Skip to main content
Beantwoord

Welk aansluitpunt (koper of glasvezel) moet ik nu gebruiken om modem aan te sluiten

• October 28, 2025
  • 9 reacties
  • 201 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de voorbereiding om mijn nieuwe KPN-internet (glasvezel) aan te sluiten en heb een paar vragen die ik graag beantwoord zou willen krijgen.

In mijn woning heb ik gezocht naar de juiste aansluitingen. Ik heb een IS/RA-punt gevonden met een zwarte kabel erin, wat volgens de KPN-website lijkt op een telefonieaansluiting. Verder heb ik aan de voorzijde van mijn woning een glasvezelaansluitpunt gevonden, een wit kastje met een blauwkleurige kabel erin. Echter, ik kan geen specifiek “glasvezelkastje” in mijn woning vinden.

Mijn vraag is nu: als ik morgen mijn Plug & Play-modem wil aansluiten en gebruik wil maken van internet, is het dan nodig om nog iets extra te laten plaatsen, of kan ik gebruik maken van een van bovenstaande aansluitingen?

Daarnaast vertelde KPN mij gisteren dat het aansluiten van een kastje door de monteur mogelijk €99 zou kosten, maar als ik na de aansluitdatum (woensdag) zou wachten, dit gratis zou zijn. Weet iemand of er nog kosten verbonden kunnen zijn aan het aansluiten van de benodigde apparatuur na de afgesproken datum?

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@Ruubp 

Wat daar ontbreekt is een zwart glasvezelkastje, oftewel een XGS-PON ONT.

Dat schuif je over het witte Glasvezelaansluitpunt. Dan verbind je het kastje m.b.v. een netwerkkabel met de WAN aansluiting van het modem.

Dat kastje ontbreekt dus bij jou. Dat is het eerste probleem. Ik zie echter nog een tweede probleem. Het glasvezelaansluitpunt zit erg laag op de muur bevestigd en de glasvezel loopt in een bocht vanaf de plint omhoog. De ONT (Optical Network Terminal) moet van onderaf recht omhoog en vlak langs de muur geschoven worden. Dat gaat volgens mij lastig worden. Plint en glasvezel zitten in de weg.

Je zal nogmaals contact moeten opnemen met KPN (0800-0402). Je hebt de ONT nodig maar waarschijnlijk ook een monteur. Die behoort gratis te zijn, aangezien jij deze installatie niet zelf kunt uitvoeren.

9 reacties

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • October 28, 2025

Goedemiddag ​@Ruubp !

Je gebruikt voor een glasvezel abonnement inderdaad het witte glasvezelkastje. Je ontvangt in je installatiepakket een NT kastje, deze schuif je over je witte aansluitpunt heen, en een modem. Die moeten vervolgens aan elkaar verbonden worden met een kabel. Je mag altijd een foto plaatsen van het aansluitpunt zodat we het kunnen verifiëren voor je!

Bij een monteur na verstrijken van de aansluitdatum kunnen er alsnog kosten in rekening gebracht worden voor bijvoorbeeld cosmetische wijzigingen. Het aansluiten van de KPN apparatuur is gratis. 

Veel plezier met je nieuwe aansluiting! 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

Goedemiddag ​@Ruubp !

Je gebruikt voor een glasvezel abonnement inderdaad het witte glasvezelkastje. Je ontvangt in je installatiepakket een NT kastje, deze schuif je over je witte aansluitpunt heen, en een modem. Die moeten vervolgens aan elkaar verbonden worden met een kabel. Je mag altijd een foto plaatsen van het aansluitpunt zodat we het kunnen verifiëren voor je!

Bij een monteur na verstrijken van de aansluitdatum kunnen er alsnog kosten in rekening gebracht worden voor bijvoorbeeld cosmetische wijzigingen. Het aansluiten van de KPN apparatuur is gratis. 

Veel plezier met je nieuwe aansluiting! 

Hey Flitsend! Ik heb geen NT kastje aangetroffen in het ontvangen pakket, dus ik vrees dat daar dan nog iets in moet gebeuren. (Of ik ben blind!) 

Zodra ik vanavond thuis ben zal ik even foto`s maken van de aansluitpunten en het ontvangen installatie pakket. Mochten mensen meer info nodig hebben dan hoor ik het graag, dank in ieder geval voor je duidelijke antwoord!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

Hier ben ik weer! Bijgevoegd zijn de foto’s van de 2 aansluitingen die ik in de woning kan vinden, daarnaast ook een foto van het pakket dat ik heb mogen ontvangen.

ik hoor graag of mensen zien of er nog iets ontbreekt:)

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 28, 2025

Hallo ​@Ruubp 

Dat schuif je over het witte Glasvezelaansluitpunt. Dan verbind je het kastje m.b.v. een netwerkkabel met de WAN aansluiting van het modem.

Dat kastje ontbreekt dus bij jou. Dat is het eerste probleem. Ik zie echter nog een tweede probleem. Het glasvezelaansluitpunt zit erg laag op de muur bevestigd en de glasvezel loopt in een bocht vanaf de plint omhoog. De ONT (Optical Network Terminal) moet van onderaf recht omhoog en vlak langs de muur geschoven worden. Dat gaat volgens mij lastig worden. Plint en glasvezel zitten in de weg.

Je zal nogmaals contact moeten opnemen met KPN (0800-0402). Je hebt de ONT nodig maar waarschijnlijk ook een monteur. Die behoort gratis te zijn, aangezien jij deze installatie niet zelf kunt uitvoeren.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 29, 2025

Hallo ​@Ruubp 

Dankjewel Ruud voor de duidelijke uitleg! Zojuist gebeld en het verhaal uitgelegd, staat morgenochtend een monteur voor de deur!

Snel geregeld van KPN, vele malen dank aan haar klanten🙏🏼

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 29, 2025

Graag gedaan ​@Ruubp . Laat de afloop nog even weten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 30, 2025

Nog even de afloop!

Monteur stond net na 8.00 al voor de deur, aardige kerel. Legde alles netjes uit en wilde via de koperaansluiting de modem aansluiten omdat de opdracht niet voor glasvezel was.

Was even door elkaar gehaald waarna er toch maar de glasvezel aansluiting is gekeken. Hij heeft alles netjes aangesloten en zelfs kabels aangelegd en in mijn TV en PS5 gestopt, topgozer !

Duurde circa 45/60 minuutjes en ik kan inmiddels weer vanuit huis werken, zeer blij en tevreden!

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • October 30, 2025

Dat ziet er goed uit ​@Ruubp , bedankt voor de terugkoppeling.

Goed werk van de monteur. Mijn vermoeden over de lage locatie van het kastje en glasvezelkabel was dus gelukkig onjuist. Veel plezier met jouw internet via glasvezel !!

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@Ruubp, dit is een heel mooi voorbeeld van hoe klanten elkaar op weg kunnen helpen, de kracht van een community 😀 Fijn dat het gelukt is en je nu een werkende verbinding hebt, en dat ​@RBxx en ​@Flitsend je zo op weg hebben geholpen.

Als we in de toekomst nog iets voor je kunnen doen of als je andere vragen hebt, je weet ons te vinden.