Skip to main content

Hallo,

 

Graag zou ik mijn Experiabox V10 willen vervangen door een Fritzbox. Het liefst wil ik deze zelf aanschaffen ipv huren via de KPN. De vraag is welke het meest geschikt is voor mijn situatie? Volgens de KPN dient een nieuwe modem minimaal aan de volgende eisen te voldoen:

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)

  • ITU-T G.993.5 standaard voor Vectored VDSL

  • ITU-T G.998.4 G.INP & SRA stabilisatietechnieken

  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2. spectraalshaping

  • ITU-T G.997.1 Physical layer management

  • ITU-T G.994.1 Handshake protocol 

  • Long Reach VDSL2: ITU-T G.993.5/Annex B & G.993.2/Annex D of Vplus: Annex Q, profile 35b, afhankelijk van afstand

 

Mijn aansluitingstype is: Vectored VDSL2 (VVDSL2_POTS)

 

Ik heb TV, Internet (100Mbit/s) en Vaste Telefonie van de KPN.

 

Welke Fritzbox heb ik nodig, de 7590 of 7583 en/of 7581?

Ik heb al telefonisch contact gehad met de KPN en de medewerker van de KPN zei dat ik Bonded VDSL heb, terwijl ik dat niet echt uit de gegevens kan halen; het woord bonded wordt helemaal niet genoemd. Verder komt er in mijn meterkast uit het ISRA-punt maar 1 kabeltje te voorschijn. Wie oh wie kan er enig licht in de duisternis brengen. 

 

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

MB.

Als je inlogt in je V10 en dan Status > Geavanceerd, dan zie je meteen of er één of twee lijnen actief zijn. Bij twee lijnen moet je een modem/router hebben die daarvoor geschikt is, ik meen de 7583. Verder kun je op  deze site kijken of er überhaupt bonding voor je adres geregistreerd staat.


Hallo Henk,

Dank je wel voor je snelle reactie.

Ik neem aan dat je het tabje DSL bedoelt onder Status>Geavanceerd. Hier staat o.a. Modulation type VDSL.

Dank je ook voor de link. Deze had ik nog niet gevonden. Hier staat o.a.:

Actuele beschikbaarheid:

Wat: Koper, Beschikbaar: small_green_check-86092b2a0359339f780028aa7bcec83a24fe0ac463977050fa8f103e519dd345.png, Distributiepunt(en): SDF, Max. Pakket: Premium

Technologie: Internet Snelheid, Koper/DSL: 95 Mbit/s, Bonded Koper/DSL: 190 Mbit/s

 

Aangezien ik maar 95 Mbit/s haal, kan ik dus concluderen dat ik geen bonded aansluiting heb en dus de 7590 nodig heb?

Mvg, MB


Hallo @MB1911 , je kunt via bonded koper dus wèl 190Mbit/s aanvragen in theorie.

Ik zou dan in ieder geval voor de Fritz-box gaan die bonden koper aan kan.

Wil je dan je snelheid uitbreiden dan is de ‘Fritz’ er in ieder geval klaar voor.

 


Hoi JanD,

In theorie zou ik idd voor bonded kunnen gaan, alleen schijnt dat best wel een prijzige aangelegenheid te zijn. Ik heb begrepen dat er dan aan de straatkant gegraven dient te worden om een las te maken aan de 2e kabel. Verder is de 7583 niet te koop, dus ga ik maar voor de 7590. De 100 (eigenlijk 95) Mbit/s is voorlopig meer dan voldoende. AVM-Fritz heeft volgens mij voorlopig ook niet in de planning staan om de 7583 voor iedere consument toegankelijk te maken, helaas.


Hallo Henk,

Dank je wel voor je snelle reactie.

Ik neem aan dat je het tabje DSL bedoelt onder Status>Geavanceerd. Hier staat o.a. Modulation type VDSL.

Dank je ook voor de link. Deze had ik nog niet gevonden. Hier staat o.a.:

Actuele beschikbaarheid:

Wat: Koper, Beschikbaar: small_green_check-86092b2a0359339f780028aa7bcec83a24fe0ac463977050fa8f103e519dd345.png, Distributiepunt(en): SDF, Max. Pakket: Premium

Technologie: Internet Snelheid, Koper/DSL: 95 Mbit/s, Bonded Koper/DSL: 190 Mbit/s

 

Aangezien ik maar 95 Mbit/s haal, kan ik dus concluderen dat ik geen bonded aansluiting heb en dus de 7590 nodig heb?

Mvg, MB

Ja, ik heb bonding en dan staan op aangegeven pagina onder DSL lijngegevens voor 2 lijnen.

Als bonding bij jouw mogelijk is (wat blijkbaar uit de info van de site die ik je gaf) zou ik via MijnKPN een upgrade naar een hogere snelheid (200 Mb/s) bestellen (heb je al Hussel?). Dan wordt de tweede lijn ook aangesloten en kun je dus 190 Mb/s halen; door die bestelling in gang te zetten worden ook alle technische benodigdheden in gang gezet (IS/RA2, als je die nog niet hebt en een Y-kabel van IS/RA2 naar V10).

Mocht je dat vervolgens toch te duur vinden, dan kun je de snelheid altijd weer terugzetten naar 100 Mb/s. Maar dan heb je wel bonding, en daarmee een technische snelheid van 190 Mb/s. De internetsnelheid wordt dan weer teruggebracht naar 100 Mb/s down, maar de uploadsnelheid (die bij bonding ook 2 keer zo hoog is) wordt niet teruggebracht en bovendien wordt de totale bandbreedte (190 Mb/s) dan wel gebruikt voor tv en telefonie, zodat je de volle internetsnelheid kunt benutten, ook als je een paar tv-ontvangers op HD (of zelfs 4k) hebt draaien.

Ik weet niet of bij jouw nu al 4k tv mogelijk is (daar wordt meestal als eis minimaal 100 Mb/s voor gesteld)? Als dat niet het geval is wordt dat door bonding ook mogelijk, of je nu 200 Mb/s hebt of 100, zodat je wat dat betreft ook klaar bent voor de toekomst.

 

Ik zou dit allemaal regelen vóórdat je beslist over welke FB je gaat kopen, want het zou jammer zijn als je nu een type zonder bonding neemt terwijl je dat (op termijn?) vast "nodig” gaat hebben.


Hoi JanD,

In theorie zou ik idd voor bonded kunnen gaan, alleen schijnt dat best wel een prijzige aangelegenheid te zijn. Ik heb begrepen dat er dan aan de straatkant gegraven dient te worden om een las te maken aan de 2e kabel. Verder is de 7583 niet te koop, dus ga ik maar voor de 7590. De 100 (eigenlijk 95) Mbit/s is voorlopig meer dan voldoende. AVM-Fritz heeft volgens mij voorlopig ook niet in de planning staan om de 7583 voor iedere consument toegankelijk te maken, helaas.

Als op jouw adres volgens Fourstack bonding mogelijk is, hoeft er waarschijnlijk niet gegraven te worden. KPN doet dat eigenlijk ook niet meer: het is er of het is er niet! Dan is die tweede kabel (4 draadjes totaal) al in de meterkast afgemonteerd, maar gebruik je er nu nog maar één (twee draadjes). Hooguit een andere IS/RA (heb je er nu al eentje met twee connectors? En dan is het verder een administratieve aangelegenheid, waaraan geen extra kosten verbonden zouden zijn, maar daarover kan een moderator je meer vertellen. Helaas hebben die 't druk dus dat kan een paar dagen duren. 


Dank, dank, dank.

Ik heb het IS/RA punt even opengehaald. Uit de hoofdkabel worden idd maar 2 van de 4 kabeltjes gebruikt. Ik heb op dit moment dus maar eentje met 1 connector. Ik zal eens contact opnemen met KPN of het mogelijk is om 4 draadjes te gaan gebruiken (bonding).  Verder is er geen haast bij; ik ben al blij met bovenstaande antwoorden. Er is mij al veel duidelijk geworden.


Dan moet het IS/RA vervangen worden. Dat is meestal gratis, als je een sneller abo bestelt. Zodra je het besteltraject (via MijnKPN) ingaat kun je ook meteen zien of er een 200 Mb/s (Hussel) optie aangeboden wordt. Als dat zo is en je kunt het bestellen, dan zijn er dus doorgaans geen kosten aan verbonden. Mocht dat wel zo zijn, dan krijg je daarvan een offerte en kun je altijd nog beslissen of je dat de moeite waard vindt of niet.

 

Als je nu al 95 Mb/s haalt is er voor KPN nu geen reden om bonding te activeren (dat zit binnen de marge). Als je de 200 Mb/s optie  bestelt dan is er wel een reden, want dan val je niet meer binnen de marge. 


Dank, dank, dank.

Ik heb het IS/RA punt even opengehaald. Uit de hoofdkabel worden idd maar 2 van de 4 kabeltjes gebruikt. Ik heb op dit moment dus maar eentje met 1 connector. Ik zal eens contact opnemen met KPN of het mogelijk is om 4 draadjes te gaan gebruiken (bonding).  Verder is er geen haast bij; ik ben al blij met bovenstaande antwoorden. Er is mij al veel duidelijk geworden.

Foei, Foei, aan het IS/RA- komen, een doodzonde.:thinking::sunglasses:


Ooit is er een monteur van KPN geloof ik langs geweest en deze is niet bepaald zachtzinnig met het IS/RA punt omgesprongen, dus  tja ik heb gebruik gemaakt van de mogelijkheden. En verder moet je niet alles geloven wat je leest:wink:


Hoi MB, welkom op het forum! Henk geeft hele goede tips wat betreft je keuze en de voorbereidingen daarop. Als je wilt kan ik hier voor je kijken naar de mogelijkheden van bonding. Zoals ik opmaak uit je quote van de postcode check moet dat kunnen zonder aanvullende kosten (los van de tijdelijke snelheidswijziging om dit te forceren). Vul daarvoor dan even je forumprofiel in en laat het hier weten.

 

Alleen: monteurs hiervoor komen op dit moment niet. We sturen alleen installatiemonteurs op pad voor helemaal nieuwe leveringen en klanten die zonder diensten zitten. Als jij een wijziging aanvraagt waarbij ook een aanpassing aan je aansluitpunt gedaan moet worden, komt dat onderaan de lijst te staan. Dit omdat je in de tussentijd wel gewoon een werkende verbinding hebt. Het zal dan zeker enkele weken duren voor er dan contact wordt opgenomen om een monteur te plannen. 


Hoi Erik,

Ik heb de adviezen van Henk opgevolgd een een aanpassing naar 200 Mb/s aangevraagd. Verder heb ik mijn forumprofiel ook bijgewerkt.

Ik stel een vraag over welke modem ik het best kan nemen en vervolgens krijg ik hoogstwaarschijnlijk sneller internet:grinning: Hoe wonderlijk het soms kan lopen.

Hierbij wil ik nogmaals iedereen bedanken voor alle informatie, tips etc.