Skip to main content
Beantwoord

Wegvallende internetverbinding via eigen DrayTek modem en via V8

• January 16, 2025
  • 10 reacties
  • 146 keer bekeken

Even vooropgesteld, ik heb deze VDSL-lijn al sinds de Telfort tijd en dat gaat nu richting de 9 of 10 jaar. De lijn is altijd ongelooflijk stabiel geweest, in zoverre dat ik het iedereen kan aanraden. Ik denk dat het aantal storingen vóór onderstaande probleem, misschien 2 keer is in al die tijd. En dat weet ik dan omdat ik de lijn extern monitor (Uptime Robot), niet omdat ik er toen echt last van had.

Het probleem

Sinds medio de jaarwisseling begon ik een sterk toegenomen packetloss te merken op de lijn. Voor mijn gevoel initieel alleen in de weekenden maar misschien was het er wel continue. De gevolgen waren met name tijdens online games duidelijk.

Na een tijdje maar gaan speuren, omdat het probleem niet vanzelf verdween. En dankzij PingPlotter kwam ik er toen achter dat ik een varierende PL had van 5-10% gedurende de dag. Op een gegeven moment werd zelfs normaal browsen soms onmogelijk en op dat soort momenten zag je gewoon voor meerdere seconden tot zelfs minuten de PL aanhouden.

Wat heb ik geprobeerd

Ik gebruikte al geruime tijd een eigen DrayTek modem (als bridge); die heb ik er maar tussenuit gehaald en de Experiabox V8 teruggezet (in NAT). Dat heeft het niet opgelost helaas. Sterker nog, de problemen lijken inmiddels zelfs erger geworden te zijn.

Inmiddels is het zelfs zover dat ik nu al drie dagen op rij de Experiabox één of twee keer kan herstarten om weer internet te krijgen. De afgelopen twee nachten stopte het internet met werken en de Experiabox lijkt niet in staat om dat zelf te herstellen. Een power cycle via de knop achterop lost het echter wel elke keer weer tijdelijk op.

Een fabrieksreset van de Experiabox is ook geen oplossing gebleken. De packet loss is er nog bij vlagen wel. KPN's eigen DNS server heeft wel permanent zo'n 3-5% PL voor mij, maar misschien hoort dat erbij? Google's 8.8.8.8 is het ene moment prima, maar het andere moment pure chaos:

5 minuten lang okay en dan ineens zoveel PL dat het gemiddelde over tien minuten 8,9% is!

Verdere informatie

Ik ben geen VDSL techniek kenner maar ik zie een behoorlijke fluctuatie in zowel de Actual als Attainable rate die het modem weergeeft. Vroeger zag ik bij beide gewoon permanent ~110.000 Kbps staan maar ik zie nu op moment van schrijven: 93.653 / 83.094 ; sterk lager dan normaal (en omgekeerd!). Soms als ik de waarde refresh dan stijgt het weer wat maar soms daalt het ook weer.

Dat geldt overigens vooral voor de Downstream, de Upstream lijkt minder te fluctueren en wel gewoon rond het maximum te blijven van 30.000-31.000 Kpbs.

De FEC errors schieten met name direct na de herstart hard omhoog maar ik zie ook Downstream CRC errors staan die langzaam oplopen gedurende de tijd. Modem staat nu bijna 3 uur aan en de teller staat op 4400 CRC errors en 187.000 FEC.

Noise margin Upstream/Downstream: 4.5 dB / 1.6 dB

Attenuation Upstream/Downstream: 7.0 dB / 7.9 dB

Geen idee of die waarden goed of slecht zijn trouwens en met name de waarden van de Downstream variëren echt heel erg. Ik zie ook wel eens een noise margin van 9.0 dB staan.

Heeft iemand nog iets wat ik zou kunnen proberen of een idee over wat er mis zou kunnen zijn?

Beste antwoord door mbo82

Even een update van mijn kant! Het is opgelost?!

Na het bestellen van het nieuwe modem, leek op zondag mijn v8 experiabox geheel de geest te geven. In de middag had ik zeer veel problemen en moest ik de v8 meerdere keren power cyclen. Toen uit nood toch mijn Draytek maar teruggeplaatst in de hoop dat die iets stabieler zou zijn, dan maar wat packet loss extra..

Toen werd het ineens gek: het duurde best een tijd voordat het Draytek modem online kwam, maar toen hij online kwam was de lijn ook direct stabiel. Mijn Draytek behield de verbinding en van PL was ook eigenlijk geen sprake meer 😯 Dinsdag heb ik voor de goede orde de KPN12 box geplaatst om dingen uit te sluiten. Die geeft hetzelfde beeld:

• de lijn is niet meer down geweest sinds de plaatsing
  • de PL is eigenlijk 0,0%
  • de VDSL statistieken vanuit de KPN12 box zijn ook weer normaal.
    Er is slechts 1 FEC error geweest en 0 CRC errors, in bijna 48h
  • zowel de attainable als actual data rates zijn weer maximaal en ik haal deze snelheden ook echt

Kortom probleem opgelost maar dus niet door de nieuwe KPN 12 box.

Ik ben dolblij natuurlijk maar er moet aan de kant van KPN nog iets veranderd zijn waardoor mijn problemen zijn opgelost. Misschien dat iemand het nog een belletje doet rinkelen en weet wat het zou kunnen zijn geweest. Verder is het case closed wat mij betreft 🙂 Uiteraard is wel te hopen dat het probleem niet terugkomt, dan zal ik mij weer melden hier.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • January 18, 2025

Hi ​@mbo82 en welkom bij de KPN Community! Ik heb geen tips voor je wat betreft de instellingen op je eigen modem, maar wel wat betreft je V8. Dat is namelijk al een oudje, en die mag je om laten ruilen voor een nieuwere versie. 🙂

Via onze servicetool voor het omruilen van je modem kun je dit regelen. Zou je dat willen doen? Ik ben benieuwd of het met een nieuwer modem beter gaat en hopelijk zijn er nog communityleden met tips wat betreft je DrayTek modem.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2025

Hoi ​@Sanne van KPN dat kan ik zeker proberen!

Kan ook niet echt kwaad denk ik, het modem omwisselen. De V8 is inderdaad een oudje, misschien is er inmiddels iets wat niet meer lekker werkt.

• January 18, 2025

Een tip voor als je nog eens een topic aanmaakt: maak er niet zo'n langdradig verhaal van. Dat leest bijna niemand...

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2025

Een tip voor als je nog eens een topic aanmaakt: maak er niet zo'n langdradig verhaal van. Dat leest bijna niemand...

En dan verspreid over de duur van een aantal dagen, de één na de andere vraag beantwoorden over wat ik al geprobeerd heb, en wat de resultaten waren?

Ja die optie heb ik overwogen. Maar, en ik bedoel dit echt niet verkeerd: als mensen niet bereid zijn de details te skimmen en te zien dat ik alles al geprobeerd heb, dan heb ik waarschijnlijk niets aan de informatie die ze mij kunnen bieden.

Ik sla dat liever over, dan maar wat minder reacties en een wat minder populair topic hoor :)

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 18, 2025

4400 CRC fouten in drie uur is vele malen te hoog. Als het modem direct op het ISRA is aangesloten en niet via een binengeleiding ziet het er naar uit of er aan de kant van KPN iets niet lekker is. Kan altijd iets fout zijn gegaan in de hoofd- en/of kabelverdeler, of oxidatie in de lijn ergens. Het beste is om eerst het modem om te wisselen, en als de problemen aanhouden een monteur te boeken. 

Dat de actual rate en attainable rate verschillen is overigens niet heel bijzonder. Dat kan tal van redenen hebben.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 19, 2025

Ik heb de modemwissel in elk geval in gang gezet. 

@Ik_Combineer het modem zit (in mijn ogen) zo direct op het ISRA punt aangesloten als mogelijk. En aan de manier waarop het modem aangesloten zit, is ook al in geen jaren wat veranderd. Laatste kluswerk in de meterkast (t.b.v. plaatsing warmtepomp) is in september ‘24 afgerond en de problemen zijn pas recent ontstaan. Maar ik zal je advies aannemen, mocht de modemwissel niet werken dan zal ik een afspraak boeken met een monteur 👍

• January 19, 2025

Draytek...🤐🤐

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • January 19, 2025

Ik ben benieuwd of het nieuwe modem helpt ​@mbo82! Als dat niet zo is en er moet inderdaad een monteur aan te pas komen dan hier alvast het linkje voor het maken van een belafspraak. Dan kun je dit met mijn collega regelen. 

Laat je weten hoe het verloopt? 😄

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • January 23, 2025

Even een update van mijn kant! Het is opgelost?!

Na het bestellen van het nieuwe modem, leek op zondag mijn v8 experiabox geheel de geest te geven. In de middag had ik zeer veel problemen en moest ik de v8 meerdere keren power cyclen. Toen uit nood toch mijn Draytek maar teruggeplaatst in de hoop dat die iets stabieler zou zijn, dan maar wat packet loss extra..

Toen werd het ineens gek: het duurde best een tijd voordat het Draytek modem online kwam, maar toen hij online kwam was de lijn ook direct stabiel. Mijn Draytek behield de verbinding en van PL was ook eigenlijk geen sprake meer 😯 Dinsdag heb ik voor de goede orde de KPN12 box geplaatst om dingen uit te sluiten. Die geeft hetzelfde beeld:

• de lijn is niet meer down geweest sinds de plaatsing
  • de PL is eigenlijk 0,0%
  • de VDSL statistieken vanuit de KPN12 box zijn ook weer normaal.
    Er is slechts 1 FEC error geweest en 0 CRC errors, in bijna 48h
  • zowel de attainable als actual data rates zijn weer maximaal en ik haal deze snelheden ook echt

Kortom probleem opgelost maar dus niet door de nieuwe KPN 12 box.

Ik ben dolblij natuurlijk maar er moet aan de kant van KPN nog iets veranderd zijn waardoor mijn problemen zijn opgelost. Misschien dat iemand het nog een belletje doet rinkelen en weet wat het zou kunnen zijn geweest. Verder is het case closed wat mij betreft 🙂 Uiteraard is wel te hopen dat het probleem niet terugkomt, dan zal ik mij weer melden hier.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • January 24, 2025

De V8 voelde aankomen dat hij met pensioen kon lees ik. 😅 Wel geluk bij een ongeluk dat de Draytek toen wel stabiel werkte! 

Ik kan zo niet bedenken wat de oorzaak kan zijn, maar heel fijn dat de lijn nu weer stabiel is. Bedankt voor het terugkoppelen en geniet van je diensten!