Skip to main content

Sinds enige tijd heb ik glasvezel en heb ik (opnieuw) gekozen voor signaal (eerst via een koperkabeltje en een 4G buitengebied modem) via KPN.

Vanaf het moment van aansluiten heb ik een aantal problemen ervaren zoals op enkele plekken een matige ontvangst (zeer zwak signaal), bijna geen wifi-signaal en zelfs op onregelmatige momenten het geheel wegvallen van wifi. 

Nadat de monteur het glasvezelsignaal in werking gezet heeft, leek alles goed te functioneren. Echter niet lang daarna merkte ik dat het wifi-signaal meerdere malen op mijn telefoon weg viel en ik daardoor ongewenst van mijn internetbundel aan het snoepen was.                                                  Niet lang na deze constatering waar de KS geen oplossing voor had, viel ook het glasvezelsignaal via de aansluiting in de meterkast weg. En pas na meerdere gesprekken met de Klantenservice, kreeg ik het voor elkaar dat er een monteur naar het probleem kwam kijken.                                                        Het bleek, de glasvezelverbinding opnieuw weer aangemeld moest worden en verder werd door de monteur aanbevolen om een super-wifipunt-versterker aan te schaffen (extra kosten) en de oude wifi-versterkers weg te doen. PS: bij een eerder verzoek aan de KS om mij een super wifi-versterker toe te sturen, werd dat afgewezen. Eerst moest er via de Wifi-manager vastgesteld worden dat zo'n versterker nodig was!!!  Tijdens het bezoek van de monteur heb ik daarom de super wifi-versterker gekocht hoopte dat dit de recent ervaren problemen met wegvallen wifi-signaal zou oplossen.

Echter de problemen waren toch nog niet opgelost want meerdere keren ging het inladen van TV-programma's moeizaam of stopte zelfs. Ik kreeg dan de tekst ‘Sorry kan de video niet laden, probeer het later’ en het automatisch overschakelen van wifi naar 4G (via internetbundel), bleef voortduren.

Op de momenten van slecht of geen signaal (TV en Mobiel) natuurlijk op mijn telefoon gekeken of er storingen waren, maar die bleken er niet te zijn. Wel werd er, na een aantal vragen beantwoord te hebben, via het “programma” van KPN mijn snelheid gemeten, en omdat ook KPN het signaal onvoldoende vond werd er gezocht naar een oplossing. Deze “oplossing” resulteerde wel in een iets beter signaal maar niet het signaal van ca. 100 Mbits waar men vanuit denkt te mogen gaan. Hierover heb ik met KS nog wel een discussie gehad, maar de monteur vertelde mij dat ik zeker van 100 Mbits moest kunnen uitgaan. Bij de meting werd in eerste instant 34 Mb en na “verbetering” 44 Mb gemeten (rond 23.00uur). Ik ben van mening dat het afwijkpercentage hiermee ver overschreden wordt en dat KPN daardoor niet voldoet aan zijn afspraken! 

 

 

 

Het verder kijken betekende dat ik de superwifi moest resetten maar ook daarna geen significante verbetering. De volgende morgen heb ik zelf een snelheidstest gedaan (rond 10.00uur). Toen was de snelheid beduidend beter n.l. 107 Mb. Voldoende signaal leveren moet dus wel mogelijk zijn! 

Buiten deze gegevens had ik dus ook geconstateerd dat mijn telefoon (in en rondom huis) met enige regelmaat overschakelde op 4G ! Resultaat ongewenst gebruik van mijn internetbundel. Ik had van de KPN nog nooit een bericht gekregen dat ik op mijn internetbundel moest letten, maar sinds de nieuwe situatie (signaal via glasvezel) kreeg ik voor het eerst het bericht dat ik al 50% van mijn bundel gebruikt had en gisteren (20 september) werd gemeld dat ik al 75% verbruikt had. En dan te bedenken dat ik hoofdzakelijk mijn telefoon benut in en rondom ons huis waar de wifi voor het internet signaal zou moeten zorgen. Als dit zo doorgaat betekent het dat ik straks een nog lagere internetsnelheid heb of dat ik bij moet gaan kopen.

Vandaag opnieuw contact met KPN KS. Deze begreep het probleem maar zag geen oplossing. Mijn voorstel was om een extra superwifi punt te leveren zodat het wifi-signaal ook in ruimten (bijv. de slaapkamer) waar het signaal nu zwak is te verbeteren. KS heeft dit intern besproken maar kreeg geen groen licht, dus blijven de problemen had ook dit gesprek met KPN KS geen effect.  Een advies van KS was, zet het probleem op KPN Forum. Waarschijnlijk pakt iemand van KPN uw probleem op en zal onderzoeken welke oplossing er voor u is. 

Mijn vraag hierbij is: Mag ik er vanuit gaan dat bovenstaande niet de bedoeling is? (mede omdat KPN roept dat zij “Het Netwerk van Nederland” zijn!

Mijn aanvullende vraag is: “Hoe gaat KPN dit voor mij oplossen”?

Hallo @Cornelis4 in je mobiel kun je instellen dat deze niet automatisch naar 4G/5G overschakelt bij mindere wifi.

Een wifi versterker krijg je nooit gratis, maar kun je via de wifimananger eventueel met zeer veel korting kopen.

 


Hoi @Cornelis4, ik lees slechte wifi. Deze moet beter kunnen. Je hebt hiervoor al een SuperWifi aangeschaft, maar ook daarbij blijft de wifi wegvallen begrijp ik. Dat is niet fijn. 

Nu ben je al bezig geweest met een reset van de SuperWifi, maar zonder succes. Heb je ook de tips voor wegvallende wifi doorlopen? Zorgt dat voor verbetering?

 

Wat betreft het overschakelen naar mobiele data bij wegvallen wifi, dat kan je uitzetten op jouw toestel zoals JanD al aangaf. Voor Android is dat de slimme netwerkwissel en voor iOS heet het Wifi assistentie