Skip to main content

Beste forumleden / medewerkers van KPN,

 

Sinds enige tijd heb ik veel last van wegvallend internet en hoge ping spikes vanaf 23:30. De rest van de dag is er met het internet niets aan de hand. Mijn modem is een Experia Box V10. Hierin zijn een Powerline, de TV-ontvanger in de huiskamer en een Sonos-geluidssysteem ingeplugd.

De problemen doen zich elke avond vanaf ongeveer 23:30 voor en houden enkele uren aan. Het internet hapert dan, mijn ping loopt bij vlagen op tot 3000+ ms, en valt in sommige gevallen volledig weg. Rond deze tijd worden geen grote bestanden gedownload, internet-intensieve dingen gedaan op andere apparaten in huis of dergelijke zaken. Het enige apparaat dat naast de computer aanstaat is een TV, die op dat moment al zonder problemen aanstaat sinds een uur of zes.

In overleg met de servicedesk is al meermaals geprobeerd het modem te resetten, zowel in de vorm van een soft reset (met de knop op de voorkant) als met een hard reset (het terugzetten van de fabrieksinstellingen). Ook is opgelet of er apparaten aangaan rond deze tijd, gezien dat mogelijk tot problemen op de Powerline zou kunnen leiden. Dat is ook niet het geval. Verder is het internet zowel met als zonder Powerline (i.e. door middel van een ethernetkabel direct van het modem naar de pc) geprobeerd, met in beide gevallen hetzelfde resultaat.

Wat kan hieraan gedaan worden?

Voor een indicatie van het pingverloop, zie bijgevoegde screenshot.

Pingverloop langere tijd

Alvast bedankt.

Welkom op het forum @TvanD79! Klinkt als een leuke uitdaging. Goed dat er al een aantal dingen gedaan zijn. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan kan ik zoveel mogelijk dubbel werk voor je besparen. 


Welkom op het forum @TvanD79! Klinkt als een leuke uitdaging. Goed dat er al een aantal dingen gedaan zijn. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan kan ik zoveel mogelijk dubbel werk voor je besparen. 


Dat zou nu geregeld moeten zijn.


Ik heb het nagekeken en ook wat vergelijkbare zaken erbij gepakt. De enige bijzonderheid die ik zie is dat in sommige gevallen een slimme meter de mogelijke oorzaak lijkt. Heb je toevallig een slimme meter? Mocht dit niet het geval zijn dan lijkt het me verstandig een ticket aan te maken hiervoor. 


Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt opgelost. Anders hoor ik het graag!


Hey Bram,

 

Bedankt voor je onderzoek.

Ik zou niet weten hoe een slimme meter op één specifiek moment van de dag invloed zou moeten hebben op mijn internetprestaties, maar ik heb er de afgelopen paar dagen geen last meer van gehad. Dit is gebeurd zonder enige verandering aan mijn kant. Ik weet dus niet hoe het probleem opgelost is, maar vooralsnog gaat het oké.

 

Mochten er nog veranderingen optreden, dan laat ik weer van me horen, maar vooralsnog lijkt het probleem dus verholpen.

 

Bedankt voor nu.