Skip to main content

Ik heb bericht gekregen dat Open dutch fiber binnenkort bij mij glasvezel komt aanleggen. ODF lijkt samen te werken met Telfort. Ik ben bij KPN, maar ben ik nu gedwongen over te stappen naar Telfort als ik die glasvezelaansluiting neem?

gr eric

Ik heb bericht gekregen dat Open dutch fiber binnenkort bij mij glasvezel komt aanleggen. ODF lijkt samen te werken met Telfort.

Nee, met T-Mobile. Telfort bestaat niet meer.

Ik ben bij KPN, maar ben ik nu gedwongen over te stappen naar Telfort als ik die glasvezelaansluiting neem?

gr eric

Nee. U wordt niet gedwongen. U mag gewoon bij KPN blijven. Dan verandert er niets voor u.

Maar als u gebruik wilt maken van glasvezel, dan zult u naar T-Mobile over moeten stappen. 


Dank voor het antwoord. Als ik van KPN een glasvezelaansluiting wil, hoe pak ik dat dan aan? 


Dank voor het antwoord. Als ik van KPN een glasvezelaansluiting wil, hoe pak ik dat dan aan? 

Daarvoor moet u gewoon afwachten totdat KPN bij u in de straat glasvezel aanlegt. Dat zal nog een poosje duren. 


Wachten tot KPN glasvezel gaat aanleggen ter vervanging van de DSL aansluiting.
KPN wilt alleen leveren over het glasvezel netwerk van “KPN Netwerken”.


KPN wilt alleen leveren over het glasvezel netwerk van “KPN Netwerken”.

Dat is niet waar 😉. KPN levert voornamelijk over het netwerk van KPN Netwerk maar ook op anderen, in mijn voormalige werkgebied werkten we in het Land van Maas en Waal heel veel op de netwerken van Digitale Stad. Zie hier waar KPN allemaal op levert: https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder.htm.


Dat wist ik niet. Zou dan mooi zijn dat er over meer netwerken geleverd werd zoals Delta en de eerder genoemde Open dutch fiber.


Iemand enig idee hoe ik met KPN contact opneem om daarnaar te informeren? De ‘Klantenservice’ van KPN is volgens mij beperkt tot dit forum. Rechtstreeks contact lijkt onmogelijk. Geen chat-functie, geen e-mailadres en al helemaal geen telefoonnummer 


Iemand enig idee hoe ik met KPN contact opneem om daarnaar te informeren? De ‘Klantenservice’ van KPN is volgens mij beperkt tot dit forum. Rechtstreeks contact lijkt onmogelijk. Geen chat-functie, geen e-mailadres en al helemaal geen telefoonnummer 

Daarvoor moet je niet bij KPN zijn maar bij KPN Netwerk, je kunt je adres invullen op www.kpnnetwerk.nl en hier de actuele status zien maar je ook inschrijven voor eventuele updates.


Dank!


KPN laat weten dat ze geen plannen hebben om mij op glasvezel aan te sluiten maar dat ik wel een haalbaarheidsonderzoek kan laten uitvoeren. Volgens mij heeft ODF dat al uitgevoerd en is tot de conclusie gekomen dat het mogelijk is.

Straks kunnen mijn buren dus met T-mobile van glasvezel genieten terwijl ik nog steeds op KPN zit te wachten. Heel vreemd.


Dus als ik het goed begrijp zit ik straks met meerdere glasvezelaansluitingen in de meterkast omdat ze (nog) niet met elkaar samenwerken?

Dan heb ik straks dus 3 aansluitingen voor glasvezel van Open Dutch Fiber, KPN Netwerk en Delta. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden.


Dus als ik het goed begrijp zit ik straks met meerdere glasvezelaansluitingen in de meterkast omdat ze (nog) niet met elkaar samenwerken?

Dat kan kloppen. Maar lang niet overal zullen alle 3 deze partijen aanleggen. De kans is groter dat u er maar 1 of 2 krijgt.

Samenwerken zullen ze waarschijnlijk nooit gaan doen.


Waarom gebeurt dit zonder overleg 

open dutch fiber duwt een afspraak in me strot

ik wil kpn kan dit dan via

Open dutch fiber?


Waarom gebeurt dit zonder overleg 

open dutch fiber duwt een afspraak in me strot

ik wil kpn kan dit dan via

Open dutch fiber?

Nee. Net zo goed als dat u ook geen AH huismerk producten kunt bestellen bij de Jumbo. Dat gaat echt niet lukken.


Beetje vreemde vergelijking tussen Jumbo en AH.

Als je het huismerk van AH wilt hebben, kan je gewoon bij AH langs.

Als er een glasvezel verbinding aangelegd is in je huis door Open Dutch Fiber en je wilt er gebruik van maken, MOET je wel naar T-Mobile. In ieder geval waar ik woon in Den Haag. Of je moet verhuizen naar een gebied waar wel KPN is. Dat doet geen mens.

Ik wil graag bij KPN/XS4ALL blijven en juist niet naar T-Mobile gaan. Mijn enige optie nu is gewoon ADSL blijven gebruiken wat ik maar ook blijf doen tot dat KPN eindelijk bij mij glasvezel afmonteert (of Open Dutch Fiber overkoopt als dat al niet gebeurd is).

Ik hoop dat de ACM eindelijk inziet dat dit een gezonde concurrentie in de weg zit. Je kan namelijk niet kiezen. Vanuit markt werking (of zo) wordt er voor je gekozen en je moet slikken wat er afgemonteerd is bij je deur. Dat heet geen gezonde concurrentie.


ODF legt het glasnetwerk aan , t-mobile heeft bedongen een jaar een monopolie positie te krijgen als provider. Na dit jaar kunnen andere providers ook op het odf netwerk. De gemeente besluit uiteindelijk wie het glasnetwerk aanlegt. 
 


ODF legt het glasnetwerk aan , t-mobile heeft bedongen een jaar een monopolie positie te krijgen als provider. Na dit jaar kunnen andere providers ook op het odf netwerk. De gemeente besluit uiteindelijk wie het glasnetwerk aanlegt. 
 

Dat laatste is niet juist. Marktpartijen besluiten zelf of ze ergens glasvezel gaan aanleggen. De gemeente moet daarvoor wel een graafvergunning afgeven, maar mag deze op grond van de Telecommunicatiewet niet weigeren. In de wet is geregeld dat de gemeente dit moet gedogen.

Overigens levert KPN geen diensten via het netwerk van ODF.

Piet.


ODF legt het glasnetwerk aan , t-mobile heeft bedongen een jaar een monopolie positie te krijgen als provider. Na dit jaar kunnen andere providers ook op het odf netwerk. De gemeente besluit uiteindelijk wie het glasnetwerk aanlegt. 
 

Dat laatste is niet juist. Marktpartijen besluiten zelf of ze ergens glasvezel gaan aanleggen. De gemeente moet daarvoor wel een graafvergunning afgeven, maar mag deze op grond van de Telecommunicatiewet niet weigeren. In de wet is geregeld dat de gemeente dit moet gedogen.

Overigens levert KPN geen diensten via het netwerk van ODF.

Piet.

Hm? En XS4ALL dan ook niet? Vreemd. Dat zou betekenen dat een groot deel van amsterdam verplicht is odido als provider te nemen … lijkt me niet de bedoeling… 


ODF legt het glasnetwerk aan , t-mobile heeft bedongen een jaar een monopolie positie te krijgen als provider. Na dit jaar kunnen andere providers ook op het odf netwerk. De gemeente besluit uiteindelijk wie het glasnetwerk aanlegt. 
 

Dat laatste is niet juist. Marktpartijen besluiten zelf of ze ergens glasvezel gaan aanleggen. De gemeente moet daarvoor wel een graafvergunning afgeven, maar mag deze op grond van de Telecommunicatiewet niet weigeren. In de wet is geregeld dat de gemeente dit moet gedogen.

Overigens levert KPN geen diensten via het netwerk van ODF.

Piet.

Hm? En XS4ALL dan ook niet? Vreemd. Dat zou betekenen dat een groot deel van amsterdam verplicht is odido als provider te nemen … lijkt me niet de bedoeling… 

In Amsterdam werken ODF en KPNNetwerk als uitzondering samen, hier worden beide netwerken tegelijk aangelegd zodat de grond maar 1 keer open hoeft. 

 

https://www.kpnnetwerk.nl/nieuws/lokaal-nieuws/amsterdam-zet-in-op-snellere-uitrol-glasvezel-internet/


ODF legt het glasnetwerk aan , t-mobile heeft bedongen een jaar een monopolie positie te krijgen als provider. Na dit jaar kunnen andere providers ook op het odf netwerk. De gemeente besluit uiteindelijk wie het glasnetwerk aanlegt. 
 

Dat laatste is niet juist. Marktpartijen besluiten zelf of ze ergens glasvezel gaan aanleggen. De gemeente moet daarvoor wel een graafvergunning afgeven, maar mag deze op grond van de Telecommunicatiewet niet weigeren. In de wet is geregeld dat de gemeente dit moet gedogen.

Overigens levert KPN geen diensten via het netwerk van ODF.

Piet.

Hm? En XS4ALL dan ook niet? Vreemd. Dat zou betekenen dat een groot deel van amsterdam verplicht is odido als provider te nemen … lijkt me niet de bedoeling… 

In Amsterdam werken ODF en KPNNetwerk als uitzondering samen, hier worden beide netwerken tegelijk aangelegd zodat de grond maar 1 keer open hoeft. 

Hè ? Beide netwerken ? Dus kpn gaat niet het netwerk van odf gebruiken ?

https://www.kpnnetwerk.nl/nieuws/lokaal-nieuws/amsterdam-zet-in-op-snellere-uitrol-glasvezel-internet/

 


@0d0a  Zoals @P.J.M. van der Vooren ook al had verteld; KPN levert niet over ODF. Het is zo ver ik weet zelfs zo dat T-Mobile de enige is die over ODF levert. Ook op de website van ODF vindt ik geen lijst van providers zoals ik bij kpnnetwerk of delta wel kan vinden. 

 


ODF legt het glasnetwerk aan , t-mobile heeft bedongen een jaar een monopolie positie te krijgen als provider. Na dit jaar kunnen andere providers ook op het odf netwerk. De gemeente besluit uiteindelijk wie het glasnetwerk aanlegt. 
 

Dat laatste is niet juist. Marktpartijen besluiten zelf of ze ergens glasvezel gaan aanleggen. De gemeente moet daarvoor wel een graafvergunning afgeven, maar mag deze op grond van de Telecommunicatiewet niet weigeren. In de wet is geregeld dat de gemeente dit moet gedogen.

Overigens levert KPN geen diensten via het netwerk van ODF.

Piet.

 

In Amsterdam werken ODF en KPNNetwerk als uitzondering samen, hier worden beide netwerken tegelijk aangelegd zodat de grond maar 1 keer open hoeft.

In de gemeente Teylingen (Warmond, Sassenheim en Voorhout) heeft de gemeente met Delta en Glaspoort afgesproken dat de aanleg van glasvezel in Warmond door beide partijen gelijktijdig plaatsvindt. Dit om te voorkomen dat de straten vlak achter elkaar twee keer open moeten voor de aanleg.

Piet.


 

Dat laatste is niet juist. Marktpartijen besluiten zelf of ze ergens glasvezel gaan aanleggen. De gemeente moet daarvoor wel een graafvergunning afgeven, maar mag deze op grond van de Telecommunicatiewet niet weigeren. In de wet is geregeld dat de gemeente dit moet gedogen.

Overigens levert KPN geen diensten via het netwerk van ODF.

Piet.

 

In Amsterdam werken ODF en KPNNetwerk als uitzondering samen, hier worden beide netwerken tegelijk aangelegd zodat de grond maar 1 keer open hoeft. 

Hè ? Beide netwerken ? Dus kpn gaat niet het netwerk van odf gebruiken ?

 

Nee, KPN legt eigen glasvezelnetwerken aan, of werkt daarvoor samen met onder andere Glaspoort of GlasDraad. KPN levert niet via de netwerken van Delta of ODF.

Piet. 


ODF legt het glasnetwerk aan , t-mobile heeft bedongen een jaar een monopolie positie te krijgen als provider. Na dit jaar kunnen andere providers ook op het odf netwerk. De gemeente besluit uiteindelijk wie het glasnetwerk aanlegt. 
 

Dat laatste is niet juist. Marktpartijen besluiten zelf of ze ergens glasvezel gaan aanleggen. De gemeente moet daarvoor wel een graafvergunning afgeven, maar mag deze op grond van de Telecommunicatiewet niet weigeren. In de wet is geregeld dat de gemeente dit moet gedogen.

Overigens levert KPN geen diensten via het netwerk van ODF.

Piet.

 

In Amsterdam werken ODF en KPNNetwerk als uitzondering samen, hier worden beide netwerken tegelijk aangelegd zodat de grond maar 1 keer open hoeft.

In de gemeente Teylingen (Warmond, Sassenheim en Voorhout) heeft de gemeente met Delta en Glaspoort afgesproken dat de aanleg van glasvezel in Warmond door beide partijen gelijktijdig plaatsvindt. Dit om te voorkomen dat de straten vlak achter elkaar twee keer open moeten voor de aanleg.

Piet.

Dat is dan weer fantastisch geregeld door de gemeente Ansterdam … ik heb een klacht neergelegd bij de gemeente over deze verspilling ,over het niet leveren van vaste ip adressen over ppoe en het niet leveren van ipv6 . De helpdesk beweert van wel maar we weten beter !


 KPN levert niet via de netwerken van Delta of ODF.

Hallo @P.J.M. van der Vooren , dat klopt gedeeltelijk.

KPN levert wel over Delta Zakelijk, dus voor zakelijke klanten.