Skip to main content
Vraag

Welke kabel heb ik nodig tussen Genexis glasvezelbox en modem?

• December 8, 2025
  • 5 reacties
  • 42 keer bekeken

Hoi, 

Mijn modem van KPN en Genexis box staan beide in de meterkast. Nu wil ik de modem naar de woonkamer verplaatsen voor beter WIFI bereik achter in het huis. In de Genesexis box zit een gele netwerkkabel naar de modem. Deze kabel is geen cat5 kabel en zie er ook niet opstaan welke kabel het wel is. Ik heb twee cat5 kabels naar de woonkamer lopen en heb geprobeerd de modem daarop aan te sluiten maar krijg dan geen internet binnen.  Naar wat informatie opgezocht te hebben zie ik dat een cat6 kabel wel zou werken. Weet iemand of dit klopt? Heeft een cat6 kabel ook de mogelijkheid om internet van de Genexis box naar de modem te krijgen? Heeft cat6 deze mogelijkheid wel in tegenstelling tot cat5? Zo niet, weet iemand welke kabel (naam) ik wel nodig zou hebben? Ik moet ongeveer 10 meter overbruggen. Graag hoor ik jullie suggesties.  

5 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 8, 2025

Je kunt daar inderdaad het beste een cat 6 kabel voor gebruiken. De cat 5e heeft een beperkte snelheid. De kabel tussen het glasvezelkastje en het modem mag maximaal 100 meter zijn. Ja je leest het goed😉.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 8, 2025

Beste ​@J0nes CAT5 moet je niet gebruiken, wordt niet ondersteund door KPN.

KPN ondersteunt CAT5e en CAT6

Beide typen kabels zijn dus geschikt voor thuis.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 8, 2025

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga ermee aan de slag. 

• December 8, 2025

De cat 5e heeft een beperkte snelheid. 

1000 mbit. De Experiabox/KPN Box 12 kan toch niet sneller. Dus cat 5e zou gewoon moeten werken.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@J0nes welkom op de KPN Community! Zoals je merkt denken we graag even mee. Is het verplaatsen van het modem nog gelukt?