Skip to main content

Goedenavond,

Binnenkort zal in mijn wijk de aansluiting op glasvezel gaan plaatsvinden.

Om mezelf voor te bereiden kijk ik alvast rond op het internet welk modem ik zou willen: wordt sowieso een Fritz!box ter vervanging van de Experia, alleen welk type ben ik nog niet uit.

Als ik het modem wil huren bij KPN wordt het waarschijnlijk de 7590, maar op de site van Fritz!box beveelt men de 5490 aan , omdat deze de enige, die geschikt is om rechtstreeks op het glasvezelnet aan te sluiten

https://fritzshop.nl/12-fritzbox?gclid=EAIaIQobChMI6pXL8brg6QIVw-R3Ch2FRQpWEAMYAiAAEgIdqvD_BwE#/geschikt_voor_glasvezelinternet-ja_direct_op_glas

 

Daarnaast zal ik ook telefoon en tv afnemen en dus gaat het netwerkverkeer via hetzelfde modem.

Ik hoor graag de adviezen!

Hallo @Anjo26 , een glasvezel modem wordt reeds exclusief namens KPN gemonteerd, dus je zult je moeten beperken tot een router die de Experiabox vervangt en eventueel ook de telefoon- en tv-functies  over kan nemen, maar daar zijn al hele topics aan gewijd binnen dit forum.

 


Hallo @JanD ,

 

Dat betekent dus, dat de 7590 ook volstaat?


Als ik het modem wil huren bij KPN wordt het waarschijnlijk de 7590, maar op de site van Fritz!box beveelt men de 5490 aan , omdat deze de enige, die geschikt is om rechtstreeks op het glasvezelnet aan te sluiten

Ze bevelen de 5490 niet aan hoor en ik zou gewoon de NTU van KPN blijven gebruiken en dus niet een router rechtstreeks op de glasvezel aansluiten.

Mijn advies is dan ook om gewoon voor de 7590 te gaan.

 

Admin: Lees hier alles over de Fritzbox via KPN


Binnenkort zal in mijn wijk de aansluiting op glasvezel gaan plaatsvinden.

Wat voor soort glasvezel wordt het (AON of PON )?


Bij bol.com nu €189,00

https://www.bol.com/nl/p/avm-fritz-box-7590-router-2600-mbps/9200000081606959/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-49170247395-S-441243200350-9200000081606959&gclid=CjwKCAjwztL2BRATEiwAvnALcvewEEa0hEAeDV51EXkcR3F0CrGOMw69lt5Ig_EghMDYiCtZGgs_ghoCYqAQAvD_BwE


Binnenkort zal in mijn wijk de aansluiting op glasvezel gaan plaatsvinden.

Wat voor soort glasvezel wordt het (AON of PON )?

Goede vraag @tmoesel , ik zou het echt niet weten, misschien moet ik dan informeren bij KPN als het zover is dat men de glasvezel aansluit.

ik begrijp hieruit . dat ik dan wel de goede Fritz moet kiezen en welke zijn dat dan?


ik begrijp hieruit . dat ik dan wel de goede Fritz moet kiezen en welke zijn dat dan?

Bij AON de 7590 en bij PON de 7590.

Bij PON gaat de 5490 zelfs helemaal niet werken.


Binnenkort zal in mijn wijk de aansluiting op glasvezel gaan plaatsvinden.

Wat voor soort glasvezel wordt het (AON of PON )?

Goede vraag @tmoesel , ik zou het echt niet weten, misschien moet ik dan informeren bij KPN als het zover is dat men de glasvezel aansluit.

ik begrijp hieruit . dat ik dan wel de goede Fritz moet kiezen en welke zijn dat dan?

Als je het niet weet, is de keuze eigenlijk niet welke Friz, maar of je hem huurt of koopt.


als je internet en itv gebruikt kun je haast iedere fritzbox gebruiken

zo heb ik de 7581 en ook de 7490 gebruikt

ik heb nu een 7590

er gaat van de NT (glasvezel kastje) gewoon een lan (netwerk) kabel naar de fritzbox naar wan poort

net als bij de experiabox

simpeler kan het niet

de fritz 7590 is altijd goed internet itv en vaste huis telefoon


De keuze van de juiste FRITZ!Box is heel erg simpel.

Heb je bonded VDSL dan moet je de 7583 hebben en in alle andere gevallen de 7590.


De keuze van de juiste FRITZ!Box is heel erg simpel.

Heb je bonded VDSL dan moet je de 7583 hebben en in alle andere gevallen de 7590.


ts heeft het over glasvezel

als ts geen thuistelefoon gebruikt is de 7581 perfect

de wifi is een stuk beter als de 7590

ik gebruik dat niet maar uit tests @wjb zoals jij weet gebruik ik de r9000 voor wifi en de rest

de 7490 werkte ook perfect internet en itv  (vaste telefoon niet getest)

en er zijn veel meer types die kunnen werken maar deze heb ik getest

7490 7581 en 7590

 


De 7590 heeft een krachtigere wifi dan de 7581 dus vandaar de 7590 i.p.v. de 7581.

De 7583 is de enige FRITZ!Box die geschikt is voor bonded VDSL.


De 7590 heeft een krachtigere wifi dan de 7581 dus vandaar de 7590 i.p.v. de 7581.

De 7583 is de enige FRITZ!Box die geschikt is voor bonded VDSL.


dat is helemaal niet waar getest zelfde plek zelfde apparatuur zelfde plek

dat de spec. beter zijn zegt niet alles

de 7581 had bij mij een veel betere wifi als de nu gebruikte 7590

@wjb ik zou eerst maar in de praktijk testen en niet alle cijfers volgen wat op internet staat

koop een fritzbox 7581 en een 7590 en test het

 


en als je alleen internet en itv van kpn af neemt is echt een goedkope 7581 een prima fritzbox

ik heb hem er zo 3 maand achter een glasvezel aansluiting van kpn gehad

nooit een uitval gehad en de wifi was veel beter dan de nu gebruikte 7590

die 7590 heb ik puur voor de huistelefoon gekocht

werkt ook goed maar de 7581 was ook prima (voor internet en itv)


De keuze van de juiste FRITZ!Box is heel erg simpel.

En dan nog een gbit abo erbij en dan ben je helemaal tevreden.


De keuze van de juiste FRITZ!Box is heel erg simpel.

En dan nog een gbit abo erbij en dan ben je helemaal tevreden.

Je weet dat ik hier op zal reageren.

Zonder te weten hoeveel bandbreedte je nodig hebt is het mins inziens absoluut zinloos om een 1Gbps abonnement te nemen. Ik heb een paar jaar terug mijn 500Mbps abonnement juist teruggezet naar 200Mbps omdat uit metingen bleek dat wij als gezin van vijf vrijwel nooit meer dan 100Mbps verbruikte.


Goedenavond,

Binnenkort zal in mijn wijk de aansluiting op glasvezel gaan plaatsvinden.

Om mezelf voor te bereiden kijk ik alvast rond op het internet welk modem ik zou willen: wordt sowieso een Fritz!box ter vervanging van de Experia, alleen welk type ben ik nog niet uit.

Als ik het modem wil huren bij KPN wordt het waarschijnlijk de 7590, maar op de site van Fritz!box beveelt men de 5490 aan , omdat deze de enige, die geschikt is om rechtstreeks op het glasvezelnet aan te sluiten

https://fritzshop.nl/12-fritzbox?gclid=EAIaIQobChMI6pXL8brg6QIVw-R3Ch2FRQpWEAMYAiAAEgIdqvD_BwE#/geschikt_voor_glasvezelinternet-ja_direct_op_glas

 

Daarnaast zal ik ook telefoon en tv afnemen en dus gaat het netwerkverkeer via hetzelfde modem.

Ik hoor graag de adviezen!


vergeet mijn advies van de 7581 ga voor de 7590 als je daar ook vaste huistelefoon bij wil via kpn glasvezel

de 7581 werkt goed met itv en internet

huis telefoon werkt niet

@wjb wie heeft het over 500 of 1 gbit het kan zo zijn dat ts gewoon 100/100 neemt bijvoorbeeld


wie heeft het over 500 of 1 gbit het kan zo zijn dat ts gewoon 100/100 neemt bijvoorbeeld

Ik reageerde op het bericht van tmoesel. :wink:

En dan nog een gbit abo erbij en dan ben je helemaal tevreden.

 


wie heeft het over 500 of 1 gbit het kan zo zijn dat ts gewoon 100/100 neemt bijvoorbeeld

Ik reageerde op het bericht van tmoesel. :wink:

En dan nog een gbit abo erbij en dan ben je helemaal tevreden.

 

👍