Skip to main content
Beantwoord

Wie heeft 1 Gbit/s verbinding en gebruikt wifi?

• October 11, 2025
  • 16 reacties
  • 167 keer bekeken

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5

Wie heeft een 1Gbit/s verbinding en een Experiabox 12? Welke snelheden halen jullie up en down via de wifi en dan met name wifi 6 (802.11 ax)? 

En wie met een 1Gbit/s verbinding heeft ook nog eens een Mac Mini M1?

Vraag dit naar aanleiding van met name trage download snelheid wifi. Zie dit topic: 

Beste antwoord door JanD

Beste ​@TMG1961 zie onderstaande link voor mogelijke oplossingen:

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

16 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5112 reacties
  • October 12, 2025

Geen Mac en B12 maar Windows en Android met wifi6e gemeten met Wifi6-router

Windows
Android

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 420 reacties
  • October 12, 2025

Geen Mac en B12 maar Windows en Android met wifi6e gemeten met Wifi6-router

Windows
Android

Dat is een mooie snelheid. Helaas heeft mijn mac mini geen wifi 6E maar de gewone wifi 6. Ondanks dat blijft mijn snelheid en met name de download ver achter, upload is 1,5 - 2 keer zo hoog.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+14
  • KPN Monteur
  • 5280 reacties
  • October 12, 2025

Ik heb geen 1gb verbinding maar kom dagelijks bij KPN klanten met een 1gb verbinding en +/- 930 haal ik dan op mijn Samsung direct naast het modem op wifi of bekabeld.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 420 reacties
  • October 12, 2025

Ik heb geen 1gb verbinding maar kom dagelijks bij KPN klanten met een 1gb verbinding en +/- 930 haal ik dan op mijn Samsung direct naast het modem op wifi of bekabeld.

Maar dan heeft je samsung kennelijk wifi 6e. Dat heeft mijn mac mini m1 niet, die heeft de gewone wifi 6.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5112 reacties
  • October 12, 2025

Maar dan heeft je samsung kennelijk wifi 6e. Dat heeft mijn mac mini m1 niet, die heeft de gewone wifi 6.

Wifi6e heeft geen enkele verschillen tot Wifi6, behalve de 6Ghz band. Als de router alleen wifi6 heeft, maakt niet uit, welke wifi-standard de client ondersteunt. Met 6Ghz-band kan ik bijna 1800Mbs met wifi tussen 2 PCs bestanden kopiëren.

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 420 reacties
  • October 12, 2025

Wifi6e heeft geen enkele verschillen tot Wifi6, behalve de 6Ghz band. Als de router alleen wifi6 heeft, maakt niet uit, welke wifi-standard de client ondersteunt. Met 6Ghz-band kan ik bijna 1800Mbs met wifi tussen 2 PCs bestanden kopiëren.

Dank je, dan is er zeer zeker een probleem hier, persoonlijk denk ik dat het aan de router ligt. Download snelheid is gewoon veel en veel te langzaam zelfs voor wifi.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11494 reacties
  • Antwoord
  • October 12, 2025

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 420 reacties
  • October 12, 2025

Ik heb router gereset en herstart en ook meerdere minuten van de stroom, getest wat verbinding bekabeld is, modem naast mac mini gezet, verschillende instellingen router getest.

Echter niets werkt, download snelheid blijft rond de 350-375 gemiddeld en upload rond de 700-750 en soms zelfs tot over de 800.

vandaar dta ik topic gestart heb met de vraag welke snelheid andere halen met een 1 Gbit/s verbinding via wifi 6

• 6969 reacties
  • October 12, 2025

Waar staat het modem? 

Heb je WiFi versterkers? 

TMG1961
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • 420 reacties
  • October 12, 2025

Waar staat het modem? 

Heb je WiFi versterkers? 

Het modem staat 2,5 meter van Mac Mini M1 vandaan. Ik heb geen Wifi versterkers.

Zelfs als ik het modem 10 cm van Mac Mini M1 zet blijft de download snelheid heel ver achter tov de upload. Upload is 1,5 tot 2 keer zo snel als download.

Wil je het hele verhaal lezen dan kan dat hier: 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+14
  • KPN Monteur
  • 5280 reacties
  • October 12, 2025

Maar test je enkel met je Mac mini? Ik heb daar geen ervaring mee maar ik weet wel dat er sommige apparaten absoluut niet goed zijn voor speedtesten. (Kuch playstation) Dus als je enkel met je Mac test zou ik ook even met andere apparaten testen.

Leen59
Wijsgeer
  • 1136 reacties
  • October 12, 2025

Zie het hierboven genoemde topic 

• 6969 reacties
  • October 12, 2025

Als je het ding bekabeld aansluit, welke snelheid haal je dan?

Leen59
Wijsgeer
  • 1136 reacties
  • October 12, 2025

Zie vorig bericht.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+14
  • KPN Monteur
  • 5280 reacties
  • October 12, 2025

Ja dan moet hij geen twee topics aanmaken hoor. Dan had hij lekker 1 topic aan moeten maken. Sowieso niet toegestaan om twee topics aan te maken voor hetzelfde probleem want dan krijg je zoals nu een herhaling van zetten. Als hij er geen antwoord op wilt geven dan kan hij net zo goed niet dit topic openen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 8482 reacties
  • October 12, 2025

Hi allen! 

Ik heb dit topic gesloten, om wat ​@Ik_Combineer ook al aangeeft:

Sowieso niet toegestaan om twee topics aan te maken voor hetzelfde probleem want dan krijg je zoals nu een herhaling van zetten.

Graag het bij één topic houden inderdaad. Voorkomt dubbel werk, dubbele vragen en daarmee (dubbele) frustratie. 😄

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic