Skip to main content

Welk modem wordt standaard door KPN geleverd bij glasvezel.
 

Bij een tot en met 1Gigabit-aansluiting wordt meestal een KPN Box12 geleverd.

Bij een tot 4Gigabit-aansluiting wordt een V14 geleverd @Gerryw8 

Maar als je een bestaande klant bent die over gaat van koper naar glas, behoud je gewoon je bestaande modem, de V10 of de V10a.

 


Als KPN auto’s zou leasen zouden ze die auto’s waarschijnlijk paard en wagens noemen. 

KPN leverde vroeger modems om telefoonlijnen te moduleren. 

Er zit al zoiets op je glasvezelaansluiting de NTu de modulator (modem) tussen je huisnetwerk en het glasvezelkabelwerk van KPN. 

Wat KPN een modem noemt is een Router/modem (de eerste leek erg veel op de DSL modems van KPN). 

https://en.wikipedia.org/wiki/Modem

Je kan hier echter in het Engels (is meer compleet dan de Nederlandse pagina) op Wikipedia lezen wat een modem is. 

In wezen is dus elke Router/modem geschikt (tot de alleroudste) die KPN ooit heeft geleverd. 
In principe wordt behalve voor snelheden die hoger zijn dan 1Gb geen nieuwe apparatuur geleverd behalve de NTU (staat als onderste op de Engelse Wiki Modem pagina).

Ik denk dat als KPN vervoermiddelen zou verkopen ze een EV “een electrische paard en wagen” zouden noemen. 

 


Dank N.N. e dommeke,

 

Ok, een beetje duidelijk dit antwoord.
Ik concludeer hier dus uit de aan de de NTU de binnenkomende glasvezel gekoppeld wordt en dat daar een ethernet aansluiting (UTP-kabel) naar het modem uitkomt.
Dus dat modem verandert niet in die zin (tenzij de snelheid boven de 4 Gb komt?

Dit NTU wordt wel altijd door de provider (in dit geval dus KPN) geleverd?
En wat zijn dat in deze materie de NT's of de FTU's?
Of kan ik dat dan maar beter vergeten?

 


De glasvezel wordt afgewerkt in de FTU (Fiber Termination Unit), het kastje links op de foto. Daarop wordt de ONT (Optical Network Terminal) geplaatst, vaak de Genexis XGS-PON op de foto rechts. Vandaar gaat een UTP-kabel naar de WAN poort van de KPN/Experia Box.

 


Dank je wel Ruud (RBxx),

Weer een stapje duidelijker, 
De FTU wordt dus door de kabelboer geplaatst neem ik aan.
En wordt de ONT ( bij jou dus blijkbaar Genexis XGS-PON) standaard door KPN geleverd?
En is het zinvol om naar andere ONT's te kijken (i.v.m. prestaties en/of prijzen)?

 

Groet Gerard


Ja, de ONT wordt (mee)geleverd door KPN


De FTU wordt geplaatst door de netwerkbeheerder KPN of zoals in mijn geval Glaspoort.
De ONT krijg je van de provider KPN, ook helemaal gratis.


Dank maar weer opnieuw.

Dan hier hopelijk een laatste vraag, mogelijk off-topic.

Ik heb hier een vrijwel nieuwe Frtitz!Box 5590 JD liggen (gekregen van een inmniddels overleden kennis).
Wanneer KPN glasvezel komt aanleggen (incl. FTU en ONT) kan ik deze Fritz!Box 5590 JD dan inzetten als router?

 


Daar moet ik het antwoord schuldig blijven. Ik heb daar geen kennis/ervaring mee.

Ik zie via een snelle Google-search wel dat je die 5590 met de juiste module direct via glasvezel op de FTU kan aansluiten, dus zonder de ONT. Maar zoals gezegd: daar kan ik je niet mee helpen.
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5590-fiber-xgs-pon/technische-gegevens/


Nou jammer, maar misschien iemand anders nog een antwoord op deze vraag:

Ik heb hier een vrijwel nieuwe Frtitz!Box 5590 JD liggen (gekregen van een inmniddels overleden kennis).

Letterlijk staat er op de onderkant: 
Fritz!Box 5590 Fiber Edition XGS-PON en er zit ook een FRITZ!SFP XGS-PON bij.

Wanneer KPN glasvezel komt aanleggen (incl. FTU en ONT) kan ik deze Fritz!Box 5590 JD dan inzetten als router?


Zie onderstaande links voor nadere uitleg @Gerryw8 :