Skip to main content
Antwoord

Wegvallende wifi door bekabelde tv-ontvanger(s)

• November 17, 2025
  • 13 reacties
  • 101 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb gezocht maar geen vergelijkbaar topic kunnen vinden: we hebben een experiabox 10A. Via een 24 ports PoE switch zijn beide tv ontvangers bekabeld. Echter, zodra we een tv ontvanger aanzetten valt de wifi weg … Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Op dit moment kijken we dus tv via de KPN iTV app, werkt ook hoor maar ben niet zo'n fan van de gidsfunctie die daarin zit en zou daardoor toch graag de TV ontvangers willen gebruiken maar nogmaals, geen halszaak. Ik ben wel benieuwd aangezien we maanden naar het probleem gezocht hebben ...

Enne … geen netwerk expert hier, dus svp niet al te technisch ;-)

Beste antwoord door AnoukskeJ

Hi allemaal,

Nou, even tijd gehad (gemaakt) om alles om te pluggen en het lijkt vooralsnog te werken. Twee TV ontvangers rechtstreeks op de router ingeplugd, aangezet en geen wifi verlies meer, die blijft mooi rond de 200! Blijf het vreemd vinden dat het via m'n Unify switch niet werkt - een extra tv ontvanger gaat dus bedraad niet meer lukken (geen poort meer over op het modem) - maar ben blij dat deze setup (vooralsnog) lijkt te werken. Bedankt voor al jullie suggesties en tijd en hoop dat ik er niet meer op terug hoef te komen ;-). Fijne avond!!

13 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 17, 2025

@AnoukskeJ 

welke type switch heb je in gebruik? merk en type.

heb je de mogelijkheid om beide tv ontvangers rechtstreeks op de V10A aan te sluiten?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 17, 2025

Heb je op igmp snooping gelet bij aankoop van de switch? Hier meer info.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 17, 2025

Hi Joey,

Switch is een Unify USW-24-Poe.

Heb het even opgezocht, zou igmp snooping moeten ondersteunen als ik AI mag geloven ;-). Weet alleen even niet of ik dat in moet stellen of dat dit automatisch goed moet gaan?

Alvast super bedankt voor de genomen moeite!!!

Groetjes, Anouk 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 17, 2025

Hi ​@joey92 ​@Joep1965 

IGMP Snooping aangezet in het Unify Netwerk. Helaas heeft dat niet het gewenste effect. Wifi signaal valt nog steeds weg (van zo'n 150 naar zo'n 25).

Wifi op de 10VA staat uit omdat dat via het/Unify netwerk gaat (volgens mijn netwerkbeheerder)?

Gr, Anouk

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 17, 2025

@AnoukskeJ 

dan zou ik even aan jou netwerkbeheerder vragen of hij deze uitval van de wifi ook terug zit in het Unifi network. hier zou hij dan moeten kunnen achterhalen wat de problemen precies zijn van de uitval.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 17, 2025

Zal ik (nog een keer) doen, hij heeft er al naar gekeken maar kon zo niets vinden … 

Kan mss beter zelf even kijken. Klopt het dat ik dat zie in dat schema (network>topology)? Daar staat nu (TV ontvanger staat uit) alles op 96-100%. Dat wordt dan lager als ik mijn conflicterende TV ontvanger aanzet?

Super bedankt voor jullie reacties!!

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 17, 2025

@AnoukskeJ 

kun je eens een screenshot plaatsen over welke topologie je het nu hebt?

de V10A heeft namelijk een topologie overzicht. maar ook het Unifi netwerk. het is mij even onduidelijk over welke topologie je het nu hebt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

Die van Unify

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 18, 2025

@AnoukskeJ 

ah kijk het gaat dus over de Unifi topologie.

wil je eens een screenshot maken van jou IGMP Snooping instellingen?

Settings > Networks.

• November 18, 2025

Kun je de tv ontvangers niet gewoon rechtstreeks op de Experiabox aansluiten?

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@AnoukskeJ . Welkom hier.

Ik heb even meegelezen en het is lastig voor mij om hier een goed advies in te geven aangezien er veel hardware tussen zit waar ik zelf weinig ervaring mee heb (en wij officieel ook niet ondersteunen).  Dat neemt niet weg dat het in principe wel zou moeten werken natuurlijk.  Maar ik vrees dat ik geen praktische tips voor je heb.

Mocht je de mogelijkheid hebben om de ontvangers rechtstreeks op het modem aan te sluiten zou ik dat in ieder geval doen.   Mochten de problemen daarna blijven wil ik dat graag weten zodat ik het verder met jou kan analyseren. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • November 24, 2025

Hi allemaal,

Nou, even tijd gehad (gemaakt) om alles om te pluggen en het lijkt vooralsnog te werken. Twee TV ontvangers rechtstreeks op de router ingeplugd, aangezet en geen wifi verlies meer, die blijft mooi rond de 200! Blijf het vreemd vinden dat het via m'n Unify switch niet werkt - een extra tv ontvanger gaat dus bedraad niet meer lukken (geen poort meer over op het modem) - maar ben blij dat deze setup (vooralsnog) lijkt te werken. Bedankt voor al jullie suggesties en tijd en hoop dat ik er niet meer op terug hoef te komen ;-). Fijne avond!!

Erwin van KPN
Moderator

Ik hoop ook dat dit het is, ​@AnoukskeJ .  Mocht het toch mis gaan, laat het weten en we denken graag mee