Skip to main content

Door gedoe doet onze vaste telefoon het niet meer. De draden zijn losgeraakt.

Er komen twee kabels uit de muur met elk 4 draden in de kleuren wit, groen, geel en rood dus geen blauw. Wel zat er een los blauw draadje bij dat kennelijk iets verbonden had maar geen idee wat.

Welke kleur draden moet ik nu waar aansluiten of met elkaar verbinden zodat de telefoon weer werkt? 

Op de foto heb ik gelijke kleuren van de twee kabels met elkaar verbonden  maar geen idee hoe nu verder.

 

Op een IS/RA punt is het normaal Rood Blauw of Oranje Wit echter op je plaatje lijkt dit er niet op.


Dit is geen origineel isra punt. Je kunt proberen om op de contactdoos op de punten a en b oranje en groen aan te sluiten. Dat is als er een beetje logica is aangehouden de meest waarschijnlijke combinatie. 


Ik weet niet eens wat een IS/RA punt is... 🤔

Ik weet wel dat de tweede aansluiting in de woonkamer nu ook niet meer werkt, maar die op zolder wel. Die ga ik alleen niet los maken met alle risico's van dien.

Wat zijn de punten a en b? Zitten die boven links en rechts ? En waar moet dan groen en waar de rode ?

In ieder geval bedankt voor jullie reactie, Jimny en Nieuwigheid.


Je kunt het beste de klantenservice bellen 0800-0402 daar kun je vragen om een KPN  monteur 


@DMR2312 heb je ergens in je woning, meterkast, oid eventueel 1 van deze aansluit punten? IS/RA punten genoemd. Maar daar even een foto van en plaats die hier als u wilt zodat wij mee kunnen denken. En wat bedoelt u met gedoe die heeft plaatsgevonden. Werkzaamheden of iets in huis of id buurt?


Ik weet niet eens wat een IS/RA punt is... 🤔

Ik weet wel dat de tweede aansluiting in de woonkamer nu ook niet meer werkt, maar die op zolder wel. Die ga ik alleen niet los maken met alle risico's van dien.

Wat zijn de punten a en b? Zitten die boven links en rechts ? En waar moet dan groen en waar de rode ?

In ieder geval bedankt voor jullie reactie, Jimny en Nieuwigheid.

 

ISRA is de hoofdaansluiting, maar als de telefoon op zolder nog wel werkt is die foto die je laat zien niet het ISRA want als die los zit doet niks het meer. 

 

 


De telefoon op zolder is een oude bakelieten, die wel oproepen kan ontvangen, maar waarmee je niet zelf kunt bellen. Nu ik heb ik de 'moderne' telefoon daar in gedaan, maar die doet het daar ook niet.  Het is voor mij allemaal adacadabra. Terwijl ik denk dat het simpel op te lossen zou moeten zijn.


@DMR2312 heb je ergens in je woning, meterkast, oid eventueel 1 van deze aansluit punten? IS/RA punten genoemd. Maar daar even een foto van en plaats die hier als u wilt zodat wij mee kunnen denken. En wat bedoelt u met gedoe die heeft plaatsgevonden. Werkzaamheden of iets in huis of id buurt?

Hier komt de lijn het huis in 

En in de meterkast zit inderdaad zo'n wit kastje


en die 2 zwarte kabels waar gaan die naar toe ? 


Het 'gedoe' is, dat er al jaren geen afdekplaatje op de contactloos zit  omdat dan de stekker er niet goed in gaat. Ik denk te diep ingebouwd.  Toen ik de stekker eruit trok om in de hoek schoon te maken, bleek er dus van alles los te zitten, o.a. een rood draadje met los eindje en een blauw stukje draad dat alleen rechts onder vastzat, als ik het me goed herinner en dus verder los hing


Het 'gedoe' is, dat er al jaren geen afdekplaatje op de contactloos zit  omdat dan de stekker er niet goed in gaat. Ik denk te diep ingebouwd.  Toen ik de stekker eruit trok om in de hoek schoon te maken, bleek er dus van alles los te zitten, o.a. een rood draadje met los eindje en een blauw stukje draad dat alleen rechts onder vastzat, als ik het me goed herinner en dus verder los hing

@DMR2312 zoals eerder vermeld kun je de klantenservice bellen 0800-0402 en vragen dat er een monteur kan moet komen.


Het 'gedoe' is, dat er al jaren geen afdekplaatje op de contactloos zit  omdat dan de stekker er niet goed in gaat. Ik denk te diep ingebouwd.  Toen ik de stekker eruit trok om in de hoek schoon te maken, bleek er dus van alles los te zitten, o.a. een rood draadje met los eindje en een blauw stukje draad dat alleen rechts onder vastzat, als ik het me goed herinner en dus verder los hing

@DMR2312 zoals eerder vermeld kun je de klantenservice bellen 0800-0402 en vragen dat er een monteur kan moet komen.

Dat is een optie, maar doe ik pas als ik er zelf niet uitkom.


In ieder geval weet ik dat het niet de lijn zelf is, want dat kun je via de kpn app testen. Het us echt alleen de losgeraakte bedrading in die ene contactdoos en die kennelijk doorverbonden is met de andere in huis. Als ik die ene weet op te lossen, doet de rest het ook gewoon weer, neem ik aan.


Er zijn hier enkele monteurs actief die je vast nog wel iets verder op weg kunnen helpen zoals @Ik_Combineer 


Ik vind het sowieso al geweldig hoe snel en aardig iedereen hier reageert. We zijn er nog niet, maar komen er vast wel 😀


die kabel met die 4 kleurtjes (rood,groen,geel en wit) moet dan ook ergens bij jou experiabox weer tevoorschijn komen, hier moet die namelijk op de Phone1 poort op worden aangesloten.


Ja, dat is een zwart kabeltje met groene stekker, dat verbonden is met dat IS/RA punt, zoals boven op de foto's te zien. En het ISRA punt is weer verbonden dat witte snoer met het roodgeverfde wandcontactpunt op de deurpost bij de voordeur (zie foto's hieronder). Als ik daaraan ga rommelen, vrees ik dat ik ook internet kwijt raak, dus dat doe ik niet. 

De aansluiting waar het om draait, waarvan ik dus niet weet hoe de draadjes hebben gezeten, is 30 jaar geleden aangelegd. Ik weet niet of er toen we later adsl kregen iets aan veranderd is.  

 


@DMR2312 nee deze kabel bedoel ik niet. 

die zwarte kabel met groene stekker in jou Experiabox V10 die in Phone1 zit. waar loopt dat kabeltje naar toe??


Het rode kastje moet je vanaf blijven, deze voedt het modem met internet signaal. Als je hier iets verkeerd aan doet kan je helemaal geen diensten van KPN meer gebruiken en is een monteur noodzakelijk. Voor telefonie is het van belang om te kijken welke kabels worden gebruikt, waar loopt die zwarte kabel met groene uiteinden in het modem naar toe? En als die in de wand loopt kan je het best even dat punt open schroeven en kijken welke kabels zijn aangesloten. Dezelfde kabels moet je aansluiten op het stukje wat je nu los hebt gemaakt om te zorgen dat telefonie daar weer werkt op A en B. Zie de foto.

Als het zelf niet lukt kun je altijd een monteur van KPN laten komen a €75 voorrijkosten of een draadloos setje kopen met 1 basisstation bij de telefoon en meerdere losse toestellen door het huis. 


Ik blijk nog een ander wit kastje te hebben, waar volgens mij de telefoonlijn heen gaat of uitkomt. Zie onderste foto. Kan ik hier conclusies aan verbinden? De rode kabel die er vanonder in uitkomt, lijkt de kabel te zijn die uiteindelijk in de muur leidt naar telefoonaansluiting waar dus alle bedrading los zit. Met de kleuren geel, rood, groen en wit.

Er komen daar bovendien twee identieke kabels uit. Ik denk om door te lussen naar de andere wandcontactdoos in de woonkamer. 

Welke twee kleuren ga ik nu op A en B aansluiten? 

 

 


@DMR2312 het is wel alleen echt vreemd door verbonden en gelust kabel a naar b b met c en c met weet ik wat.. je kan echt het beste een monteur of technicus er bij halen. Waar gaat die rode kabel dan heen met die groen / groen witte draad volgensmij...🤔


Die roodgeverfde telefoonkabel (die eigenlijk grijs is) komt dus uit waar ik de wandcontactdoos op moet aansluiten.  De vraag is nog steeds: hoe precies?


Die roodgeverfde telefoonkabel (die eigenlijk grijs is) komt dus uit waar ik de wandcontactdoos op moet aansluiten.  De vraag is nog steeds: hoe precies?

Als de wandcontactdoos word gebruikt om dus te bellen met je toestel dan heb je daar groen/groen-wit nodig. Dus daar groen op A linkerschroefje / groen-wit op B rechter schroefje zoals @Ik_ combineer aangeeft.


@DMR2312 het is wel alleen echt vreemd door verbonden en gelust kabel a naar b b met c en c met weet ik wat.. je kan echt het beste een monteur of technicus er bij halen. Waar gaat die rode kabel dan heen met die groen / groen witte draad volgensmij...🤔

Maar oprecht ook, ik kan hier lang naar kijken maar veel wijsheid haal ik er niet uit. Hoe heeft deze lus ooit gewerkt 😂


@DMR2312 het is wel alleen echt vreemd door verbonden en gelust kabel a naar b b met c en c met weet ik wat.. je kan echt het beste een monteur of technicus er bij halen. Waar gaat die rode kabel dan heen met die groen / groen witte draad volgensmij...🤔

Maar oprecht ook, ik kan hier lang naar kijken maar veel wijsheid haal ik er niet uit. Hoe heeft deze lus ooit gewerkt 😂

Ja idd heel bijzonder man, alles los en bekabeling 1 voor 1 uit piepen die hap!! 🤓


Reageer