Skip to main content

Door gedoe doet onze vaste telefoon het niet meer. De draden zijn losgeraakt.

Er komen twee kabels uit de muur met elk 4 draden in de kleuren wit, groen, geel en rood dus geen blauw. Wel zat er een los blauw draadje bij dat kennelijk iets verbonden had maar geen idee wat.

Welke kleur draden moet ik nu waar aansluiten of met elkaar verbinden zodat de telefoon weer werkt? 

Op de foto heb ik gelijke kleuren van de twee kabels met elkaar verbonden  maar geen idee hoe nu verder.

Haha, ja 1 voor 1 uitproberen. Maar daar heb ik nu voorlopig geen tijd voor. Er komen andere mensen in huis voor een paar weken, maar gelukkig hebben die hun eigen mobiel. In ieder geval geen probleem met internet hier in huis. Ik ga morgen nog 1 poging doen en dan pas weer over een paar weken. 

In ieder geval allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken en adviseren. Als ie het weer doet, laat ik het weten.

Groeten van Dorien 

Dag allemaal, daar ben ik weer. De telefoon heeft het even gedaan nadat de kpn-monteur glasvezel had geïnstalleerd en op verzoek ook iets aan de wandcontactdoos heeft gedaan.

Het rare was, dat ik daar wel een kiestoon kreeg met m'n oude analoge telefoon, maar dat je hem niet hoorde rinkelen als je belde, wat eerst wel gewoon het geval was. De andere telefoon (met druktoetsen) ging dan wel gewoon over,  aangesloten op de tweede aansluiting in de woonkamer. Opnemen kon wel gewoon.

Maar nu.... Ik.had een nieuwe wandcontactdoos gekocht, omdat de oude te zeer beschadigd was en telkens als ik hem weer in de wand deed, hij niet meer werkte.

Volgens mij heb ik.de nieuwe net zo aangesloten als de oude, met rood links en  groen rechts (ik heb geen blauw). Ik hoor wel iets van een ruis, maar krijg geen kiestoon. 

Als ik de druktoets telefoon erop aansluit, meldt die: telefoonlijn controleren.

Wat kan de oorzaak zijn?

Hieronder foto van hoe het nu is.

Ik zit eindeloos te turen maar deze is lastig 😄

Kan het zijn dat rood en wit op de telefoon geschroeft moeten zitten? Wit ipv groen dus.

Zou ik kunnen proberen, maar is er ook kans dat ik iets verpest of kortsluiting veroorzaak als ik de verkeerde aansluit?

Zou ik kunnen proberen, maar is er ook kans dat ik iets verpest of kortsluiting veroorzaak als ik de verkeerde aansluit?

Nee hoor zoveel kracht gaat er niet doorheen. 

Ik ga morgen verder uitproberen dan. 

Bedankt in ieder geval. Lukt het niet  dan meld ik me weer.

Succes met het klusje ​@DMR2312. 

Daar ben ik weer. Ik begrijp er geen snars van  😕 Het lukt gewoon niet. 

Is er niet een manier om door te meten welke draden ik moet hebben? Of om te controleren of er niet ergens (in de muur dan?) een kabelbreuk is?

Alle andere telefoonstopcontacten in huis doen het wel. Waar maak ik me dan druk over zou je zeggen.... Maar deze is bij het werktafeltje waar onze oude draaitelefoon op staat en die willen we daar graag werkend hebben: laten rinkelen en kunnen opnemen. 

Ik heb nu een foto gemaakt van hoe de aansluiting er in de kruipruimte uitziet, waar - neem ik aan - de draad die in de woonkamer uit de muur komt mee verbonden zou moeten zijn. Ik voeg hem hier toe. Wie kan hier soep van koken?

Vervolg... We hebben nu met een multimeter gemeten en tussen rood en groen is nauwelijks stroom. Wel tussen geel en wit. Nu heb ik geel in A en wit in B gedaan en krijg ik inderdaad kiestoon 😀 Een stap vooruit. Maar als ik ons opbel, gaat hij niet over in dit stopcontact. De andere telefoons wel.

Als ik de druktoets telefoon in dit contact doe en de draaitelefoon in het andere van de woonkamer (waar dus geen probleem mee is) dan gaan wél beide telefoons over.

Het moet dus opgelost kunnen worden door nog iets met de draden te doen.

Lieve mensen, het is uiteindelijk gelukt! Om ook de beltoon te horen moest ik in de stekker het blauwe en gele draadje bij elkaar zetten.

Voorlopig zal ik jullie niet meer lastig vallen 😀 Ik ben heel blij, dat met jullie op de achtergrond ik dit toch tot een goed einde heb weten te brengen.

Groetjes, Dorien 

Fantastisch om te lezen ​@DMR2312. 

Reageer