Skip to main content

Ik ervaar ongeveer dezelfde problemen na de V12 update.

Beste KPN< er is iets NIET GOED.

  • Mijn Raspberry's kunnen ineens niet anders dan in DHCP werken, een statisch IP-adres toewijzen gaat niet omdat er geen internetverbinding meer tot stand komt.
  • Wifi signaal valt vaak weg, dus onderbroken video's op social media etc.
  • Kan ik ergens de oude firmware vinden en die er weer op zetten???

Help!

 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hoi @Roland79, welkom! Het is niet mogelijk om terug te keren naar de oude firmware. Wat vaak helpt als je na de update gekke dingen ervaart is om het modem te herstarten (stroomloos maken). Als dat niet helpt, vertel alsjeblieft wat meer over wat er allemaal op je Box 12 is aangesloten, en hoe. 


Wat ik allemaal heb aangesloten… veel! Vind ik ;)  Vanuit ethernet poort 1 een switch met diverse computers en andere hardware zoals TV-Boxen. Poort 2 de TV-box in de woonkamer, allemaal bedraad. Ook het wifipunt in de berging is aangesloten en wel op poort 3. BEKABELD werkt alles gewoon goed.

 

Maar dan… draadloos is het een drama na de V12 update. Om de haverklap valt de verbinding weg op alle apparaten. De tablet blijft dan zonder internet, maar de telefoon schakelt over naar het 4G mobiele netwerk. Na enige tijd valt de verbinding terug op Wifi maar het Wifi signaal is er soms wel, soms ook niet.

 

Mijn Raspberry's (met standaard Raspbian) heb ik op statische IP-adressen gezet ivm de bediening op afstand. Ineens werkte dat niet meer. Als ik nu de Raspberry remote wil bedienen, moet ik deze éérst op DHCP zetten. Als ik in Raspbian alléén een IP-adres en een Gateway (2.254) opgeef, en daarmee Raspbian zelfs de rest te laten invullen zoals DNS-servers, werkt het ook niet. En als er al een Wifi verbinding is, dan valt deze om de haverklap uit.

 

Ik heb nu mijn oude Archer C7 van Ziggo van zolder gehaald en ingesteld voor 2,4G en 5G Wifi en Wifi van KPN maar uitgezet. Die haperende wifi-verbinding, daar ben ik wel klaar mee. Nu werkt het wel, hetzij met een veel lagere snelheid. Modem uit- en weer aanzetten heeft geen effect gehad. Ik heb nog niet geprobeerd om de modem te resetten en de configuratie er opnieuw in te gooien, maar dat zou haast niet nodig moeten zijn.

 

Hopelijk komt er snel een nieuwe update...


Ik zou je dan toch aanraden om de Box 12, eenmalig, een reset te geven. Kan zijn dat er bij de update onder water wat dingen zijn blijven hangen. De huidige update is een heel andere software dan wat er voorheen op de Box 12 zat. Niet alles tussen oude firmware en nieuwe software komt 1 op 1 overeen. We doen ons best om de instellingen voor iedere klant zo goed mogelijk mee te nemen. Maar vooral als het thuisnetwerk wat uitgebreider is dan de gemiddelde consument, dan kunnen er wat onregelmatigheden zijn. Een herstart is dan een goede eerste stap. Maar als dat niet helpt, dan is een reset wel de beste optie. Is dan eenmalig even wat werk om instellingen weer overnieuw te doen, maar daarna zou het weer in orde moeten zijn. 

 

Wat betreft nieuwe updates, houd daarvoor de Product Updates in de gaten.


Nou, dan toch maar een tijdje voor gaan zitten denk ik. Heb nogal wat port-forwards die later allemaal weer erin gezet moeten worden. Ik ga hem maar resetten en dank voor de link naar de update-pagina, iets om in de gaten te houden. (Y)

 


Reageer