Skip to main content

Hallo, 

Wij ervaren al enige tijdproblemen in de stabiliteit van ons WiFi-netwerk. Het netwerk an sich functioneert ogenschijnlijk prima. Echter krijgen apparaten die verbonden zijn met één van drie (/5) WiFi-netwerken geen toegang to internet. Gelijktijdig behouden bekabelde apparaten wel hun verbinding met internet. 

Door het vele thuiswerken durf ik ook met zekerheid te zegen dat het bekabelde netwerk stabiel is. Anders zou ik dit met Citrix meteen merken.

We hebben een Experiabox v9 waarvan de WiFi is uitgeschakeld. 

Daarvandaan gaat er een directe kabel naar de TV-Ontvanger, een directe kabel naar de eerste WiFi-versterker (WiFi begane grond 2,4 + 5 Ghz) en een directe kabel naar de tweede WiFi-versterker  (WiFi eerste verdieping 2,4 Ghz). 

Vanuit deze tweede Wifi-versterker gaat een kabel naar een NAS (Netgear) en een kabel naar de zolder (WiFi 2,4+5 Ghz). Op zolder is een werkkamer met een dubbele bekabelde verbinding, één voor de vaste Mac en één voor de werklaptop.

In voorkomende gevallen hebben verschillende WiFi-apparaten (iPads, iPhone, laptop etc.) geen toegang tot internet. Ongeacht op welk van de WiFi-netwerken ze zijn verbonden. De bekabelde apparaten functioneren gewoon, ook de TV. Als ik de Experiabox herstart (via de webbrowser of d.m.v. de stekker) werkt alles weer een tijdje naar behoren. Het feit dat ik bekabel internettoegang heb en ook via de webbrowser kan herstarten is voor mij een indicatie dat er in dat stukje geen “probleem” is. 

Dit herhaalt zich vrijwel dagelijks, soms meerdere malen per dag. Ondertussen vinden we dit enorm ergerlijk. Ik hoop dat er wat suggesties zijn waarmee we de oplossing kunnen proberen te achterhalen.

 

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Hi @RiNo2006! Goed dat je een topic hebt opgestart. Bedankt ook dat je zo'n mooie heldere uitleg hebt geschreven van jouw aansluiting, dat geeft een duidelijk beeld :smile: 

Ik begrijp uit jouw verhaal dat het niet uitmaakt op welke plek in huis jij je bevindt, maar dat er op elke plek problemen zijn. Heb ik dat zo goed? Als het wel op specifieke plekken is, dan ben ik erg benieuwd waar dit is en waar jij je dan bevindt in verhouding tot de Experia Box en de dichtstbijzijnde wifi versterker. Ik ben dan ook nog nieuwsgierig naar wat voor wifi versterkers je aangesloten hebt. Zijn deze van hetzelfde merk en hebben ze dezelfde ondersteuning? 

Wat me opvalt is dat je het hebt over de verschillende netwerken. Zenden alle versterkers een eigen SSID uit of zenden ze dezelfde uit? Wat zou kunnen bij het uitzenden van een eigen SSID is dat de netwerken elkaar wegdrukken, waardoor je dan wegvallende wifi ervaart. Mocht dat nog niet het geval zijn, zou je dan eens alle wifi netwerken dezelfde SSID willen laten uitzenden, met daarbij dezelfde encryptie, wachtwoord en instellingen? Dan zouden jouw apparaten als het goed is automatisch over moeten schakelen tussen de versterkers. Ik ben benieuwd of dat de situatie veranderd, wanneer je dit een paar uur test.

Mocht dit nou geen verschil maken dan gaat we apparatuur uitsluiten. In dat geval wil ik je vragen alle versterkers en de NAS uit te schakelen (en bij voorkeur ook los te koppelen), afgezien van de eerste versterker. De eerste versterker laat je aan staan. Test in de omgeving van de eerste versterker een tijdje de wifi. Gaat dit goed? Dan sluit je de tweede versterker erbij aan. Zo test je ook een tijdje en als het goed gaat kun je de aansluiting weer een stapje uitbreiden. Zo ga je door tot je het probleem tegenkomt of de aansluiting weer volledig is. 

Wanneer dit alles nog geen oplossing biedt dan ga ik ook aan deze kant verder kijken. Vind je het in dat geval goed dat ik de aansluitingen doorkijk met mijn systeem? Het gaat dan puur om dat wij kunnen zien wat voor apparatuur in verbinding staat met de Experia Box, hoe veel dit ongeveer is en of we hier iets bijzonders kunnen ontdekken op het eerste gezicht. Hier heb ik alleen wel jouw toestemming voor nodig :slight_smile:

Ik lees het verder niet terug in jouw verhaal, maar ik wil het even dubbel checken: heb je toevallig apparatuur aangesloten, die niet van KPN is? Denk hierbij aan externe routers, switches of andere apparatuur die je niet via ons hebt gekocht. Externe apparatuur kan namelijk de verbinding verstoren. Mocht dat dus het geval zijn, dan wil ik je vragen om de verbinding te testen zonder dat deze apparatuur aangesloten is.

Ik ben erg benieuwd naar al jouw bevindingen naar aanleiding van mijn epistel :nerd:


@RiNo2006 Jammer dat je niet meer gereageerd hebt! Ik hoop dat het dan is opgelost. Ik sluit hierom je topic. Mochten er toch nog vragen of problemen zijn, dan weet je ons te vinden!


Reageer