Skip to main content
Beantwoord

Welke kabel gebruiken voor aansluiting glasvezel, kan de monteur dit ook?

• June 9, 2026
  • 19 reacties
  • 194 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemiddag.

ik heb 3 vragen.

Vraag 1 binnenkort word de galsvezel kabel in de meterkast ingevoerd.En moet ik dan zelf de UTP kabel van het glasvezel kastje aansluiten?

Ik vind het best wel ingewikkeld allemaal,op You Tube word het wel goed uitgelegd maar toch.

Vraag 2 Kan ik eventueel een KPN monteur in laten plannen.En moet ik daar voor betalen dan.

Vraag 3 de UTP kabel vanaf de Plus box is nu veel te lang kan de Monteur dat ook iets inkorten?( 5 meter te lang ).

Gr Poetje

Beste antwoord door Ik_Combineer

Best een lang topic, niet helemaal doorgelezen excuses. Maar met alle liefde zetten wij RJ45 connectoren op een utp kabel. Dus is zo’n 1 a 2 minuten werk, ligt aan de kwaliteit kabel. Dagelijks doen we dan tientallen keren en de meeste monteurs hebben dat al duizenden keren gedaan. Dus dat gaat inmiddels snel en is geen enkel probleem.

19 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

Het glasvezel bedrijf zorgt ervoor dat de glasvezel binnenkomt en blind (zonder modem) wordt afgemonteerd.

Een monteur van KPN zet er het glasvezel modem op en doet de testen of het goed werkt.

Wat is een plus box? 

UTP kabels (CAT5E of CAT6A) kan je in diverse lengtes kopen.

P.S.

Het glasvezel modem is niet de KPN modem (router)

Vanaf de glasvezel modem moet je met een UTP kabel naar de KPN modem (router) of eigen modem (router)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

De kpn plus box tv kastje 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

Er loopt reeds een kabel van de meterkast naar de plus box maar deze is veels te lang,en ik ben niet deskundig genoeg om deze zelf in te korten,Dus vandaar de vraag of de Monteur dat ook kan en mag doen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

De kpn plus box tv kastje 

Juist.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

1. Glasvezel in de glasvezel modem (wordt door KPN gedaan)
  2. Vanaf het glasvezel modem ga je naar de KPN modem (router) (Experiabox V10, Box12 of Box14)
  3. Vanaf de KPN modem (router) ga je met een UTP kabel naar de DIW7022 (kan ook via WIFI, maar een UTP kabel is beter)

• June 9, 2026

Beste ​@Poetje puk ben je een nieuwe klant of ga je als bestaande klant over van koper naar glasvezel?

Als de buitendienst een glasvezelkabel naar binnen brengt in de meterkast wordt deze aangesloten op een glasvezelaansluitpunt zoals onderstaande afbeelding:

Links glasvezezelaansluitpunt, rechts glasvezelkast er overheen geschoven.

Dat aansluiten van de netwerkkabel zoals rechts is eenvoudig, net zoals het aansluiten van een netwerkkabel in de modem.

Een kabel wordt niet ingekort, je kunt wel zelf een kortewre kopen in een winkel of via de monteur.

Als het je niet zelf lukt de glasvezelkast over het aansluitpunt te schuiven, kun je van een gratis installatiemonteur gebruik maken volgens mij. Ik vraag het ​@Ik_Combineer even, onze monteur.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

Er loopt reeds een kabel van de meterkast naar de plus box maar deze is veels te lang,en ik ben niet deskundig genoeg om deze zelf in te korten,Dus vandaar de vraag of de Monteur dat ook kan en mag doen.

Vanaf de meterkast heb je al een UTP kabel lopen naar de Sagemcom DIW7022.

Als die te lang is, is niet erg. Gewoon oprollen (niet te klein om knikken te voorkomen)

Stekker eraf en nieuwe opzetten kan ook natuurlijk.

Kortere UTP kopen en leggen kan ook.

Zie mijn eerdere reactie.😉

Waar komt de KPN modem (router)

Ook in de meterkast? 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

@Poetje puk 

Zie reactie van ​@JanD met de mooie foto's.

Dat is in mijn reactie a.

Dit deel doet KPN of het glasvezelbedrijf.

Vandaar, vanaf de zwarte glasvezel modem ga je met een UTP kabel naar de KPN modem router.

En vanaf de KPN modem router ga je naar de DIW7022.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

Ja Joop ook in de meterkast.

Ik kan dat niet een utp kabel voorzien van een jacket op utp plug.

Ik heb inderdaad de kabel nu op een rolletje in de meterkast zonder knikken.

Als dat voor de doorgifte van het signaal niks uitmaakt dan laat ik zo.

Maar als de monteur er toch is zou hij of zij hopelijk toch ff de kabel kunnen inkorten toch?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 9, 2026

Ja Joop ook in de meterkast.

Ik kan dat niet een utp kabel voorzien van een jacket op utp plug.

Ik heb inderdaad de kabel nu op een rolletje in de meterkast zonder knikken.

Als dat voor de doorgifte van het signaal niks uitmaakt dan laat ik zo.

Maar als de monteur er toch is zou hij of zij hopelijk toch ff de kabel kunnen inkorten toch?

Je kan het aan de monteur vragen.

In principe kan het, maar ze doen het niet graag denk ik.

Het is best tijdroven om een RJ45 connector op een UTP kabel te monteren.

In het verleden wel vaak zelf gedaan.

Verleden jaar bij de dochter van mijn nichtje in een nieuwbouwhuis heb ik RJ45 doosje erop gezet (dat gaat sneller) en vanaf het CAT5E doosje met een korte kabel naar de KPN modem (router)

Bij de bouw hadden ze al UTP kabel door het huis getrokken. In de kamers afgewerkt en in de meterkast allemaal losse kabels.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • June 9, 2026

Best een lang topic, niet helemaal doorgelezen excuses. Maar met alle liefde zetten wij RJ45 connectoren op een utp kabel. Dus is zo’n 1 a 2 minuten werk, ligt aan de kwaliteit kabel. Dagelijks doen we dan tientallen keren en de meeste monteurs hebben dat al duizenden keren gedaan. Dus dat gaat inmiddels snel en is geen enkel probleem.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

Ik Combineer.

De bekabeling in het hele huis is aan gelegd door een KPN monteur.

Wij hebben de kamer anders ingedeeld,alles is bijna 5 meter opgeschoven dus de kabel is nu in mijn optiek veel te lang.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Dan knippen we een stukje af en zetten er een nieuwe connector op als je daar blij van wordt. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 9, 2026

Combineer.

Ik wacht het af.

2Juli word de kabel naar binnen gebracht.

Dan neem ik niet aan dat de Kpn monteur er direct achteraan komt.

losbol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • June 9, 2026

@Poetje puk schreef:

Ik wacht het af.

2Juli word de kabel naar binnen gebracht.

Dan neem ik niet aan dat de Kpn monteur er direct achteraan komt.

KPN monteur inplannen via de KPN website https://www.kpn.com/service/monteur en kijk daar eventueel naar meer informatie

ik weet niet of er al een KPN monteur voor je ingepland is

Bij mij is de glasvezel aanleg, glasvezel modem monteren en UTP-kabel van de meterkast naar de Experiabox V10 in mijn woonkamer door de buis waar tot dan de telefoonlijn lag getrokken bij mijn overstap van koper naar glasvezel helemaal gratis vakkundig door een KPN monteur gedaan.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

Leuk die discussie maar er wordt door iedereen voorbij gegaan aan een aantal zaken.

Binnen brengen gebeurd vaak door een externe partij in opdracht van KPN netwerk.

Vrijgave voor de provider KPN kan soms lang duren, dit is hier op het forum al diverse keren duidelijk aangegeven.

Dus, leuk de hele discussie over kabels, monteur en eventuele kosten, maar heeft ​@Poetje puk al bericht gehad van KPN (de provider) dat hij op datum X overgezet gaat worden op glasvezel?

Pas dan kan er een monteur worden besteld voor kabels en aansluiten, welke dan kosteloos is i.v.m. aansluitgarantie.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

Leuk die discussie maar er wordt door iedereen voorbij gegaan aan een aantal zaken.

Binnen brengen gebeurd vaak door een externe partij in opdracht van KPN netwerk.

Vrijgave voor de provider KPN kan soms lang duren, dit is hier op het forum al diverse keren duidelijk aangegeven.

Dus, leuk de hele discussie over kabels, monteur en eventuele kosten, maar heeft ​@Poetje puk al bericht gehad van KPN (de provider) dat hij op datum X overgezet gaat worden op glasvezel?

Pas dan kan er een monteur worden besteld voor kabels en aansluiten, welke dan kosteloos is i.v.m. aansluitgarantie.

Maar de vraag van de topicstarter gaat toch over de kabel?

Dat kan als het zover is perfect worden opgelost door de KPN monteur.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • June 10, 2026

Ik ben niet duidelijk genoeg geweest denk ik.

Ja ik weet dat het een extern bedrijf is die de kabel in de meterkast brengt en in mijn bericht staat dat dat gebeurt op 2 juli.

En ja ik begrijp ook dat er een wachttijd is voordat het glasvezel aansluitpunt gebruikt gaat worden.

Maar dat is helemaal mijn vraag niet lees mijn vraag nog maar een keer door.

Voor degene die slimmer en beter op de hoogte zijn dan ik bedankt voor uw bijdrage.

Groeten

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 10, 2026

@Poetje puk 

Zoals je uit de reacties kunt lezen moet het helemaal in order komen.

KPN monteur kan de kabel op maar maken en afmonteren, dus ook dat komt goed.😉

Alvast heel veel plezier straks met KPN glasvezel.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 11, 2026

Goedemorgen ​@Poetje puk en bedankt voor jouw bericht :)
Zo te zien zijn al je vragen al beantwoord en dit zou dus allemaal helemaal goed moeten komen! Voor meer en aanvullende informatie over de aanleg van glasvezel kun je ook altijd nog eens dit artikel op onze Kennisbank doornemen maar volgens mij weet je voor nu waar je aan toe bent. Mocht je straks toch nog verdere of aanvullende vragen hebben, laat het dan ook vooral weer weten 💪🏻