel van de infrastructuur van een huis of gebouw.

 


Oke @JanD dan weet ik
( en de rest die het leest) 
dat ook weer.

LOL
Zelf de stroom gaan afsluiten ⚡️ = levens ☠️ gevaarlijk
Zelf de gas gaan afsluiten 🔥 = levens ☠️ gevaarlijk
Zelf het water gaan afsluiten 🚰 = dom want water 💧 is van levensbelang. 
Zelf het riool gaan afsluiten 🚽 = overal schijt 💩 aan hebben 🤣

Maar 2 jaar geleden heeft kpn niet gezegt dat ze stoppen met koper waar glasvezel ligt.

En als het 2023 is, en de koper is buitengebruik ?
( is het ☎️ doorknippen ✂️ dan nog verboden ? )

OKE DOORKNIPPEN IS VERBODEN, ZAL HET HIER NIET MEER ZEGGEN.


je kunt het ook netjes afwerken door middel af doppen en in de muur stoppen en over smeren

afknippen is niet de juiste oplossing

normaal mag je niet aan deze aansluiting komen

maar deze zou in de toekomst naast glasvezel nooit meer actief gebruikt worden

 

 


Hallo @LeonMasterSword 

En als het 2023 is, en de koper is buitengebruik ?

Dan moet iedereen die nu op een koperlijn zit wèl over een glas-aansluiting beschikken en dat zie ik nog niet zo zitten, zeker nu e.e.a. sterk vertraagd wordt door het Corona-virus en alle veiligheidsmaatregelen daaromheen.

 


Vergelijk het met de gas- en lichtmeter, daar mag je ook niet aankomen, ook al gebruik je geen gas en licht meer.

Die nutsvoorzieningen zijn onderdeel van de infrastructuur van een huis of gebouw.

Telefoonlijn en IS/RA punt is geen nutsvoorziening in strikte zin. Een dergelijke aansluiting valt onder de telecomwet. Daarnaast is er simpelweg een fundamenteel verschil tussen gas, electriciteit en telecom. De eerste 2 zijn energietransport, waarbij de eerste ook nog eens fysiek (goederen) transport is. Telecom is informatieoverdracht.

Nadat een telefoonlijn 10 jaar inactief is geweest, is KPN bij wet verplicht die telefoonlijn te verwijderen. Niet alleen het contactpunt aan de muur in huis, maar de hele kabel tot aan het aansluitpunt in de straatkast of wijkkast.

Zie o.a. https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezel-gebruiken-kan-ik-deze-wandcontactdoos-is-ra-verwijderen-487443/index3.html#post891416


Vergelijk het met de gas- en lichtmeter, daar mag je ook niet aankomen, ook al gebruik je geen gas en licht meer.

Die nutsvoorzieningen zijn onderdeel van de infrastructuur van een huis of gebouw.

Telefoonlijn en IS/RA punt is geen nutsvoorziening in strikte zin. Een dergelijke aansluiting valt onder de telecomwet. Daarnaast is er simpelweg een fundamenteel verschil tussen gas, electriciteit en telecom. De eerste 2 zijn energietransport, waarbij de eerste ook nog eens fysiek (goederen) transport is. Telecom is informatieoverdracht.

Nadat een telefoonlijn 10 jaar inactief is geweest, is KPN bij wet verplicht die telefoonlijn te verwijderen. Niet alleen het contactpunt aan de muur in huis, maar de hele kabel tot aan het aansluitpunt in de straatkast of wijkkast.

Zie o.a. https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezel-gebruiken-kan-ik-deze-wandcontactdoos-is-ra-verwijderen-487443/index3.html#post891416

 

Dat laatste is onzin. Dit is wat er letterlijk in de wet staat:

Aan de verplichting om de instandhouding van kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk te gedogen komt een einde wanneer de aangelegde kabels gedurende een aaneengesloten periode van tien jaar geen deel uitmaken van een openbaar elektronisch communicatienetwerk. In dat geval is de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk verplicht op verzoek van degene op wie de gedoogplicht rustte de kabels op te ruimen.

 

De kabel in en naar de woning blijft gewoon deel uitmaken van een openbaar communicatienetwerk, of er nou wel of geen signalen over heen gaan. Pas als dat hele netwerk niet meer werkt (dus geen signalen verzendt) zou die plicht wellicht om de hoek kunnen komen kijken. Of dat in 2023 van toepassing is weten we nu nog niet want er is nog niet bekend hoe KPN dit vorm wil gaan geven. Maar voor nu geldt het in ieder geval nog niet.

Kabels van een netbeheerder dien je nooit door te knippen want ze zijn niet van jou. Zo simpel is het. Ook al bezit je de woning waar de kabels in/aan/onder liggen, dan nog ben je niet de eigenaar van de kabels. Ook dat is bij wet geregeld (in dit geval in de Telecomwet)


Hallo @Ward_  en @tmoesel , nutsvoorziening of niet, de kern van mijn betoog was dat je niet aan infrastructuur  van de diverse leveranciers in huis mag komen.

 


Hallo @Ward_  en @tmoesel , nutsvoorziening of niet, de kern van mijn betoog was dat je niet aan infrastructuur  van de diverse leveranciers in huis mag komen.

 

 

@JanD Dat was ook mijn betoog. En daarnaast een reactie op het bericht van @tmoesel over verplicht weg halen of niet.


Telefoonlijn en IS/RA punt is geen nutsvoorziening in strikte zin. Een dergelijke aansluiting valt onder de telecomwet. Daarnaast is er simpelweg een fundamenteel verschil tussen gas, electriciteit en telecom. De eerste 2 zijn energietransport, waarbij de eerste ook nog eens fysiek (goederen) transport is. Telecom is informatieoverdracht.

Nadat een telefoonlijn 10 jaar inactief is geweest, is KPN bij wet verplicht die telefoonlijn te verwijderen. Niet alleen het contactpunt aan de muur in huis, maar de hele kabel tot aan het aansluitpunt in de straatkast of wijkkast.

Zie o.a. https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezel-gebruiken-kan-ik-deze-wandcontactdoos-is-ra-verwijderen-487443/index3.html#post891416

Dat laatste is onzin. Dit is wat er letterlijk in de wet staat:

Aan de verplichting om de instandhouding van kabels ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk te gedogen komt een einde wanneer de aangelegde kabels gedurende een aaneengesloten periode van tien jaar geen deel uitmaken van een openbaar elektronisch communicatienetwerk. In dat geval is de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk verplicht op verzoek van degene op wie de gedoogplicht rustte de kabels op te ruimen.

KPN kan makkelijk onder de opruimplicht uit komen.

Bij mensen die daadwerkelijk gaan betalen voor het laten uitvoeren van een demontage/afsluiting thuis van de telefoonlijn in de woning, kan nog steeds gesteld worden dat de lijn deel uit maakt van een openbaar elektronisch communicatienetwerk. Als KPN ervoor zorgt dat er op elk vertakkingspunt minimaal nog 1 aderpaar aangesloten blijft, is waarschijnlijk altijd wel aannemelijk te maken dat voor een betreffende tuin o.i.d. waar een kabel doorheen loopt, de aangesloten periode van 10 jaar nog geeneens begonnen is.

Kort gezegd: Het punt in de tijd dat men een opruimverzoek in kan dienen wat dan zonder kosten wordt ingewilligd ligt zover in de toekomst, dat niemand zich er druk om maakt, anders dan blijven zeggen dat je niet aan de spullen van KPN mag komen.


“KPN kan makkelijk onder de opruimplicht uit komen”

Dat risico is gelukkig onderkend, daarom zijn er meer voorwaarden dan alleen eenzijdig op het netwerk aangesloten zijn. Er moet namelijk ook sprake zijn van "concreet uitzicht  op ingebruikname"
Dat laatste is er natuurlijk niet meer als er eenmaal glasvezel is aangelegd.
Samen met "omgevingsoverlast" als argument (in huiselijke omstandigheden een lelijk israpunt) maakt dat er voldoende grond is voor een redelijk verzoek tot beëindiging van het gedogen van de netwerkaansluiting. En dan moet de aansluiting gewoon weg.

Als compromis voor de opruimplicht voor de telecomnetwerkpartij is er ook ruimte om de onderlinge  afspraak te maken dat de eigenaar zelf de aansluiting verwijderd.


Sa… draadjes weg geknipt en gat dicht gesmeerd.. nu maar wachten op de politie. 😂