Skip to main content

Goedemiddag.

Na het wijzigen van mijn internetabonnement met v9 modem in een abonnement met v10a modem icm een 4g modem is mijn internetverbinding onbetrouwbaar geworden. De eeste dagen was het zeer slecht en leek het alsof er vaker geen internet was dan wel. Dit werd na enkele dagen een stuk beter. Maar nog altijd is de verbinding soms enkele minuten lang erg slecht. De verbinding herstelt zich vaak binnen enkele minuten en, indien niet, dan helpt het altijd om de v10a modem opnieuw op te starten.

De uploadsnelheid stelt soms erg teleur. Meestal blijft deze rond de 1 mb/s hangen. Heel soms is deze 5 a 15 mb/s. De downloadsnelheid is -wanneer er een goede verbinding is-  goed te noemen met 20 tot 45mb/s.

Voor videopresentaties heb ik een betrouwbare en redelijke uploadsnelheid nodig maar deze stelt nog erg teleur. 

is er iets aan te doen?

Hoi @Onra, welkom op het forum! Sorry voor de late reactie, het is op het moment druk hier. Jammer dat je verbinding niet stabiel is nu. Gaat het in dit geval om wifi die wegvalt, of om bekabeld internet? 

Wat upload betreft, die wordt in de basis ook bijgevuld door de 4G verbinding. Maar, belangrijk om te weten is dat het 4G modem nog geen UDP-verkeer ondersteunt (alleen TCP). Dus, als je videopresentaties e.d. gebruik maken van UDP, maken die alleen gebruik van je vaste verbinding zonder dat de 4G bijspringt. Kijk hier dan ook even naar of dit het geval is. Zo ja, probeer of je dit op een manier kunt doen dat het geen UDP-verkeer meer is, dan zal de upload ook beter worden. 


Goedeavond,

 

Dank voor je antwoord @Erik_ . Ik gebruik vaak Teams of Skype voor bedrijven. Als ik het goed begrijp gebruiken deze  zowel tcp als udp. Overigens hapert Netflix of Youtube ook weleens en die gebruiken TCP (voor download dan weliswaar).

Ondertussen via de chat ook contact gehad met een medewerker. Die heeft e.e.a. kunnen resetten maar dat heeft niets geholpen. Afgelopen dagen weer veel wegvallend internet gehad. Bekabeld en onbekabeld. Op dit moment zit ik volgens de ene speedtest op slechts 30mbps download 0,7 mbps upload.  Even later zit ik op op een upload van 20 mbps. 20 seconden later probeer ik een eenvoudige website te openen en dan lukt dat niet eens.  20 seconden later geeft een speedtest weer een uitstekend resultaat. Het beeld is dus zeer wisselend. 

 

Ik heb zelf het gevoel dat het aan het modem V10a ligt omdat het internet er soms volledig enkele minuten uit ligt. De modem dan aan/uit zetten helpt. De chatmedewerker zei dat ze niet een nieuwe kon regelen en een monteur is momenteel ook niet mogelijk. Ik moet dus of geduld hebben of toch glasvezel laten aanleggen.

 

Tenzij je nog een andere oplossing weet.

 

 


@Onra Het lijkt alsof het 4G kanaal maar mondjesmaat wordt bijgeschakelt, kan zijn dat dat aan het 4G zelf ligt (kan zeer divers zijn), maar als je snelheden duidelijk onder die van het ADSL alleen zouden zakken, is er misschien wat anders aan de hand. Wat gebeurt er als je de verbinding tussen de ExpepriaBoxV10a en de Sagemcom4G verbreekt als het geheel langzaan is of wordt?


Ik ga het eens een paar dagen zonder de 4g modem proberen. Kijken of het dan nog wegzakt.


V10A? Die ondersteunt het 4G modem niet. Alleen de V10.


@Ernst-Jan , de V10a werkt tegenwoordig ook met de 4G Sagemcom modem.


Ja, de 4g modem werkt idd meestal qua download goed.

Vandaag 1x een storing gehad die niet overeen kwam met de eerdere storingen. Sommige apparaten hadden geen internet en andere wel. Na een reset deden ze het allemaal weer. Dit is dus nu met de 4g modem losgekoppeld. 

 

Toch vreemd dat ik met de V9 nooit problemen ondervond en met de v10a wel.

 


Ja, de 4g modem werkt idd meestal qua download goed.

Vandaag 1x een storing gehad die niet overeen kwam met de eerdere storingen. Sommige apparaten hadden geen internet en andere wel. Na een reset deden ze het allemaal weer. Dit is dus nu met de 4g modem losgekoppeld. 

 

Toch vreemd dat ik met de V9 nooit problemen ondervond en met de v10a wel.

Vreemd is het al lang niet meer, althans niet als je dit forum zo af en toe bezoekt. De ExperiaBox V10a laat veel problemen zien, vooral in het domein van meer software zaken. Wat je beschrijft en je oplossing is typisch dat er iets mis is met het uitdelen van IP adressen en het onderhoud daarvan. De DHCP server dus. Het zal bij jouw dus niet zozeer het 4G gedeelte zelf zijn maar meer de V10a die door diverse problemen/kinderziektes er voor zorgt dat het geheel niet werkt. Naast dat de V10a met jouw apparaten communiceert, is er een andere communicatie tussen de V10a en de 4Gsagemcom, dus als die net zo freqent er mee ophoudt als die met je apparaten, is het geen wonder dat het onbetrouwbaar is.

Het is te hopen die MPTCP SIB software snel naar de EB v12 geporteert wordt, ervan uitgaande dat een Sagemcom DSL (de V12) en een Sagemcom 4G hopelijk een betere integratietest ondergaan omdat ze van hetzelfde franse bedrijf zijn. Maar misschien zijn er heel andere plannen binnen KPN.


Dank voor je uitleg @tmoesel . Kan het een beetje volgen. Is er niet een setting die ik kan wijzigen in de modem waardoor de dhcp beter werkt? Iets met vaste ip adresssen oid? 


Je kan zo niet iets makkelijk veranderen aangaande de DHCP server in de V10a. Maar de vraag blijft ook eerst wat de hoofdoorzaak is. De kern van de V10a is in feite het DSL gedeelte, daarmee ook de telefoonlijn van jouw huis naar de wijkcentrale. Als zou blijken dat de DSL verbinding er geregeld uitklapt, kan het zijn dat die andere zaken in de V10a meetrekt en dan ook laat vastlopen/crashen. Je zou de DHCP range kunnen verkleinen en dan op 1 PC tijdelijk vast IP adres instellen om tijdens zo’n vastloop situatie toch nog bij de V10a op 192.168.2.254 te kunnen. Dan zou je kunnen kijken op de DSL status pagina wat daar aan de hand is.

Wat ik voor mijzelf in buitengebied al jaren doe is zoveel mogelijk functies uit de apparatuur die geleverd wordt door de provider te verhuizen naar een eigen router (zie o.a. T-Mobile forum). In het verleden zijn wij ooit overgestapt van KPN (V7, V8) naar XS4ALL omdat je daar een FritzBox in bruikleen kreeg, dat was aanmerklijk robuuster en voorkwam vervelende situaties.

Maar voor SIB kan je niet zelf even de spullen vervangen, KPN gebruikt nieuwe software implementaties, het is niet duidelijk hoe de V10a met de 4Gsagemcom samenwerkt. Enige is dat KPN nu bij jouw de V10a kan vervangen door een V10, hopende dat daarmee het probleem is opgelost. Andere optie is om voor videopresentaties of andere netwerkkritische zaken een extra mobile verbinding/abo van een concurrent te nemen.


Ik heb al mijn apparatuur een vast ip adres gegeven. Eens kijken wat dat doet. De chatmevrouw kon mij geen V10 opsturen. Dus moet ik bellen. Dat is de volgende stap.


Nee, alles een vast ip adres geven maakte niet uit. Sommige apparaten geen verbinding. Harde reset krijgt alles weer aan de praat. Maar upload is slechts 0,8 mbps. Hopeloos. Dan maar bellen voor een V10. En anders wordt het toch  glasvezel buitenaf laten aanleggen. :(


Laten aanleggen? Dat ligt bij u in de straat, maar u heeft geen aansluiting?


Iets met buitengebied, 200 meter oprit en 1000 euro aansluitkosten ;)


Iets met buitengebied, 200 meter oprit en 1000 euro aansluitkosten ;)

Nu wel ja. Maar kon u zich toendertijd niet aanmelden en waren toen de aansluitkosten niet gratis? 


Nee, het is nu na een jaar of 2 iets goedkoper geworden dan voorheen. 


Nee, het is nu na een jaar of 2 iets goedkoper geworden dan voorheen. 

Komt er naast die 1000 euro dan ook nog een maandelijkse extra vastrechttarief bij? Of is dat die 1000 euro als eenmalig bedrag?


Er geldt een maandelijkse vastrechtvergoeding van: € 10,58 of een eenmalige vastrechtvergoeding van: € 1.300,-.   

Ze hebben nu een actie dat je niet 254  euro extra aansluitkosten hoeft te betalen.  Ik denk dat de glasvezelboeren ook de hete adem van 5g e.d. gaan voelen. Moet dan moet dat wel goed werken natuurlijk :)

Ik heb een V10 opgestuurd gekregen van KPN. Deze ga ik binnenkort verwisselen voor de V10a. Eens kijken of het veel uitmaakt. 


OK, bij ons lag/ligt het aanzienlijk hoger, i.i.g. geen aansluitkosten als direct bij uitrol een aansluiting/abo werd genomen.

Deze maand is de frequentieveiling, o.a. van extra 700Mhz en 1400Mhz frequenties. Die bieden dan extra ruimte/capaciteit, maar je haalt daarmee niet ineens waanzinnig hoge snelheiden in buitengebieden zoals misschien gedacht wordt. We zullen zien hoeveel miljard het de staat oplevert en of de providers dan hun duurbetaalde ruimte significant gaan inzetten om lokale glasvezelinitiatieven weg te drukken of klein te krijgen om vervolgens de al ingegraven kabels voor weinig geld op te kopen.


Goed om te zien dat je verdere dingen hebt kunnen testen, Onra. Dank voor je hulp daarin, tmoesel. Fijn, ook, dat je een V10 hebt gekregen. Ik vermoed dat het daarmee beter zal gaan. De V10A is nog niet zo lang geschikt voor Sneller Internet Buitengebied, dus daar kunnen op dat vlak dan nog wat kinderziektes inzitten.

Mocht je nou met de V10 ook issues ervaren, vooral waarbij de hele verbinding uitvalt, laat het hier weten. Dan kan ik dieper in je verbinding duiken.


Zojuist de V10 geïnstalleerd. Wat opvalt is dat er geen vertraging (van millisseconden) zit bij het aanklikken van een website. Dit was meestal bij de v10a het geval. Wat ook opvalt is dat de uploadsnelheid bij alle speedtesten direct acceptabel is (meer dan 4mbps) waar die bij de v10a vrijwel altijd onder de 1mbps is met enige uitschieters naar boven.

 

Vooralsnog hoopvol.


Zojuist de V10 geïnstalleerd. Wat opvalt is dat er geen vertraging (van millisseconden) zit bij het aanklikken van een website. Dit was meestal bij de v10a het geval. Wat ook opvalt is dat de uploadsnelheid bij alle speedtesten direct acceptabel is (meer dan 4mbps) waar die bij de v10a vrijwel altijd onder de 1mbps is met enige uitschieters naar boven.

 

Vooralsnog hoopvol.

 

Ook een dag later geen internet problemen meer. Snelheid ligt down op 30-60 en up 4-12. 

Opgelost!


Super, goed om te horen. Ik neem dit verschil in ervaring tussen V10A en V10 in ieder geval even mee richting de ontwikkelaars.Â