Skip to main content

Ik kreeg net te horen, dat KPN geen gebruik maakt van de aanwezige glasvezel kabel op mijn nieuwe adres en dat ik na verhuizing dus geen tv en internet via glasvezel kan krijgen. Ik wist niet, dat zelfs de glasvezel kabels niet door iedereen gebruikt mogen worden. Dus verhuis je en ligt er glasvezel, dan wil dat nog niet zeggen, dat je bij KPN kunt blijven. Je moet dan terug naar de oude koperen draad voor de telefoon en via de coax-kabel een andere aanbieder zoeken voor de tv??? E-Fiber zegt op hun site, dat ze met iedereen samenwerken. Maar schijnbaar niet met KPN?

Hallo @Zora,

Dit is inderdaad correct, KPN levert enkel glasvezel over haar eigen NetwerkNL (oud reggefiber) en glasdraad. Dit heeft alles te maken met de kosten voor de vergoedingen van het gebruik van de glasvezelkabel en sommige bedrijven rekenen hoge kosten voor het gebruik van de kabel. 
Helaas is het daarom niet mogelijk. 


Die glasvezel is eigendom van iemand. Vaak is dat KPN, maar in dit geval dus een ander. Diegene heeft er veel geld aan uit gegeven om die glasvezel aan te leggen en te onderhouden. En die centjes wil hij wel graag terug verdienen uiteraard. Dus als KPN over die glasvezel wil leveren,  dan moet KPN daarvoor betalen. En dat wil KPN niet. KPN wil niet betalen, of KPN wil minder betalen dan dat de glasvezel eigenaar hebben wil. En dus geen KPN voor u over glasvezel.

Maar ... wat is exact het probleem? De wereld stopt niet met draaien ofzo hoor als u een andere provider kiest. Echt niet.

Komt heel vaak voor hoor. Hier in de regio beginnen ze dit jaar met de aanleg van glasvezel. En we weten nu al dat waarschijnlijk KPN daarover voorlopig niet beschikbaar zal zijn. Wel Solcon. Wat in principe ook KPN is, maar dan wel met een stuk lagere betrouwbaarheid... Als ik zo her en der eens lees op internet, dan is er nogal eens een storing bij Solcon...


@Zora , kijk anders hier even. Als je de postcode en huisnummer van het nieuwe adres invult kun je zien welke providers er kunnen leveren op dat adres. Ik zeg niet dat je het via die site aan moet vragen maar het geeft je wel een idee wat er leverbaar is.

Admin: site verwijderd, geen onafhankelijke site 


@Zora Als je de TV ervaring van een provider het belangrijkst vindt, kan het best zijn dat je uiteindelijk voor de telefoonlijn of coax kiest. Internet is geen nutsvoorziening in NL, het is gewoon commercieele handel, maar als je de keus hebt uit 3 dragers (telefoonlijn, coax, glasvezel), bevindt je je in een luxe positie. Zowel KPN en Ziggo hebben hun eigen draden er al liggen, waarom zouden die een ander ( veel / te veel ) gaan betalen. 


Hallo @Zora,

Dit is inderdaad correct, KPN levert enkel glasvezel over haar eigen NetwerkNL (oud reggefiber) en glasdraad. Dit heeft alles te maken met de kosten voor de vergoedingen van het gebruik van de glasvezelkabel en sommige bedrijven rekenen hoge kosten voor het gebruik van de kabel. 
Helaas is het daarom niet mogelijk. 

 

Het zijn er al wel wat meer dan Glasdraad en KPN zelf:

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder.htm

 

Maar inderdaad staat E-Fiber daar niet bij. En gezien recente aanvaringen in meerdere plaatsen tussen E-Fiber en KPN heb ik niet het idee dat dit snel zal veranderen.


Ik kreeg net te horen, dat KPN geen gebruik maakt van de aanwezige glasvezel kabel op mijn nieuwe adres en dat ik na verhuizing dus geen tv en internet via glasvezel kan krijgen. Ik wist niet, dat zelfs de glasvezel kabels niet door iedereen gebruikt mogen worden. Dus verhuis je en ligt er glasvezel, dan wil dat nog niet zeggen, dat je bij KPN kunt blijven. Je moet dan terug naar de oude koperen draad voor de telefoon en via de coax-kabel een andere aanbieder zoeken voor de tv??? E-Fiber zegt op hun site, dat ze met iedereen samenwerken. Maar schijnbaar niet met KPN?

 

@Zora Ik had al aangegeven dat het inderdaad zo is dat KPN niet levert over de glasvezel van E-Fiber. Je geeft echter in je bericht aan dat je dan voor telefoon naar de oude koperkabel moet en voor TV naar de coax aanbieder.

Dat laatste  is niet zo. KPN levert over die “oude” koperdraad zowel telefoon, als Internet als TV. Veel huishoudens in Nederland kunnen dan ook 100 Mbit of meer halen via die koperaansluiting. Dat is meer dan voldoende voor alle nodige diensten.

Via deze site kan je nagaan wat de haalbare snelheid is voor jouw adres:

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

 

(Er staat XS4All maar de haalbare snelheden gelden voor alle providers die gebruik maken van de koperverbinding)


Dus ik ga van ruim 524 Mbit/s glasvezel naar 7 Mbit/s koper volgens die xs4all site omdat eFiber en KPN niet met elkaar door 1 deur kunnen. :rage:


Dus ik ga van ruim 524 Mbit/s glasvezel naar 7 Mbit/s koper volgens die xs4all site omdat eFiber en KPN niet met elkaar door 1 deur kunnen. :rage:

Hallo @Zora , je kunt ook overstappen naar 1 van de providers die op het netwerk van E-Fiber leveren.

 


Dus ik ga van ruim 524 Mbit/s glasvezel naar 7 Mbit/s koper volgens die xs4all site omdat eFiber en KPN niet met elkaar door 1 deur kunnen. :rage:

Hallo @Zora , je kunt ook overstappen naar 1 van de providers die op het netwerk van E-Fiber leveren.

Inderdaad. Wat is het probleem?

Hier gaan ze ook glasvezel aanleggen. Daarop zal KPN ook niet beschikbaar zijn. Wel Solcon. Dus ik ga ter zijne tijd over op Solcon. 


Dus ik ga van ruim 524 Mbit/s glasvezel naar 7 Mbit/s koper volgens die xs4all site omdat eFiber en KPN niet met elkaar door 1 deur kunnen. :rage:

In welke plaats is dit als vragen mag?


Dus ik ga van ruim 524 Mbit/s glasvezel naar 7 Mbit/s koper volgens die xs4all site omdat eFiber en KPN niet met elkaar door 1 deur kunnen. :rage:

In welke plaats is dit als vragen mag?

Venhorst, 

Technologie

Internet Snelheid

Koper/DSL

7 Mbit/s


Dus ik ga van ruim 524 Mbit/s glasvezel naar 7 Mbit/s koper volgens die xs4all site omdat eFiber en KPN niet met elkaar door 1 deur kunnen. :rage:

In welke plaats is dit als vragen mag?

Venhorst, 

Technologie

Internet Snelheid

Koper/DSL

7 Mbit/s

 

Ik zou ook graag een beter antwoord willen geven maar ik zie geen geplande werkzaamheden aan het netwerk in Venhorst. Dus geen KPN glasvezel maar ook geen ombouw van straatkasten zodat er alsnog 100 Mbit mogelijk is. Dus dan is de lastige keuze: KPN met heel weinig snelheid of 1 van de providers die op E-Fiber leveren. Dat is te vinden op de site van E-Fiber zelf.

En Ziggo is dan wellicht nog de andere mogelijkheid.

 

@Nick83: Het was al duidelijk dat dit E-Fiber gebied is. Solcon levert niet via E-Fiber netwerken dus het heeft geen zin om hun naam steeds te noemen.


De voorloper van de KPN heeft een rol gespeeld in de naamgeving van Venhorst

https://nl.wikipedia.org/wiki/Venhorst

 


Hier gaan ze ook glasvezel aanleggen. Daarop zal KPN ook niet beschikbaar zijn. Wel Solcon. Dus ik ga ter zijne tijd over op Solcon. 

Solcon is tegenwoordig ook van KPN. Nu opereren ze nog grotendeels zelfstandig, maar kijkend naar Telfort en Xs4all zou dat in de toekomst zo maar kunnen veranderen. Solcon is dus in dit soort gevallen de meest "veilige” keuze als je zo dicht mogelijk bij KPN wilt blijven.


Ik kreeg net te horen, dat KPN geen gebruik maakt van de aanwezige glasvezel kabel op mijn nieuwe adres en dat ik na verhuizing dus geen tv en internet via glasvezel kan krijgen. Ik wist niet, dat zelfs de glasvezel kabels niet door iedereen gebruikt mogen worden. Dus verhuis je en ligt er glasvezel, dan wil dat nog niet zeggen, dat je bij KPN kunt blijven. Je moet dan terug naar de oude koperen draad voor de telefoon en via de coax-kabel een andere aanbieder zoeken voor de tv??? E-Fiber zegt op hun site, dat ze met iedereen samenwerken. Maar schijnbaar niet met KPN?

Eerst  had KPN koper monopolie, toen regfiber glasvezel geen leggen was  het doel van regfiber dat er meer keus kwam dus meer ISP’s. Thans dat was het doel, zie  het ten tijde maar als een netwerk beheerder en elke bestaande aanbieder voor  gas en electra en dat zijn er veel kopen gas en electra in, zo heb je een hoop leveranciers. Dat was de beoeling van Regfiber  nu reg naar KPN dus naar wat stilte weer die monopolie  nu glasvezel monopolie. Dat KPN haar infrastructuur wel open dient te zetten voor andere providers maar dat  doen ze  niet zoals het eerst door regfiber bedoeld was. 

Dan dit, KPN kondigde aan XS4ALL te laten verdwijnen in haar eigen merk. Wat gaat dit betekenen voor de Nederlandse internetmarkt? Er  is wel Ziggo heeft  de  coax ook een monopolie  dan freedom 5 medewerkers ooit van XS4ALL  starten een nieuwe ISP FreeDom alleen moeten ze wel gebruik maken van de KPN glasvezel monopolie, dan is er de OPTA,  De Opta stelt dat de regels zijn opgesteld om zowel investeringen in glasvezel aan te moedigen als concurrentie mogelijk te maken.  KPN beschouwde het aanbod van glasvezel door concurrerende ... Je moet gewoon overleven en doen wat het beste is voor bedrijf en aandeelhouders. ... Overigens niet voor de kostprijs een door OPTA vastgesteld tarief, ... Die regels zijn naar mijn mening lange tijd oneerlijk en onlogisch geweest.

 

Met vriendelijke groet,

Frans

 

 


Reageer