Skip to main content

Het is bij sommige mensen niet bekend dat wifi met snelheid de zwakste schakel in een netwerk is. Het “venijn” zit hem nu in dat de meeste mensen uitsluitend maar hun wifi netwerk gebruiken en niet meer via die “vervelende” kabel die overal door het huis loopt.

De wifiverbinding vormt vaak de grootste beperking bij het benutten van snelle internetverbindingen. Dat blijkt uit een studie. Bij aansluitingen boven de 800Mbps blijkt de draadloze verbinding zelfs in alle gevallen de zwakste schakel.

Het onderzoek, dat ruim twee jaar in beslag nam, analyseerde meer dan 22.000 metingen over meer dan 50 breedbandnetwerken. Hierbij werden gelijktijdig de prestaties gemeten tussen zowel het draadloze apparaat en het toegangspunt als tussen het toegangspunt en het isp-netwerk.

De resultaten tonen een significant verschil tussen de theoretisch beschikbare internetsnelheid en de daadwerkelijk haalbare wifidoorvoer. Bij gigabitverbindingen kan dit verschil oplopen tot wel 600Mbps, wat betekent dat gebruikers slechts een fractie van hun beschikbare bandbreedte kunnen benutten. Bij verbindingen boven de 800Mbps bleek de draadloze verbinding altijd de zwakste schakel te zijn. De onderzoekers hebben hun meetmethoden en data openbaar gemaakt om verder onderzoek te stimuleren.

Bron: https://tweakers.net/nieuws/228362/wifi-blijkt-grootste-knelpunt-bij-gigabitinternetverbindingen.html?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=twk_nieuwsbrief

Wat super dat dit zo uitgebreid onderzocht wordt en ook leuk dat je dit hier deelt @gensnet

Alles wat bekabeld kan heb ik ook bekabeld aangesloten in huis. Het jammere is dat dit niet bij alle apparaten kan (veel smarthome apparatuur, je smartphone etc.). 
Benieuwd of de techniek ooit zo verbeterd kan worden dat het verlies van snelheid minder groot wordt. 

Ik ben ook benieuwd, heb jij tips of advies voor mensen die uitsluitend hun wifi netwerk gebruiken? Kan me ook wel voorstellen dat het voor veel mensen makkelijker voelt om via de wifi te werken, snelheidsverlies daargelaten. 

Reageer