Skip to main content

Vorig jaar april zijn er voor het laatst werkzaamheden geweest bij mijn woning en is er bij de gevel een BOP geplaatst.

 

Daarna werd het stil en heb ik maanden niets meer gehoord. Toen ben ik zelf gaan bellen naar VolkerWessels telecom en het credo was: “U krijgt vanzelf bericht”.

Weer een aantal maanden later krijg ik een mail waarin staat dat ik ben aangesloten op glasvezel.

Dat is uiteraard niet het geval. Dus ik weer bellen naar VolkerWessels. 

Zij vonden het een vreemde situatie maar konden niets anders doen dan een ticket aanmaken voor de backoffice. Dan weet je het al. Je gaat nooit meer iets horen.

En dan bleek te kloppen. Nu meer dan een jaar later heeft een medewerker van KPN voorgesteld om een KPN monteur te laten komen om de situatie te beoordelen. Die komt morgen, maar ik heb het idee dat deze niet direct iets voor mij zal kunnen betekenen omdat ik volgens mij moet wachten tot ik een ons weeg voordat KPNNetwerk c.q. VolkerWessels iets gaat doen...

Mijn vraag is eigenlijk: Kan een KPN monteur een BOP gereed maken door het plaatsen van een FTU?

Ik hoor van sommige dat het wel mogelijk is, maar van andere ook weer niet.

 

 

 

Mijn vraag is eigenlijk: Kan een KPN monteur een BOP gereed maken door het plaatsen van een FTU?

Ik hoor van sommige dat het wel mogelijk is, maar van andere ook weer niet.

 

 

Dat ga je morgen horen van de KPN-monteur. Die gaat vast zijn best doen voor jou. 


Volkerwesseltelecom is klaar met uw verbinding zodra de BOP ligt. Vanaf dan heeft KPN de regie en zorgen wij voor een FTU. Ivm drukte kan dit inderdaad best lang duren. Morgen zal de monteur niet direct iets kunnen doen behalve een nieuwe dubbele afspraak maken zodat hij terug kan komen samen met een collega. 
 

In welke regio woon je?


Volkerwesseltelecom is klaar met uw verbinding zodra de BOP ligt. Vanaf dan heeft KPN de regie en zorgen wij voor een FTU. Ivm drukte kan dit inderdaad best lang duren. Morgen zal de monteur niet direct iets kunnen doen behalve een nieuwe dubbele afspraak maken zodat hij terug kan komen samen met een collega. 
 

In welke regio woon je?

Bedankt voor je antwoord, echter zegt iedereen wat anders, dat maakt het enigszins verwarrend.

Kan het ook zijn dat de aannemer met kleding van KPN werkt maar het feitelijk nog steeds om de aannemer gaat?

Ik heb namelijk liever met KPN te maken dan met VolkerWessels omdat ik daar nu al keer op keer nul op het rekest heb gekregen.

Ik woon in Wassenaar (Centrum).

Heeft het zin om mijn profiel aan te vullen met mijn NAW gegevens?

 


Je profiel in vullen is sowieso zinvol. Ben nu aan het rijden, over een half uurtje zal ik wat verduidelijking proberen te scheppen.


Je profiel in vullen heeft sowieso zinvol. Ben nu aan het rijden, over een half uurtje zal ik wat verduidelijking proberen te scheppen.

Bedankt voor je terugkoppeling! Ik heb mijn profiel aangevuld.

 


De BOP
 

De BOP is een glasvezel techniek welke VolkerWesselsTelecom heeft uitgevonden om huizen nog sneller en vooral makkelijker aan te sluiten op glasvezel. Het heeft verschillende voordelen;

  • Bij een breuk in de FTU of direct er achter kan de FTU eenvoudig worden vervangen
  • Huizen kunnen sneller op glasvezel aangesloten worden omdat voor het werk van KPNNetwerk in principe niemand thuis hoeft te zijn.
  • Klant hoeft maar 1x daadwerkelijk thuis te zijn om alles over te zetten. Het naar binnen brengen en aansluiten op glasvezel gebeurd op hetzelfde moment.
  • Het bespaart kosten, mensen die geen belangstelling in een glasvezel punt zijn toch klaar voor de toekomst op glasvezel. KPN netwerk hoeft niet over een aantal jaar terug te komen als een huishouden toch glasvezel wilt.

BOP staat voor Buiten Overname Punt. (zie foto hier onder) Eigenlijk is het niet meer dan een uiteinde van het glasvezel in een waterdichte koker met een koppelbusje om er een nieuw stukje glasvezel op te klikken. In-Home werken we met een prefab FTU, dat is een FTU welke al in elkaar is gezet met op het eind 3, 5, 8, 15 of 30 meter glasvezel waarbij het eind in de BOP kan worden gestoken zodat het signaal vanuit de BOP wordt doorgezet naar de FTU. Vanuit de FTU kan je verder naar de ONT of het modem. 
 

De BOP:

 

De FTU:



Werkzaamheden door KPNNetwerk zijn meestal klaar wanneer de BOP gelegd is, toch zullen ze soms nog terug moeten komen, als de BOP in de gemeentegrond ligt mag KPN hier niet mee werken en is hij verkeerd aangebracht, als de woning niet op de begane grond begint of de begane grond ligt verhoogd zal KPN in veel gevallen het terug sturen naar KPNNetwerk. 
Ook is het zo dat KPNNetwerk vaak bij klanten die al KPN hebben de FTU direct naar binnen brengen als de BOP wordt aangebracht.
Als dit niet is gedaan is KPN aan zet, KPN heeft monteurs met een speciale opleiding om te werken met de BOP en de FTU naar binnen te brengen. 

 


De BOP
 

De BOP is een glasvezel techniek welke VolkerWesselsTelecom heeft uitgevonden om huizen nog sneller en vooral makkelijker aan te sluiten op glasvezel. Het heeft verschillende voordelen;

  • Bij een breuk in de FTU of direct er achter kan de FTU eenvoudig worden vervangen
  • Huizen kunnen sneller op glasvezel aangesloten worden omdat voor het werk van KPNNetwerk in principe niemand thuis hoeft te zijn.
  • Klant hoeft maar 1x daadwerkelijk thuis te zijn om alles over te zetten. Het naar binnen brengen en aansluiten op glasvezel gebeurd op hetzelfde moment.
  • Het bespaart kosten, mensen die geen belangstelling in een glasvezel punt zijn toch klaar voor de toekomst op glasvezel. KPN netwerk hoeft niet over een aantal jaar terug te komen als een huishouden toch glasvezel wilt.

BOP staat voor Buiten Overname Punt. (zie foto hier onder) Eigenlijk is het niet meer dan een uiteinde van het glasvezel in een waterdichte koker met een koppelbusje om er een nieuw stukje glasvezel op te klikken. In-Home werken we met een prefab FTU, dat is een FTU welke al in elkaar is gezet met op het eind 3, 5, 8, 15 of 30 meter glasvezel waarbij het eind in de BOP kan worden gestoken zodat het signaal vanuit de BOP wordt doorgezet naar de FTU. Vanuit de FTU kan je verder naar de ONT of het modem. 
 

De BOP:

 

De FTU:



Werkzaamheden door KPNNetwerk zijn meestal klaar wanneer de BOP gelegd is, toch zullen ze soms nog terug moeten komen, als de BOP in de gemeentegrond ligt mag KPN hier niet mee werken en is hij verkeerd aangebracht, als de woning niet op de begane grond begint of de begane grond ligt verhoogd zal KPN in veel gevallen het terug sturen naar KPNNetwerk. 
Ook is het zo dat KPNNetwerk vaak bij klanten die al KPN hebben de FTU direct naar binnen brengen als de BOP er ligt. 
Als dit niet is gedaan is KPN aan zet, KPN heeft monteurs met een speciale opleiding om te werken met de BOP en de FTU naar binnen te brengen. 

 

Dus ik mag KPN er op aan spreken om de verbinding op te leveren omdat de BOP er al een tijdje ligt? Dat is wat ik opmaak uit jouw verhaal.


Dat ga je morgen horen. Maar in principe is het antwoord ja. Vandaag nog bij 1 nieuwe klant en 1 bestaande klant de BOP naar binnen gebracht en aangesloten. Meestal doen we het dus enkel bij nieuwe klanten omdat KPNNetwerk het al heeft gedaan maar soms ook niet. 
 

Soms zit er ook nog administratief iets verkeerd verwerkt, dat kan ik voor jou niet zeggen maar de monteur morgen wel. Als KPNNetwerk of haar onderaannemer nog niet de status op gereed heeft gezet kan KPN de provider weinig voor je betekenen behalve je doorsturen naar KPNNetwerk. Dit gebeurt helaas ook wel eens. KPNNetwerk moet dan eerst in hun systeem zetten dat er een BOP aanwezig is, maar dit zijn uitzonderingen op de regel.


Dat ga je morgen horen. Maar in principe is het antwoord ja. Vandaag nog bij 1 nieuwe klant en 1 bestaande klant de BOP naar binnen gebracht en aangesloten. Meestal doen we het dus enkel bij nieuwe klanten omdat KPNNetwerk het al heeft gedaan maar soms ook niet. 
 

Soms zit er ook nog administratief iets verkeerd verwerkt, dat kan ik voor jou niet zeggen maar de monteur morgen wel. Als KPNNetwerk of haar onderaannemer nog niet de status op gereed heeft gezet kan KPN de provider weinig voor je betekenen behalve je doorsturen naar KPNNetwerk. Dit gebeurt helaas ook wel eens. KPNNetwerk moet dan eerst in hun systeem zetten dat er een BOP aanwezig is, maar dit zijn uitzonderingen op de regel.

 

Dus als ik liever niet met de koekenbakkers van VolkerWessels te maken wil hebben zeg ik tegen de monteur dat ik een sterke voorkeur heb om door KPN aangesloten te worden ook als dat betekent dat ik als nieuwe klant aangemeld zou moeten worden… 

We gaan het in ieder geval zien morgen. :)


Ja ik hoor graag van je vanmiddag als de monteur is geweest. Ik ga er vanuit dat hij alles werkend achterlaat. :)


Ja ik hoor graag van je vanmiddag als de monteur is geweest. Ik ga er vanuit dat hij alles werkend achterlaat. :)

Ja, maar dat is volgens mij niet de insteek, helaas. Heb je het vanaf het begin gelezen?

Het gaat er kort gezegd om dat VolkerWessels ons heeft gereed gemeld terwijl er nog een FTU en glasvezel naar de BOP moet worden gebracht.

Mijn onbeantwoorde vraag is: Hebben KPN monteurs een FTU in de auto?

Het zou namelijk geweldig zijn als er toch iets gedaan kan worden vandaag, maar ik ga er vanuit dat de monteur alleen komt kijken en dan weer iemand aan zal sturen.


Ben benieuwd of er nog een monteur gaat komen. Er zou iemand tussen 13:00 en 15:00 uur komen, maar gisteren enkel een bevestiging gekregen.. kan iemand dit checken?


Is het nog gelukt? 


Is het nog gelukt? 

 

Ja, voor alsnog is het proces nu in een stroomversnelling gekomen!

Na een middag wachten kwam de zeer vriendelijke in-home monteur, helaas na 3 uur aan.

De hele situatie uitgelegd en dit kwam volgens hem vaker voor.

Uiteindelijk heeft hij met een keer bellen ervoor gezorgd dat er maandag tussen 08:00 en 12:00 een HAS monteur langskomt.

Ik begreep toen nog steeds niet precies of deze monteur direct in dienst zou zijn van KPN, maar toen ik diezelfde middag door een andere partij werd teruggebeld werd dat snel duidelijk.

VolkerWessels heeft uit naam van KPNNetwerk de boel flink op zeep geholpen, om het maar zacht uit te drukken.

Onder hun verantwoordelijkheid is de vezel aan de verkeerde kant van de tuin geschoten. Ze hebben wel de BOP geplaatst, dus dan zou je zeggen dat je vrijwel direct het volgende traject in zou gaan.

Dat bleek helaas niet waar. De hele straat wacht al meer dan een jaar op hetgeen dat volgens mij nooit zal komen, behalve als men zelf ingrijpt.

Ik heb de afgelopen maanden 8,5 uur met VolkerWessels aan de telefoon gezeten en het enige wat ze konden vertellen was: “U hoort nog van ons” en “We kunnen alleen een ticket voor de backoffice aanmaken”. 

Ik heb wel 3 tickets laten aanmaken, maar het is niets meer dan een truc om mensen aan het lijntje te houden.

Je zal nooit worden teruggebeld. De dag waarop ik ooit nog iets van VolkerWessels ga horen, zal ik persoonlijk naar het callcenter c.q. hoofdkantoor afreizen om diegene een taart te brengen.

Maar goed, we worden dus maandag door een partij geholpen die volgens de kvk doet aan “het detacheren van zzp'ers binnen de glasvezeltechniek”.

Prima, ik heb er nog vertrouwen in.

Nu ik precies de weg weet, kan ik nog een aantal andere mensen in mijn buurt blij maken. Ik heb namelijk niet de enige die onterecht is afgemeld. Het is jammer dat het zo moet, maar het is helaas geen uitzondering op de vele frustraties in glasvezel-land.


Nee, maandag wordt je geholpen door een KPN monteur met een HAS skill, zeer waarschijnlijk twee monteurs. Waarbij HAS staat voor HuisAanSluiting. Fijn om te horen dat het in stroomversnelling is geraakt.


Nee, maandag wordt je geholpen door een KPN monteur met een HAS skill, zeer waarschijnlijk twee monteurs. Waarbij HAS staat voor HuisAanSluiting. Fijn om te horen dat het in stroomversnelling is geraakt.

 

Ik begrijp er nu nog minder van, maar het zal wel goed komen.

Het zijn toch zzp’ers die bijvoorbeeld ook voor DELTA, ODF en andere een glasvezelaansluiting kunnen maken?

Ik heb namelijk ook geen bevestiging o.i.d. gekregen en dus denk ik dat het niet direct via KPN gaat, maar dat KPN wel de mogelijkheid heeft om deze mensen aan te sturen.

Ik ben ook heel vaak door KPN van het kastje naar de muur gestuurd toen ik vroeg of zij monteurs hadden die dit kunnen doen. Het antwoord was altijd: “Nee, die hebben wij niet, ga maar naar KPNNetwerk”. 

 


Wij kunnen geen afspraken inplannen met KPNNetwerk, enkel met KPN Monteurs, voor KPNNetwerk kunnen we enkel tickets aanmaken zodat hun contact opnemen om een afspraak te maken.

 

Zoals eerder gemeld en (geprobeerd) uit te leggen; KPNNetwerk legt aan tot aan de BOP, daarna doet KPN het in een hoop gevallen. 


Wij kunnen geen afspraken inplannen met KPNNetwerk, enkel met KPN Monteurs, voor KPNNetwerk kunnen we enkel tickets aanmaken zodat hun contact opnemen om een afspraak te maken.

 

Zoals eerder gemeld en (geprobeerd) uit te leggen; KPNNetwerk legt aan tot aan de BOP, daarna doet KPN het in een hoop gevallen. 

Ps ter aanvulling de situatie die Ik_Combineer schets is niet landelijk in een aantal plaatsen zijn er has monteurs die deze werkzaamheden uitvoeren het proces kan dus afwijken in bepaalde regio's. Dus wat hij aangeeft klopt

' KPNNetwerk legt aan tot aan de BOP, daarna doet KPN het in sommige gevallen'

succes maandag.


Het initiatief voor een HAS monteur is via KPN gekomen, dat begrijp ik.

Ik werd echter vrijdag gebeld door Noor Infratechniek om een afspraak te maken.

Dat kon al voor vandaag tussen 08:00 en 12:00. Ik heb vanmorgen dit nummer teruggebeld omdat ik graag een tijdsindicatie zou krijgen en daarnaast ook geen mail heb ontvangen met een bevestiging.

Dit is volgens de medewerker nooit het geval. Hij kon wel verzoeken om de monteur mij te laten bellen als hij er aan zou komen.

Ben benieuwd of er iemand gaat komen, duidelijk is in ieder geval dat deze monteur niet (direct) in dienst is van KPN, maar vrijwel zeker een zzp’er is die door Noor Infratechnkiek wordt aangestuurd uit naam van KPNNetwerk.


👌🏽laat het weten hoe het gegaan is morgen..


👌🏽laat het weten hoe het gegaan is morgen..

Bij dezen:

Ik was wel een beetje sceptisch toen ik na 12:30 nog niets gehoord had. Uiteindelijk kwam de vriendelijke (storings)monteur rond 13:15. Hij kon direct aan de slag. 

De BOP werd verwijderd aangezien dit het geheel meer storingsgevoelig maakt. 

Het is in feite gewoon een extra point of failure. Ik was er al huiverig over. Zo’n doos in je voortuin… Als er maar geen water bij komt.

Dus samen de kabel naar binnen gebracht. Daarna gelast en de FTU geplaatst. NT er overheen en testen.. En.. hij doet het!

Deze weg via een in-home monteur is dus de way to go voor mensen in Wassenaar die onterecht zijn afgemeld… Jammer dat het meer dan een jaar heeft moeten duren voordat ik daar achter kwam.


Normaal gesproken werkt een BOP zonder problemen wat ik begrijp. Wel heeft het idd erg lang geduurd voordat dit uit eindelijk voor jou verholpen is. Gelukkig waren het top monteurs 👍🏼 Veel plezier met de glasvezel verbinding!!


@van Selm Top dat het nu geregeld is en je verbinding hebt. Daar ben ik blij om. 

Mocht je nog weer meer vragen krijgen, laat het dan vooral weten.