Skip to main content
Beantwoord

Wens om Fritzbox 5690Pro direct op glasvezel aan te sluiten. Nu nog geen XGS-PON verbinding

• February 10, 2025
  • 36 reacties
  • 1708 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Momenteel heb ik de KPN TY-01 welke blijkbaar niet geschikt is voor het XS-GPON netwerk. Ik wil bovengenoemde Fritzbox rechtstreeks aansluiten en dus ook als ONT gebruiken. Nu moet ik schijnbaar eerst mijn aansluiting laten wijzigen via de servicetool maar die lijkt er uit te liggen. 

Ik vraag me echter af of dan de aansluiting een KPN TK-01 wordt waarbij ik dan dit nodig heb:

https://fritzshop.nl/glasvezel/1380-sc-apclc-apc-tk01-patch-cover-incl-glasvezelkabel.html

en

https://fritzshop.nl/accessoires/1198-fritzsfp-xgspon.html

Hoor het graag. 

Beste antwoord door MR_CHIP

Maar als KPN uit eigen beweging plots besluit jouw aansluiting te "upgraden" naar XGS-PON dan heb je een probleem. Ik weet niet of dat een realistisch scenario is...

Ik zie dat nog weleens gebeuren, dus zeker realistisch.

Denk het beste zou zijn altijd de ONT. Oid gebruiken als WAN naar je eigen router nooit geen gezeik mocht het ooit veranderen 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

36 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 10, 2025

krijg je via onderstaande link wel de mogelijkheid om 4Gbit te bestellen??

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezelcheck

als deze check aangeeft dat er maximaal 1Gbit beschikbaar is, dan is jou wijk nog niet geschikt gemaakt voor XGS-Pon.

houdt er ook rekening meer dat de Fritzbox 5690Pro GEEN XGS-Pon ondersteund, je zult deze dus nooit ter vervanging van de ONT kunnen gebruiken. enkel via de WAN poort op de ONT aansluiten.

Forum|alt.badge.img+2

4 Gbit idd komt er uit rollen. 
Ik lees dit: 

Je kunt in het SFP-slot een AON- of GPON-glasvezelmodule stoppen – die worden beide meegeleverd. Met de GPON-insteekmodule is voor de 5690 Pro maximaal 2,5 Gbit/s haalbaar.

Maar niet geschikt voor XGS-PON-netwerken. Shiet. Is er dan wel een Fritzbox geschikt met Wifi7?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 10, 2025

dan nog hoeft jou FTU-TY01 niet vervangen te worden. tegenwoordig hebben we ook een ONT voor de TY01.

op de website van AVM staat het volgende over de 5690 PRO:

“De FRITZ!Box 5690 Pro kan niet rechtstreeks worden gebruikt op een XGS-PON-aansluiting. Op de XGS-PON-aansluiting kan de FRITZ!Box echter worden geconfigureerd voor Internettoegang via "WAN" en worden gebruikt achter de glasvezelmodem van KPN.”

er is wel door AVM een 5690 XGS variant aangekondigd. maar wanneer deze uiteindelijk beschikbaar komt….. dat weet niemand.

Forum|alt.badge.img+2

Tegenwoordig hebben we ook een ONT voor de TY01. Conclusie is een ONT laten plaatsen?

Ik krijg een foutmelding op het formulier om een ONT te laten plaatsen. 

• February 10, 2025

Er hoeft bij jou helemaal niks omgebouwd of geplaatst te worden. Jij moet gewoon een ander kapje hebben. Deze: 

https://fritzshop.nl/glasvezel/11996-sc-pc-ty01-patch-cover.html

Die is gewoon hetzelfde als deze waar je zelf naar linkte:

https://fritzshop.nl/glasvezel/1380-sc-apclc-apc-tk01-patch-cover-incl-glasvezelkabel.html

Hij heeft alleen een andere vorm zodat die past bij jou.

Forum|alt.badge.img+2

Thx ​@Marlon92

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 10, 2025

Tegenwoordig hebben we ook een ONT voor de TY01. Conclusie is een ONT laten plaatsen?

een ONT word alleen gebruikt bij XGS-PON.

zolang jij geen 4Gbit aan snelheid afneemt, zul je nog gewoon GoF behouden.

Forum|alt.badge.img+2

Ok dus dan is de https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5690-pro/technische-gegevens/ wel mogelijk icm https://fritzshop.nl/glasvezel/11996-sc-pc-ty01-patch-cover.html omdat de aansluiting AON is?! 

Hiervoor hoeft KPN niets te wijzigen toch? 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • February 11, 2025

@joey92 ​@Ik_Combineer werkt kpn nog met GoF ?! (was die niet gelimiteerd tot 100mbps , hele oude glasvezel aansluiting , era reggefiber… )

of is dat AON? geen xPON toch ?

Forum|alt.badge.img+2

Ik heb momenteel 1 gbit. Ik zie idd GoF staan. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 11, 2025

@joey92 ​@Ik_Combineer werkt kpn nog met GoF ?! (was die niet gelimiteerd tot 100mbps , hele oude glasvezel aansluiting , era reggefiber… )

of is dat AON? geen xPON toch ?

AON heb je in 2 varianten bij KPN, GoF (gigabit over fiber) en EoF (ethernet over fiber).

in de praktijk zien we de laatste variant, EoF, bijna niet meer. dit omdat deze inderdaad beperkt is tot maximaal 100mbit.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 11, 2025

Ok dus dan is de https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5690-pro/technische-gegevens/ wel mogelijk icm https://fritzshop.nl/glasvezel/11996-sc-pc-ty01-patch-cover.html omdat de aansluiting AON is?! 

inderdaad de TY01 patchcover heb je nodig.

en vergeet de geschikte patchkabel niet, LC/APC - SC/UPC patchkabel. 

• February 11, 2025

Maar als KPN uit eigen beweging plots besluit jouw aansluiting te "upgraden" naar XGS-PON dan heb je een probleem. Ik weet niet of dat een realistisch scenario is...

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 11, 2025

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 11, 2025

Denk het beste zou zijn altijd de ONT. Oid gebruiken als WAN naar je eigen router nooit geen gezeik mocht het ooit veranderen 

Forum|alt.badge.img+2

Dus dit zou in mijn geval moeten werken. Eensch? 

• February 12, 2025

Voor nu wel. Over een paar jaar misschien niet meer.

Een dure router voor misschien maar een paar jaar. En ik vraag me af wat je er mee opschiet. Met WiFi 6 kun je ook al zowat 800 - 900 mbit halen. Wat voegt WiFi 7 dan nog toe?

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • February 12, 2025

Een dure router voor misschien maar een paar jaar. En ik vraag me af wat je er mee opschiet. Met WiFi 6 kun je ook al zowat 800 - 900 mbit halen. Wat voegt WiFi 7 dan nog toe?

XGS-PON bij kpn doet tot 4Gbit dus dan komt wifi 7 wel van pas

Forum|alt.badge.img+2

Het gaat me er om dat ik nu de situatie Box V10a > Asus met Merlin niet meer wil. TV loopt nu via Box V10a omdat multicast TV anders niet lkr werkt. Ook wel eens met scripts alleen de Asus gebruikt. Maar dat werkte niet altijd zonder hicks. Daarom dacht ik aan een Fritzbox om wel DNS via de Pihole te kunnen resolven maar ook multicast te kunnen gebruiken. Waarbij als je nu iets koopt iets van toekomstbestendig wilt zijn en dus Wifi 7 wilt. En daarom als liefst glas rechtstreeks in router zodat je max 10 gbit naar binnen harkt en het verdeelt over de netwerkaansluitingen. Ook al is dit op 1 poort maar 2.5. Gewoon maar 1 router zonder ingewikkelde scripts zeg maar. Out of the box en dan ook nog eens Duitse degelijkheid. Dat was t idee. 

• February 12, 2025

XGS-PON bij kpn doet tot 4Gbit dus dan komt wifi 7 wel van pas

Maar deze router kan geen XGS-PON. Niet rechtstreeks op glasvezel. 

Forum|alt.badge.img+2

Ik heb 4 gbit aangevraagd. Nu lijk ik de Genexis te krijgen ipv Nokia ONT. Ik lees echter dat er issues zijn met Genexis. Gaat dat goed komen? Daarnaast vroeg ik me af of in de wijkcentrale ook iets moet worden aangepast voor multigig op mijn aansluiting. Oftewel omprikken van AON naar PON? En zo ja gebeurt dat op de dag dat de monteur komt? Ik hoop nl. geen onderbreking te hebben van dagen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 13, 2025

Beste ​@Simonantonanton KPN gebruikt de Genexis en de Nokia naast elkaar om niet van 1 leverancier afhankelijk te zijn, logisch toch.

In het verleden was er een issue met een bepaalde serie Genexis-apparaten, maar dat is reeds lang voorbij.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 13, 2025

Ik heb 4 gbit aangevraagd. Nu lijk ik de Genexis te krijgen ipv Nokia ONT. Ik lees echter dat er issues zijn met Genexis. Gaat dat goed komen? Daarnaast vroeg ik me af of in de wijkcentrale ook iets moet worden aangepast voor multigig op mijn aansluiting. Oftewel omprikken van AON naar PON? En zo ja gebeurt dat op de dag dat de monteur komt? Ik hoop nl. geen onderbreking te hebben van dagen. 

Ja, voordat de monteur komt krijgt hij een opdracht om in de pop uw signaal aan te passen. Vanaf dat moment heeft u geen diensten meer tot hij of zij enkele minuten later voor de deur staat en uw ONT omwisseld van AON naar xgsPON

Forum|alt.badge.img+2

Ja, voordat de monteur komt krijgt hij een opdracht om in de pop uw signaal aan te passen. Vanaf dat moment heeft u geen diensten meer tot hij of zij enkele minuten later voor de deur staat en uw ONT omwisseld van AON naar xgsPON

Geweldig. Helemaal duidelijk.

Als ik dan alvast de V14 heb aangesloten zou het minuten moeten zijn om weer online te zijn toch? En neemt de V14 de instellingen van de V10a over?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 13, 2025

Dat eerste zeker, dat zal hooguit iets van een kwartiertje duren. Qua overname instellingen is het de bedoeling dat de box14 automatisch de wifi gegevens van de V10A over neemt. Port forwards etc zal je zal je wel opnieuw moeten instellen.