Skip to main content

toestel: Huawei P10 lite

 

gebruik: o.a. maken van hotspot om toestellen toegang tot internet te geven zoals laptop, auto diagnose apparatuur etc.

 

werkte tot onlangs prima, maar laatste tijd is het ineens voorbij. Ging even lastig en nu niet meer. Telefoon al opnieuw opgestart, uitgehad voor tijdje, etc. login van apparatuur gaat goed en geven ook volle wifi connectie met telefoon aan maar geen internet toegang… heb niks veranderd, alleen abo is laatst naar onbeperkte data gegaan… alleen nergens een fatsoenlijk nummer van KPN te vinden om te vragen of daar iets mis is gegaan?

Hoi @Matronix en welkom op het forum! Wat gek dat het internetten via de hotspot van je toestel ineens niet goed meer werkt. 😕 Als je in je MijnKPN kijkt, heb je dan wel voldoende MB's nog? Met onbeperkt internet krijg je 5 GB per dag. Als die op is kun je gratis onbeperkt 1 GB bundels activeren, maar als je dit niet doet zal de verbinding erg traag worden. Wellicht dat het internetten daarom niet lukte? 

Mocht dat niet het geval geweest zijn, wil je dan je forumprofiel aanvullen met je adresgegevens, de naam van de contractant, het 06-nummer waar het om gaat en de laatste 3 cijfers van het bij ons bekende IBAN? De laatste twee kun je bijvoorbeeld in het veld ‘Persoonlijke opmerkingen’ zetten. Alle velden waar privé achter staat zijn alleen inzichtelijk voor jou en de moderators op dit forum. Dan kijk ik of het abonnement goed is omgezet naar onbeperkt internet. 


Ik heb helaas niets meer van je vernomen, dus ik hoop dat je de oplossing inmiddels hebt gevonden. Zo niet, laat het gerust weten! 


Sanne sorry, zit net na het inrichten van een nieuw bedrijfspand dus vandaar even weinig met deze zaken bezig geweest maar is zeker niet opgelost.

 

Heb wel even iets dieper gekeken wat er nu precies gebeurt en het is nogal vreemd:

 

Wanneer ik mijn laptop via de hotspot verbindt, dan heb ik gewoon internet.

Wanneer ik 1 van die tools (zijn diagnose systemen) er aan verbind, dan kan ik via de webbrowser welke ook op het ding staat, gewoon internetten, dus het tablet heeft op zich internet verbinding via de hotspot.

Wanneer je de diagnose software opstart, dan kan deze niet via de hotspot connectie maken met de server. Deze ziet wel dat er internet is, maar kan geen data uitwisselen. Wanneer dezelfde tablet aan de lokale wifi van het pand wordt gezet, dan kan niet alleen via de browser worden gewerkt, maar maakt de diagnose software ook gewoon gebruik van internet.

 

voor het moment had ik enkel 1 andere telefoon bij de hand om hetzelfde op te proberen; ook een Huawei P10 Lite, met zelfde abonnement gegevens (uit mijn gezin). En daar gebeurde hetzelfde - wel internet op het tablet, maar de diagnose software wisselt geen data uit (timed uit). Zal zien of er nog een telefoon aanwezig is om iets op te proberen en dan te vergelijken van instellingen. De leverancier van de diagnose toestellen geeft aan dat zij nogmaals geprobeerd hebben op hun telefoon met hun toestellen (heb zelf 3 verschillende en allemaal zelfde probleem) en daar geen probleem, zowel niet bij de buitenlandse maker als bij de Nederlandse distributeur… het ligt volgens hen aan het netwerk. Ik weet het niet, alleen dat ik niet bij klanten mijn werk nu kan doen.

 

Data bundel is geen probleem, rest internet (labtop, browser op die tablets, etc.) werkt gewoon snel.


Overigens werkte het tot een tijdje terug wel en het komt mij over dat het na de wissel / overgang van het abonnement begonnen is met spoken.

 

Zal info aanvullen in forum profiel


Heb net van een collega een melding binnen gekregen dat dit meer voor schijnt te komen. De tools werken met software vanaf een Chinese server (gewoon, professionele software) maar diverse ISP's blokken toegang daartoe. Dan werkt idd je internet wel, maar de app kan niet toegang krijgen tot de server.

 

Als dat zo is in dit geval, hoe maak ik dan uitzonderingen aan, want dit is kneiterdure software en zou het toch wel via de hotspot willen laten werken als ik bij klanten ben!


Bedankt voor het testen en de toelichting! 

Heb net van een collega een melding binnen gekregen dat dit meer voor schijnt te komen. De tools werken met software vanaf een Chinese server (gewoon, professionele software) maar diverse ISP's blokken toegang daartoe. Dan werkt idd je internet wel, maar de app kan niet toegang krijgen tot de server.

Als dat zo is in dit geval, hoe maak ik dan uitzonderingen aan, want dit is kneiterdure software en zou het toch wel via de hotspot willen laten werken als ik bij klanten ben!

Hmm, dit klinkt plausibel maar klinkt mij tegelijkertijd ook niet bekend in de oren. @Dennis ABD @Raymondt weten jullie hier toevallig meer over? 😀 Geen Abuse wat vaste diensten betreft, maar wel een soort blokkade dus ik hoop dat jullie hier wat vanaf weten. 🤞🏻


Hoi @Matronix ,

Dit is inderdaad een vreemd verhaal. Het verhaal over de blokkades kan ik in elk geval uit de wereld helpen: we blokkeren geen toegang tot websites of systemen binnen ons netwerk, tenzij de rechter ons dit oplegt (en zo lang dit systeem niet ThePiratebay is, zit je goed 😃 ). Wat misschien wel interessant is om te weten is of er in dit geval misschien gebruik gemaakt wordt van bepaalde poorten om de verbinding op te zetten. Bij het normaal bekijken van een website wordt er standaard gebruik gemaakt van poort 80 en/of 443, maar misschien dat er in dit geval allerlei bijzondere poorten gebruikt worden voor het tot stand brengen van de verbinding. Kun je me daar misschien wat meer over vertellen? Kun je me ook vertellen om welke software het precies gaat? Dan kan ik me daar ook eens een beetje op inlezen (en dat mag eventueel via een privebericht kenbaar gemaakt worden).


Is er nog wat uitgekomen @Raymondt en @Matronix? Als ik nog ergens mee kan assisteren, laat het weten! :raising_hand_tone1:


Ow sorry Sanne, wist niet dat jij niet meekreeg van wat Raymondt en ik besproken hadden.

 

Had het gevonden. Het ligt aan een ISP server issue met domeinserver(s). Heb het opgelost door in de tools de toegang op statisch te zetten met de standaard instelling op DNS van 8.8.8.8 . Dan werkt het wel. Geen chique oplossing maar het werkt.


Haha, geen enkel probleem! 😄 Fijn dat de oplossing gevonden is en bedankt voor het delen! @Raymondt ook bedankt voor je inzet. 💚


Reageer