Skip to main content
Beantwoord

Welke aansluiting bij 4 Gbps glasvezel aan LAN, fiber of ethernet SFP?

• January 24, 2026
  • 3 reacties
  • 61 keer bekeken

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Goedenavond All,

Een "stel dat” vraagje:

Ik gebruik al jaren (tevreden) een KPN glasvezel aansluiting van 1Gig via een Genexis Gigabit converter. Nu zie ik dat KPN ook 4 gig kan leveren en nu komt mijn stel dat vraagje. De Genexis converter zal vervangen moeten worden om 4 Gig te kunnen leveren, wat voor een aansluiting krijg ik dan? fiber naar ethernet of direct fiber zodat ik mijn 10Gig  glaspoort direct op mijn UDM Pro gebruiken?  

Dank alvast.

Ed

Beste antwoord door joey92

@Multiedje 

je krijgt hierbij een nieuwe Genexis of Nokia ONT die een RJ45 poort heeft van 10Gig. vanaf de ONT naar de router blijft dus gewoon een koper verbinding van 10Gig.

3 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 24, 2026

@Multiedje 

je krijgt hierbij een nieuwe Genexis of Nokia ONT die een RJ45 poort heeft van 10Gig. vanaf de ONT naar de router blijft dus gewoon een koper verbinding van 10Gig.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 24, 2026

@Multiedje 

Hi Joey,

Dankjewel voor je snelle antwoord!

Ik ga die 4 gig natuurlijk nooit gebruiken, krijg de 1 gig al niet vol, los van een download en dat de aangesloten LAN apparatuur gewoon niet sneller kan ;-).

Ga het eens even overdenken of ik hiermee wil gaan testen.

Grt Ed

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • January 27, 2026

Goedemorgen ​@Multiedje en bedankt voor jouw bericht :)
Goede vraag en ik kan eigenlijk niks meer toevoegen aan het bovenstaande bericht van ​@joey92 en daarom heb ik deze ook gemarkeerd als 'best answer'! Mocht je in de toekomst weer eens vragen hebben of hulp nodig hebben, laat het ons dan ook vooral weer weten 💪🏻