Skip to main content

In mijn kelder komt de telefoonkabel binnen van KPN. Deze is tientallen jaren oud gezien mijn huis 100 jaar oud is.

Nu is deze kabel totaal vergaan van de roest en zo rot dat ik er geen veilig gevoel meer over heb.

Nu heb ik via mijnaansluitingen.nl een vervanging aangevraagd en verteld men mij dat ik zelf de kosten moet dragen voor het vervangen van deze kabel….terwijl deze toch echt voor het ISRA-punt zit.

Er zit totaal geen bescherming meer omheen…..

 

KPN wat vindt u zelf van deze situatie? Moet ik wachten op een storing of brand? Of zien jullie toch een mogelijkheid deze preventief te vervangen en de situatie weer veilig te maken?

rotte onveilige kabel

 

 

 


Jacco, allereerst over veiligheid; er wordt geen spanning over de kabel meer geleverd dus hij is gewoon veilig. Een dsl kabel wordt niet warm en kan niet ontvlammen zoals electradraad dat wel kan doen bij beschadigingen.

Dan over de bescherming, dit is een oude glpk kabel zo te zien welke twee omhulsels hebben, het eerste is inderdaad door de leeftijd en omgeving helemaal verrot. Maar als ik inzoom op je foto's ziet het er naar uit dat de binnenste mantel nog volledig intact is. KPNnetwerk gaat dit zeerzeker niet preventief vervangen, in principe is het de bedoeling om zo snel mogelijk zo veel mogelijk huizen aan te sluiten op glasvezel. Dat betekend dat er nog maar minimaal wordt geïnvesteerd in de oude koperkabel.


Hallo monteur, dank voor je reactie. Je hebt mij gerust gesteld….als ik maar weet dat het veilig is wacht is gewoon rustig af tot er glasvezel komt.