Skip to main content
Beantwoord

Welke internetsnelheid zouden jullie mij aanraden?

• January 15, 2026
  • 44 reacties
  • 360 keer bekeken

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Welke internetsnelheid heb je en wat doe je er allemaal mee?

Zit erover te denken om binnenkort weer klant bij KPN te worden.

Glasvezelaanleg is uitgesteld, dit zou eerst januari-februari 2026 worden en staat nu op november-december 2026.

Dus dan maar via de koperlijn waarbij ik kan kiezen tussen 100/10 of 200/20.

Op de dsl lijn is voor mij maximaal 200/32 mogelijk.

Ik werk 2,5 dag thuis en voor de rest normaal gebruik door mij en mijn gezin.

Dus nieuwschierig welke snelheid iedereen heeft en waarvoor je het gebruikt.

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Sluisie81, wat een interessante vraag. 

Ik zal mezelf als voorbeeld nemen. Ik heb een snelheid van 100/10 Mbps via koper (dsl kabel). Ook ik werk regelmatig thuis en via VPN en dit is meer dan genoeg, maar ik verstuur geen grote bestanden. Ik woon samen met mijn partner en wij kijken eigen alleen tv en gebruiken streamingdiensten. We gamen niet en downloaden geen grote bestanden. Om je een beeld te geven, een 4K Netflix stream neemt zo'n 15 Mbps in beslag. Dus zelfs met 2 streams tegelijk hou je nog 70 Mbps over. 

Een belangrijke vraag: wat is normaal gebruik binnen je gezin? Zijn er gamers in huis? Wordt er veel gedownload? 

Wat je kunt doen is eerst voor 100 Mbps kiezen en indien nodig later upgraden naar 2. 

44 reacties

JanD
Superuser
  • January 15, 2026

Beste ​@Sluisie81 voor de doorsneegebruiker in de consumentensfeer in 100Mbit/s in de regel meer dan voldoende.

Moet je zakelijk ook veel uploaden kun je beter voor 200/20 kiezen.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 15, 2026

Beste ​@Sluisie81 voor de doorsneegebruiker in de consumentensfeer in 100Mbit/s in de regel meer dan voldoende.

Dank voor je reactie.

Voor het werk wordt gebruik gemaakt van een VPN.

Maar…waar gebruik jij het over het algemeen voor en welke snelheid heb je?

JanD
Superuser
  • January 15, 2026

Beste ​@Sluisie81 als je VPN gebruikt zou ik zeker voor de 200/20 versie gaan, want VPN snoept snelheid af.

Ik ben een gepensioneerde consument die internet, tv en vaste telefoon met 2 personen gebruikt en zelfs met 50Mbit/s uit zou kunnen, maar via glasvezel is het minimum 100/100.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 17, 2026

Ik zal mezelf als voorbeeld nemen. Ik heb een snelheid van 100/10 Mbps via koper (dsl kabel). Ook ik werk regelmatig thuis en via VPN en dit is meer dan genoeg, maar ik verstuur geen grote bestanden. Ik woon samen met mijn partner en wij kijken eigen alleen tv en gebruiken streamingdiensten. We gamen niet en downloaden geen grote bestanden. Om je een beeld te geven, een 4K Netflix stream neemt zo'n 15 Mbps in beslag. Dus zelfs met 2 streams tegelijk hou je nog 70 Mbps over. 

Een belangrijke vraag: wat is normaal gebruik binnen je gezin? Zijn er gamers in huis? Wordt er veel gedownload? 

Wat je kunt doen is eerst voor 100 Mbps kiezen en indien nodig later upgraden naar 2. 

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 17, 2026

Hi ​@Alex van KPN, dank voor je reactie.

We gebruiken het internet het zelfde als jou zo te lezen. Geen “online” gamers hier, wel offline gamers haha. Kijken wel streamingsdiensten (netflix o.a. en F1tv) en kijken beetje tv.

Voor werk ga ik dus automatisch naar de VPN verbinding vanuit huis vanwaar ook teams overleggen gedaan worden.

Gezien er werd gezegd dat 200/20 dan beter was hou ik daar een beetje aan vast.

Maar de optie van 100/10 is zeker te proberen als ik zo kan switchen naar een hogere snelheid zonder weer opnieuw aan een jaar vast te zitten.

• January 17, 2026

De download zal voor thuiswerken het probleem niet zijn. De upload is dan mogelijk weer iets belangrijker.

​ Het verschil in prijs is 1 euro kortom waarom dan niet het maximaal leverbare, voor de prijs maakt het geen verschil. Ik kan waarschijnlijk met 100/100 via glasvezel uit de voeten maar die extra euro vind ik acceptabel. Als het prijs verschil groter was zou ik meteen downgraden.

JanD
Superuser
  • January 17, 2026

Je kunt je snelheid maandelijks naar boven of beneden aanpassen ​@Sluisie81 

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 17, 2026

Wel grappig dat de site van KPN dit aangeeft:

Maximaal haalbare snelheid 200/32 en de pakketten aangeven 100/100 en 200/200.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 17, 2026

Dat komt omdat indien er glasvezel komt je kostenloos wordt gemigreerd naar een upload die even hoog is als de download. 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 17, 2026

Toch 'aardig' dat ze je nu al voor glasvezel laten betalen voor de snelheid van DSL 😉🤑

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

Toch 'aardig' dat ze je nu al voor glasvezel laten betalen voor de snelheid van DSL 😉🤑

De kosten zijn hetzelfde er is geen type abbonement 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 17, 2026

​ Het verschil in prijs is 1 euro kortom waarom dan niet het maximaal leverbare, voor de prijs maakt het geen verschil. Ik kan waarschijnlijk met 100/100 via glasvezel uit de voeten maar die extra euro vind ik acceptabel. Als het prijs verschil groter was zou ik meteen downgraden.

N.a.v. de reacties in dit topic ben ik toch maar weer teruggegaan van 200/200 naar 100/100. In werkelijkheid is dat laatste volgens de snelheidstest 120/140. Inderdaad ruim voldoende voor een huishouden van twee personen die allebei niet gamen. 

En met die één euro besparing compenseer ik meteen de verhoging van vast bellen met één euro. 

• January 17, 2026

Voor een glasvezelaansluiting ligt dat inderdaad anders ​@Noordzee  ik vermoed dat de topicstarter de halvering van de uploadsnelheid wel kan gaan merken. 

De kosten zijn hetzelfde er is geen type abbonement 

Niet meer nee, dat is tussen 2016 en 2018 in het nadeel van de klanten met een koperaansluiting gelijk getrokken. Voor die tijd was een glasvezelaansluiting bijna 10 euro duurder zeker als je een gelijke up en download wilde want dat was zeker bij KPN  niet standaard bij glasvezel. En klanten met een  lagere dsl bandbreedte kregen ietsjes korting. Dat was nog voor Sneller internet Buitengebied bestond.

@Sluisie81 wat jij ziet is normaal ook als er maar  50 Mb leverbaar was zou je dat 100/100 Mb abonnement moeten afnemen. Zelf met een 10 Mb aansluiting moet een klant die € 42,50 ophoesten. Vandaar dus mijn vraag wat er leverbaar is bij jouw.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 17, 2026

@Sluisie81 wat jij ziet is normaal ook als er maar  50 Mb leverbaar was zou je dat 100/100 Mb abonnement moeten afnemen. Zelf met een 10 Mb aansluiting moet een klant die € 42,50 ophoesten. Vandaar dus mijn vraag wat er leverbaar is bij jouw.

@Rowi. dit snap ik niet helemaal.

Wat bedoel je nu?

• January 17, 2026

Wat bedoel je nu?

Precies wat ik schrijf. Dat ongeacht de leverbare snelheid je altijd minimaal het abonnement van € 42,50 moet afnemen. Dus als de postcode check 20/2 zou aangeven zou dat evenveel kosten als wat bij jouw leverbaar is.

Providers zijn verplicht de maximaal haalbare snelheid te publiceren. Als je een adres van een paar straten verder zou gebruiken krijg je waarschijnlijk andere maximaal leverbare bandbreedtes te zien.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 17, 2026

Wat bedoel je nu?

Precies wat ik schrijf. Dat ongeacht de leverbare snelheid je altijd minimaal het abonnement van € 42,50 moet afnemen. Dus als de postcode check 20/2 zou aangeven zou dat evenveel kosten als wat bij jouw leverbaar is.

Providers zijn verplicht de maximaal haalbare snelheid te publiceren. Als je een adres van een paar straten verder zou gebruiken krijg je waarschijnlijk andere maximaal leverbare bandbreedtes te zien.

Ahh op die manier. Ik snap je nu.

• January 17, 2026

Ter verduidelijking voor eventuele meelezers zomaar een straat in een buurgemeente waar kpn geen glasvezelnetwerk heeft.

Uiteraard wil KPN de bewoners daar wel als klant hebben of houden dus zie je ook dit.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 17, 2026

Ter verduidelijking voor eventuele meelezers zomaar een straat in een buurgemeente waar kpn geen glasvezelnetwerk heeft.

Uiteraard wil KPN de bewoners daar wel als klant hebben of houden dus zie je ook dit.

@Rowi. Dat komt er bij mij ook. Maar daar staat dit dus.

Maar dat wordt dus pas eind van het jaar wat dus eerst rond deze tijd zou zijn.

• January 17, 2026

Alleen is Solcon een dochteronderneming die daar levert via het netwerk van Delta-fiber.

Maar goed wat je vraag betreft je hebt maar twee opties dan valt er weinig aan te raden. Je kan laag beginnen is de upload te laag kan je opwaarderen. Zelf zou ik zoals ik al aangaf meteen voor de 200 Mb gaan vanwege de hogere upload.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

als je goedkoop internet wilt via kpn koper kun je beter via youfone doen tegenwoordig

youfone

kpn zelf

• January 17, 2026

@MR_CHIP 

Dat zijn dezelfde prijzen die Youfone voor een  100 Mb abbonement via glasvezel rekent. Echte goedkope dsl abonnementen bestaan nagenoeg niet meer. Zeker niet omdat veel providers onderdeel zijn van KPN en allemaal verplicht via glasvezel moeten gaan leveren.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

@MR_CHIP 

Dat zijn dezelfde prijzen die Youfone voor een  100 Mb abbonement via glasvezel rekent. Echte goedkope dsl abonnementen bestaan nagenoeg niet meer. Zeker niet omdat veel providers onderdeel zijn van KPN en allemaal verplicht via glasvezel moeten gaan leveren.

Ik vind 20 euro per maand niet veel,

• January 17, 2026

@MR_CHIP 

Voor de eerste 12 maanden inderdaad daarna € 39,50 dat scheelt maar 3 Euro.

Jij hebt bij KPN een tv gekozen je kan ook 6 of 12 maanden € 35,00 kiezen. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 17, 2026

@MR_CHIP 

Voor de eerste 12 maanden inderdaad daarna € 39,50 dat scheelt maar 3 Euro.

Ja daarna kan je gewoon opzeggen volgens mij was het contract gewoon 1 jaar

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 17, 2026

als je goedkoop internet wilt via kpn koper kun je beter via youfone doen tegenwoordig

youfone

kpn zelf

50/5 is wel heel laag! En voor mijn gevoel te laag om fatsoenlijk thuis te kunnen werken.

En die 12 maand is dan wel voor 2 jaar ipv 1 jaar.

Nee hou het voor nu eerst wel bij 200/20.

Scheelt al heel wat qua kosten dan bij Ziggo.