Skip to main content
Vraag

Welke VPN raden jullie aan en moet ik dat programma op iedere computer installeren?

• September 26, 2026
  • 3 reacties
  • 24 keer bekeken

hoi welke vpn raden jullie aan en moet ik dat op iedere computer instaleren of zit het in het modem router

Ā 

3 reacties

rvk01
Slimmerik
  • September 26, 2026

Hangt er ook een beetje vanaf wat je met de VPN wilt doen. En nee, er zit in de KPN Box geen VPN. Wel in de Fritzbox als je die zou kiezen.

Verder zijn er legio mogelijkheden. Zelf een VPN naar een eigen interne server of PC (met b.v. wireguard), per computer iets als tailscaleĀ installeren (zodat onderling een veilige verbinding hebt) of een traditionele externe VPN provider (Surfshark of PrivadoVPN etc) voor beveiligde toegang naar buiten. Maar reden van je gebruik is van belang voor weke soort je zou kiezen.

Ā 

JanD
Wijsgeer
  • September 26, 2026

Als consument heb je geen VPN nodig ​@Harry 138Ā 

KPN modem -routers hebben geen ingebouwde VPNĀ 

rvk01
Slimmerik
  • September 26, 2026

Er zijn echt wel situaties te bedenken waarbij je als consument een VPN nodig hebt. Al is het maar om tegen te gaan dat iedereen zomaar alle poorten open gaat zetten om van buiten op hun eigen netwerk te komen (om wat voor reden dan ook).

Vandaar ook mijn vraag waarvoor deĀ VPN nodig is.

Maar inderdaad... als iemand er om vraagt, zal de noodzaak (en kennis) er meestal wel niet zijn šŸ˜‰