Skip to main content

Hallo allen,

Sinds een tweetal weken zie ik op mijn Box12 modem van KPN geen 5GHz items meer. Alle voorheen in het 5GHz kanaal aanwezige items staan nu in 2,7GHz kanaal.

Het gaat hierbij vooral om alle Google Nest items zoals Nest Hub, Nest speakers, Chromecasts etc.

Hoewel het 5GHz kanaal wel is ingeschakeld zijn er geen items meer in opgenomen. Het lijkt wel of de BOX 12 geen  5GHz kanaal meer heeft.

Kan iemand me vertellen wat hiervan de oorzaak kan zijn.

 

Goede vraag, @rgtverh! Ik vermoed dat dit te maken heeft met het probleem dat we ook in jouw andere topic hebben besproken, namelijk het wegvallen van Google apparatuur op de Box 12. Dit is een bug en wordt aangepakt in een volgende update. Ik ben bang dat ik hier dan ook niet direct een oplossing voor heb, sorry. Even afwachten nog.


Zou het idee zijn om KPN als leverancier hiervoor verantwoordelijk te stellen. Zij komen hun beloftes niet na een dus een korting op de abonnementskosten zou op zijn plaats zijn.

Wie zijn beloftes niet na komt moet hier dan ook voor opdraaien.


Wat zegt een app als Wifi Analyzer bijvoorbeeld.


Zou het idee zijn om KPN als leverancier hiervoor verantwoordelijk te stellen. Zij komen hun beloftes niet na een dus een korting op de abonnementskosten zou op zijn plaats zijn.

Wie zijn beloftes niet na komt moet hier dan ook voor opdraaien.

Welke beloftes? Heeft KPN of de leverancier van KPN u specifiek WiFi 5 GHz beloofd dan?


Werk je ook bij KPN?


Op wifi analizer wordt slechts 2,7GHz getoond. Het 5GHz kanaal is niet zichtbaar, dus zend niet uit.


Hoi Denise,

Allereerst bedankt voor je reactie. 

Maar toch nog een vraagje.

Ik heb voor dit abonnement gekozen omdat er een 5G mogelijkheid was. Nu echter is er een beperking op het maximum van te gebruiken items zoals smatlampen en smart items. Bij mijn vorige provider duurde de oplossing van e.e.a. het gehele abonnements jaar. Ik heb voor KPN gekozen vanwege de 5G mogelijkheid. Nu bestaat dit ongemak al sinds aanvang van mijn abonnement. Gaat een oplossing nu wederom tot afloop van mijn abonnement duren, of misschien langer?

Het probleem was al bekend bij aanvang van mijn abonnement, misschien zelfs al eerder. Zou het KPN niet misstaan om aankomende klanten vooraf te informeren, en niet alles maar achterwege te laten. Ik ben toch van mening dat een korting op het abonnement op zijn plaats zou zijn. Er wordt niet geleverd wat er beloofd wordt.

 

 


Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. KPN biedt inderdaad de mogelijkheid om 5G te gebruiken, mits je een mobiel toestel hebt dat 5G ondersteunt en er bij jou in de buurt 5G dekking is. Dit staat echter helemaal los van jouw wifi netwerk.

Waar jij nu tegenaan loopt, is het gebruik van de 5 GHz wifi frequentie dat niet helemaal goed werkt in de KPN Box 12 door een bug. De mogelijkheid is er nog steeds, evenals het gebruik van wifi over 2.4 GHz. We doen uiteraard ons best om de bug zo snel mogelijk te verhelpen. 


Ik heb weinig hoop op een snelle oplossing. Mijn bevindingen na 20 jaar gebruik van modems en providers, zijn niet zo goed. Ik denk dat dit voorlopig niet wordt opgelost.