Skip to main content

Goedemiddag!

Ik ben aardig aan het zoeken geweest, maar kan het antwoord nog niet helemaal vinden, vandaar de vraag 🙂.

 

Situatie: mijn vader is verhuisd en in zijn nieuwe huis is geen isra punt in de meterkast. Er ligt wel een blauwe grondkabel tot aan de gevel, en volgens de postcode check is er dsl mogelijk. Er is nog geen glas van KPN (Wel van Odido, maar hij wil KPN klant blijven ivm mailadres).

 

Inmiddels is er alleen 2x een monteur geweest die onverrichterzake weer vertrokken is omdat de kabel nergens (zichtbaar) binnenkomt. Waarschijnlijk dus ooit door een aannemer weggestuct..

 

De vraag is hoe nu verder? KPN geeft aan dat de klant eerst zelf moet zorgen dat de lijn er ligt voor er iets aangesloten wordt. En daar zelf voor zorgen zal dan via mijnaansluiting moeten verlopen, maar dat kan lang duren en een paar honderd euro kosten.

→ Is dat echt de enige weg, of is dit voor een kundige electricien ook prima zelf te verlengen en buitenom naar de gevel bij de meterkast in te graven? Ik vind wel beschikbare koppelstukken voor buiten, welke kabel erbij hoort zie ik dan weer niet zo snel.

 

Hulp wordt erg gewaardeerd, dank!

@NHendriks en @Ik_Combineer 

Nieuw beleid: bij verdwenen ISRA punt wordt klant nu inderdaad verwezen naar mijn aansluiting.nl

Dat had wel moeten gebeuren vanuit het ticket dat de vorige monteurs hadden moeten laten aanmaken. Jammer dat dat niet gedaan is.

Ik kan het niet mooier maken. KPN heeft besloten niet steeds te willen betalen voor afgeknipte kabels, weggestucte ISRA etc..

Vervelend als je dit als nieuwe bewoner niet zelf had gedaan. Maar wellicht als verborgen gebrek te claimen bij de vorige bewoners/verkopers?

Het is wel een gekke beleidswijziging overigens; klant heeft geen lijn meer en wordt naar een extern platform gestuurd om door dat platform weer terug naar KPN gestuurd te worden..? Als het probleem zit in de herstelkosten, dan is de oplossing denk ik die kosten in rekening brengen, niet een vertragend extern platform toevoegen dat eigenlijk zelf niks doet in het proces.

 


De solcon postcodecheck beweert dan weer van wel.. 🤷🏼‍♂️

Via glasvezel??

Of ook via diezelfde DSL?

 

Of is het inderdaad Delta glasvezel toevallig? Heldergroene kabel die eindigt in een grijs afwerkdoosje..

 

Je hebt gelijk, ze noemen het weliswaar glasvezel, maar bieden vervolgens alleen 50Mb down en 10Mb up.. Ook niet helemaal zuiver denk ik voor onwetende klanten die op zoek zijn naar een snelle stabiele glasverbinding.

 


Die opgave van Solcon is duidelijk xDSL, koper dus, gezien de ongelijke snelheden.

Bij FttH, glas dus, is de snelheid altijd synchroon @Rogier22 


Die opgave van Solcon is duidelijk xDSL, koper dus, gezien de ongelijke snelheden.

Bij FttH, glas dus, is de snelheid altijd synchroon @Rogier22 

Dank, zoiets stond me ook al bij ja!

 

Update: inmiddels via mijnaansluiting doorverwezen naar KPN, daarvan kostenopgave ontvangen voor wijzigen van de lijn (€363,-) en net akkoord gegeven. Nu in afwachting van afspraak. 


Als ze voor 363 euro de kabel verlengen en bij de meterkast naar binnen brengen, dan bent u best af. Zie voor dat bedrag maar eens een elektricien te krijgen.


Als ze voor 363 euro de kabel verlengen en bij de meterkast naar binnen brengen, dan bent u best af. Zie voor dat bedrag maar eens een elektricien te krijgen.

Vindt dat inderdaad bijzonder acceptabel en ook snel gereageerd door KPN. @Rogier22 zou je op het forum kunnen laten weten wanneer de afspraak gaat zijn als je dit weet en laten weten of het is gelukt? Vinden wij ook erg leerzaam hier.


Oh dat is bijzonder schappelijk! Zoals @Nick83 al aangeeft krijg je daar vaak niet eens een elektricien voor met de voorrijkosten van tegenwoordig.

 

Het is wel een gekke beleidswijziging overigens; klant heeft geen lijn meer en wordt naar een extern platform gestuurd om door dat platform weer terug naar KPN gestuurd te worden..? Als het probleem zit in de herstelkosten, dan is de oplossing denk ik die kosten in rekening brengen, niet een vertragend extern platform toevoegen dat eigenlijk zelf niks doet in het proces.

Hoewel het gek klinkt is het geen gek beleid. Mijnaansluiting.nl is het portaal voor alle consumentenaansluitingen van alle netwerkbeheerders. Een omgeving waarin gas, water, elektra en telecom geregeld worden zodat je zelf niet meer eerst op onderzoek uit hoeft wie er achter zit. Stel je zit niet bij KPN maar gaat naar bijvoorbeeld Budget Thuis dan kunnen zij ook gemakkelijk doorverwijzen naar Mijnaansluiting maar ook als je een aansluiting bijvoorbeeld wilt verplaatsen. Het haalt het gedoe voor iedereen er een beetje uit: geen landingspagina's die gemaakt moeten worden door netwerkbeheerders, consumenten hoeven deze niet meer te zoeken en ga zo maar door.

Overigens vind ik het wel grappig dat Eurofiber volgens Mijnaansluiting actief is als netwerkbeheerder op mijn adres. Ik weet dat ze veel glas doen hier in de regio maar dat is uitsluitend zakelijk 😅.


Oh dat is bijzonder schappelijk! Zoals @Nick83 al aangeeft krijg je daar vaak niet eens een elektricien voor met de voorrijkosten van tegenwoordig.

 

Het is wel een gekke beleidswijziging overigens; klant heeft geen lijn meer en wordt naar een extern platform gestuurd om door dat platform weer terug naar KPN gestuurd te worden..? Als het probleem zit in de herstelkosten, dan is de oplossing denk ik die kosten in rekening brengen, niet een vertragend extern platform toevoegen dat eigenlijk zelf niks doet in het proces.

Hoewel het gek klinkt is het geen gek beleid. Mijnaansluiting.nl is het portaal voor alle consumentenaansluitingen van alle netwerkbeheerders. Een omgeving waarin gas, water, elektra en telecom geregeld worden zodat je zelf niet meer eerst op onderzoek uit hoeft wie er achter zit. Stel je zit niet bij KPN maar gaat naar bijvoorbeeld Budget Thuis dan kunnen zij ook gemakkelijk doorverwijzen naar Mijnaansluiting maar ook als je een aansluiting bijvoorbeeld wilt verplaatsen. Het haalt het gedoe voor iedereen er een beetje uit: geen landingspagina's die gemaakt moeten worden door netwerkbeheerders, consumenten hoeven deze niet meer te zoeken en ga zo maar door.

Overigens vind ik het wel grappig dat Eurofiber volgens Mijnaansluiting actief is als netwerkbeheerder op mijn adres. Ik weet dat ze veel glas doen hier in de regio maar dat is uitsluitend zakelijk 😅.

 

Wat dat laatste betreft: Er zal vast wel zakeljik glas liggen van Eurofiber in je omgeving. Dus waarschijnlijk is Eurofiber netwerkbeheerder in heel NL (vanuit ma.nl gezien).


@Rogier22 zou je op het forum kunnen laten weten wanneer de afspraak gaat zijn als je dit weet en laten weten of het is gelukt? Vinden wij ook erg leerzaam hier.

 

Ja, ik zal het hele traject hier blijven updaten tot het opgeleverd is en werkt, wellicht interessant voor toekomstige cases ook. 

  • Mijnaansluiting.nl aanvraag
  • Kostenschatting voor akkoord
  • Bericht: Aannemer neemt binnen 15 werkdagen contact op
  • Afspraak werkzaamheden
  • Werkzaamheden uitgevoerd
  • Verhuizing alsnog doorgeven
  • Binnen installatie op ISRA punt en lijn/dienst oplevering

Zoiets moet het zijn toch?


 

Hoewel het gek klinkt is het geen gek beleid. Mijnaansluiting.nl is het portaal voor alle consumentenaansluitingen van alle netwerkbeheerders. Een omgeving waarin gas, water, elektra en telecom geregeld worden zodat je zelf niet meer eerst op onderzoek uit hoeft wie er achter zit. Stel je zit niet bij KPN maar gaat naar bijvoorbeeld Budget Thuis dan kunnen zij ook gemakkelijk doorverwijzen naar Mijnaansluiting maar ook als je een aansluiting bijvoorbeeld wilt verplaatsen. Het haalt het gedoe voor iedereen er een beetje uit: geen landingspagina's die gemaakt moeten worden door netwerkbeheerders, consumenten hoeven deze niet meer te zoeken en ga zo maar door.

 

Ja, dat snap ik inderdaad ook. Alleen in dit specifieke geval ga je dan van KPN naar Mijnaansluiting en weer naar KPN, dat voelt wat onnodig. Was in de praktijk overigens snel geregeld, binnen 24 uur reactie.

 

Maar ik snap ook dat het voor een hoop mensen een te grote hobbel wordt en ze kiezen voor iets dat er wel direct verkrijgbaar is, wat ook weer zonde is voor KPN..


ik volg met interesse mee best schappelijke prijs

 


Update: 15 werkdagen deadline voorbij, nog geen bericht.

 

Telefoonnummer uit de melding gebeld, KPN: “Ja, dat had al moeten gebeuren. We gaan een mail naar de planners van Volker Wessels sturen dat ze u moeten bellen, u mag ze ook zelf bellen op dit rechtstreekse nummer”. 

 

VW gebeld, na doorkeuzemenu op iemands persoonijke voicemail beland en ingesproken.

 

Het blijft een stroef proces.


Als ik dit draadje lees vraag ik me af: Al die moeite om een ouderwetse internetverbinding te herstellen terwijl er al een glasvezelaansluiting aanwezig is. En dan is het nog maar de vraag wat de snelheid is. Alleen maar vanwege het email adres.

Je vader zou het email adres bij KPN kunnen behouden door een email only abonnement bij KPN te nemen voor dat adres en dan internet / TV afnemen via glasvezel bij een andere partij.

 


Als ik dit draadje lees vraag ik me af: Al die moeite om een ouderwetse internetverbinding te herstellen terwijl er al een glasvezelaansluiting aanwezig is. En dan is het nog maar de vraag wat de snelheid is. Alleen maar vanwege het email adres.

Je vader zou het email adres bij KPN kunnen behouden door een email only abonnement bij KPN te nemen voor dat adres en dan internet / TV afnemen via glasvezel bij een andere partij.

 

Ja, inmiddels begint het wel veel moeite te worden ja, maar aanvankelijk leek het eenvoudig. Dat is ook de jarenlange ervaring met KPN; je betaalt misschien iets meer, maar als er iets is, dan bel je en wordt het opgelost. Altijd goed. 

 

(De ervaring met Odido in dit traject over glasvezel zijn nog moeizamer overigens, daar wil de klantenservice vooral zo snel mogelijk ophangen. Maar dat maakt een overstap niet direct aantrekkelijker, het is nu een beetje kiezen uit twee kwaden)


Weer 2 dagen verder, nog een voicemail bij VW in gesproken, geen reacties...


@Ward_ kan je hier toch nog wat in doen


Update:

 

Radiostilte, dus KPN weer gesproken.

 

De werkvoorbereider van VW (Danielle) had op 3 voicemails van mij niet gereageerd, maar wel een mail teruggestuurd naar KPN netwerk, met de opmerking “Er moet eerst een bodem onderzoek verricht worden, voor die tijd kan er niks ingepland worden”.

 

Er is niet bekend wanneer dat gaat gebeuren of hoe snel, dit wordt gek genoeg ook niet aan de klant gecommuniceerd (in tegenspraak van bericht van KPN dat de aannemer binnen 15 dagen contact opneemt), dus die tast in het duister of het morgen gebeurt of over 6 maanden, of helemaal niet.

 

Nogmaals aangegeven (naast de ingestuurde plattegronden en tekeningen) dat het om een al aanwezige lijn gaat die op eigen terrein het hoekje om moet en door de gevel, dus er gaat weer een reminder mail naar VW vanuit KPN.

 

Ik geef het nog een week, maar ik denk dat de conclusie wordt dat dit niet gaat lukken. Kennelijk te ingewikkeld of niet interessant, ik weet het niet. Tegen wil en dank dan waarschijnlijk dus alsnog naar Odido, het moet niet gekker worden..

 

Dus ik weet niet of deze updates leerzaam/handig/vermakelijk zijn geweest, maar hopelijk wel nuttig voor het scheppen van realistische verwachtingen!

 

Dank voor het meelezen en de suggesties in elk geval!

Groet,

Rogier


Plot twist, de gelijkmaker in blessuretijd; vandaag voor de 4e keer KPN Netwerk gesproken over het uitblijven van bericht van VW, bodem onderzoek, etc en in feite om alles te annuleren. Die noemde me een andere regio voor het doorverbinden dan haar collega, en zowaar kreeg ik bij de laatste poging een VW planner aan de lijn.

 

Die wist ook weer te vertellen dat het bodemonderzoek een administratieve handeling was in dit geval, en al verricht, dus dat er eigenlijk gewoon iets gepland kon worden. Toch prettig.

De onderaannemer zou alleen na deze week op vakantie gaan, dus hij moest gaan overleggen. Zowaar ook een uur later teruggebeld, dat er overmorgen iemand langs komt! We gaan het zien.. 

  • Mijnaansluiting.nl aanvraag
  • Kostenschatting voor akkoord
  • Bericht: Aannemer neemt binnen 15 werkdagen contact op
  • Afspraak werkzaamheden
  • Verhuizing alsnog doorgeven
  • Werkzaamheden uitgevoerd
  • Binnen installatie op ISRA punt en lijn/dienst oplevering

Nou, je verwacht het niet, maar de uiterst vriendelijke aannemer is gekomen en heeft in 2 uurtjes de lijn verlegd tot in de meterkast, en jawel de lijn deed het ook gewoon nog! Weliswaar 2 maanden voor niks betaald en ik denk tegen de 20 kastje naar de muur telefoontjes, maar het bleek toch mogelijk.

Ik weet niet in hoeverre dit nuttig is voor mensen die benieuwd zijn hoe je dit regelt, maar goed om te weten dat het via mijnaansluiting dus wel degelijk lukt.

Mijn verbeteradvies aan KPN zou zijn om regie te nemen richting de klant en niet te verwijzen naar andere partijen. Als klant word je klant van KPN, niet van KPN, KPN Netwerk en Volker Wessels. Het aantal keren dat KPN medewerkers in dit proces moesten zeggen dat ze daar ook niks aan konden doen, maar dat de klant ook niet rechtstreeks contact op mag nemen is te groot. 

 

Conclusie:

  • Mijnaansluiting.nl aanvraag
  • Kostenschatting voor akkoord
  • Bericht: Aannemer neemt binnen 15 werkdagen contact op
  • Afspraak werkzaamheden
  • Verhuizing alsnog doorgeven
  • Werkzaamheden uitgevoerd
  • Binnen installatie op ISRA punt en lijn/dienst oplevering

Dank voor de hulp op dit forum, zonder dat was de juiste weg voorwaarts allang niet meer gevonden!

Groet!


Als klant word je klant van KPN...

De KPN waar u klant van word levert alleen de dienst over de kabel. Niet de kabel zelf.

Als u een auto koopt, dan levert de dealer alleen de auto. De dealer verzorgd niet het onderhoud van de weg.


weliswaar 2 maanden voor niks betaald

 

 

misschien kan KPN provider daarin nog wat betekenen


Als klant word je klant van KPN...

De KPN waar u klant van word levert alleen de dienst over de kabel. Niet de kabel zelf.

Als u een auto koopt, dan levert de dealer alleen de auto. De dealer verzorgd niet het onderhoud van de weg.

Ja, hoe je het nu omschrijft is inderdaad hoe het als klant voelt. Maar in dit geval is de dealer ook eigenaar van de infra/weg en word je als je een nieuw stukje weg moet aanvragen ook naar die dealer of “dealer netwerk” verwezen die binnen 15 dagen contact met je zal opnemen. En als dat niet gebeurt, zegt die dealer dat iemand anders voor hem de weg gaat maken en zal bellen maar dat die niet reageert en dat hij nog wel een reminder zal sturen… 🙂

 

Vandaar dat ik het een verbetering richting klanten zou vinden om het in 1 hand te brengen, zo werkt het vanuit klant perspectief bij concurrent ziggo ook. Maar ik snap het volledig als het blijft hoe het is, moet KPN zelf zijn afweging in maken.


Maar in dit geval is de dealer ook eigenaar van de infra/weg...

Nee. Dat is die niet. U sluit een contract af bij KPN provider. Die is geen eigenaar van het netwerk. 


Wat ik ooit heb begrepen staat de ACM dit niet toe om te voorkomen dat de provider kpn een voorrangspositie zou kunnen krijgen tov de andere providers. Het kpnnetwerk is een open netwerk waar ook andere providers over leveren. Ziggo is dat niet. Die leveren infrastructuur en signaal. 


Hi @Rogier22, het heeft even geduurd maar wat ben ik blij om te lezen dat het nu goed werkt. Ook wil je bedanken voor de updates en feedback hier. 

Ik wil nog wel terugkomen op de 2 maanden die je hebt betaald. Ik begrijp dat je in die tijd geen gebruik hebt kunnen maken van je verbinding maar toch facturen kreeg? Zo ja, zou je contact met ons willen opnemen om dat af te handelen? Het hoort uiteraard niet zo dat je betaalt terwijl er geen signaal is. 

Ons gratis nummer is 0800 0402. We zijn bereikbaar maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur. Zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur.
 


Reageer