Skip to main content
Antwoord

Wegvallende wifiverbinding met KPN Experiabox in combinatie met NWA130BE wifi 6 accesspoints

• May 30, 2025
  • 8 reacties
  • 39 keer bekeken

Hoi allen, ik heb een Experiabox H369A en een Zyxel managed Switch XMG1915 op poort 3 van de Experiabox aangesloten. Ik heb NWA130BE wifi 6 accesspoints. De tv kastjes zijn direct op de Experiabox aangesloten. 

Ik merk nu dat apps (bankieren, Microsoft Authenticator, nu.nl) op de telefoon (Samsung Flip5 en een Flip4) soms geen verbinding kunnen krijgen of geen plaatjes downloaden bij de berichten, waarbij wifi uit en aan het probleem oplost. Wanneer ik via NordVpn op het wifi zit treedt dit probleem niet op. 

Nu is zijn mijn vragen: 

Hoe zou ik de configuratie moeten doen op de Experiabox en de Switch? 

Waarom ervaar ik dit probleem niet bij een Vpn verbinding?

Ik zie ook soms op de laptop dat er vertraging is met het internet. Deze is aangesloten via een unmanaged Switch op de managed switch.

Aangezien ik niet weet waar het probleem zit. Stel ik ook hier deze vraag en hopelijk kan iemand me verder helpen.  

Alvast bedankt voor de hulp, tijd en moeite. 

Met vriendelijke groeten, 

Stefan

Beste antwoord door Stefan_v

Ik heb nu IPv6 uitgezet, zoals ook vermeldt in deze post: 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • June 2, 2025

Ik heb nu IPv6 uitgezet, zoals ook vermeldt in deze post: 

• June 2, 2025

Heb je WiFi op de Experiabox uit staan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 2, 2025

Hoi Marlon, 

Ja heb ik ook uitstaan. 

Groeten,

Stefan

• June 2, 2025

Die Zyxel WiFi punten, hoe stel je die in? Allemaal apart? Of stel je er 1 in en nemen ze de instellingen van elkaar over? Of heb je er beheersoftware voor op de pc of laptop staan? App op de telefoon? 

Kan je daarmee de DNS server instellen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 2, 2025

Hoi Marlon, 

Dank je voor de reactie. Allemaal via Nebula cloud van Zyxel. Deze zijn allemaal achter de managed switch xmg1915 geplaatst. Alle accesspoints vertoonde hetzelfde gedrag. Ik heb nu op de experiabox ipv6 uitgezet en het probleem is ook weg. Lijkt er toch echt op dat het probleem in de experiabox zit. Ik heb ook de post gevolgd die ik hierboven heb gelinkt. Ik zag precies hetzelfde gedrag. Wanneer de app geen data binnenkrijgt dat de ipv6 test faalt. 

Ik kan op de AP geen dns server instellen. Dat zou ook niet moeten hoeven aangezien die toch via de experiabox wordt geregeld? 

Groeten,

Stefan

• June 2, 2025

Ik heb nu op de experiabox ipv6 uitgezet en het probleem is ook weg.

Aha. Het probleem is opgelost? Dat begreep ik er nog niet uit 👍

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 2, 2025

Hoi Marlon,

Nou opgelost wil ik niet zeggen. Je zou natuurlijk gewoon ipv6 aan moeten kunnen zetten zonder deze problemen. Echter als ik kijk naar het andere forumbericht is daar al een jaar geen oplossing voor aangegeven. Ik heb nu Zyxel gevraagd voor een managed alternatief voor de Experiabox. 

Bedankt voor het meedenken Marlon. 

Groeten,

Stefan

• June 2, 2025

Als je bereid bent om geld uit te geven, dan kan je het best een Fritzbox aanschaffen denk ik.