Skip to main content

Hoe je precies een Experia box V9 upgrade van WPA2(TKIP) naar WPA2(AES) heb ik op het forum nog niet kunnen vinden. 

Een stap voor stap handleiding zou zeer wenselijk zijn. 

 

Welkom op het forum @Jacinta45 

Om de beveiligingssleutel te wijzigen dien je in te loggen op jouw Experia Box. Voor de V9 doe je dat als volgt:


1. Start een browser zoals Internet Explorer en ga naar http://192.168.2.254
2. De gebruikersnaam is al ingevuld (ADMIN of KPN) Deze kun je niet veranderen
3. Open je de webinterface voor de eerste keer laat dan het wachtwoord veld leeg, er moet nu een nieuw wachtwoord aangemaakt worden (heb je al eerder ingelogd en een wachtwoord gekozen vul dan dit wachtwoord in)
Wanneer je inlogt bent, kan je onder 'Network' het kopje 'WLAN' vinden. Hieronder op zijn beurt staat 'Security'. Hier kan je het wijzigen! Andere dingen die je hier kan veranderen zijn de SSID (netwerknaam) en het wachtwoord (zelf ingesteld wachtwoord is vaak veiliger).

Ben je hiermee geholpen, en wil je laten weten of het je ook gelukt is 😉


Bedankt voor de moeite, maar het is me nog niet gelukt.

Ik krijg een scherm met de mogelijkheden:

WPA-PSK

WPA2-PSK

WPA/WPA2-PSK, deze is aangevinkt.

WEP

Meer mogelijkheden zijn er niet. 

Mijn vraag is, is de beveiliging zwak en wat te doen dan?

Jacintha45


Bedankt voor de moeite, maar het is me nog niet gelukt.

Ik krijg een scherm met de mogelijkheden:

WPA-PSK

WPA2-PSK

WPA/WPA2-PSK, deze is aangevinkt.

WEP

Meer mogelijkheden zijn er niet. 

Mijn vraag is, is de beveiliging zwak en wat te doen dan?

Jacintha45

Als je WPA2-PSK aan vinkt dan is het (voorlopig) goed. Ik ga er dan gemakshalve even vanuit dat je geen (heel) oude apparatuur hebt die nog op WPA draait. De nieuwe standaard is WPA3 maar KPN is nog niet zover om dit softwarematig te implementeren. 


Ook ik struggle met de beveiliging van de Expedia V9 na melding  ‘zwakke beveiliging’.
Nu lees ik hier net dat KPN de WPA 3 (als beste optie) niet softwarematig kan aanbieden. Naar mijn idee en met het oog op de criminaliteit internet, een must voor KPN ‘up to date’ de klant te servicen en te beveiligen.

Toch best wel even schrikken dat KPN hierin de zwakste schakel lijkt te zijn, en dat voor een pittig maandbedrag voor internet en tv.
Beetje teleurgesteld.


Nee hoor, de zwakste schakel ben je nog altijd zelf, de beste beveiliging is niemand je wachtwoord te geven en deze zo moeilijk mogelijk te maken en niet zoals vele doen een korte naam want “Truus” is zo makkelijk te onthouden en gebruiken we maar overal.

WPA3 klinkt leuk, maar inbreken op een thuisnetwerk gebeurt amper, een echte inbreker staat nog eerder in je woonkamer, en veel apparaten ondersteunen het nog niet.


Ook ik struggle met de beveiliging van de Expedia V9 na melding  ‘zwakke beveiliging’.
Nu lees ik hier net dat KPN de WPA 3 (als beste optie) niet softwarematig kan aanbieden. Naar mijn idee en met het oog op de criminaliteit internet, een must voor KPN ‘up to date’ de klant te servicen en te beveiligen.

Toch best wel even schrikken dat KPN hierin de zwakste schakel lijkt te zijn, en dat voor een pittig maandbedrag voor internet en tv.
Beetje teleurgesteld.

Hallo @Celio , als je in de V9 bij de wifibeveiliging alléén WPA2/AES instelt ben je optimaal beveiligd in combinatie met een stevig wachtwoord.

Dus geen combinaties instellen zoals WPA/WPA2, maar alléén WPA2 en ook geen combinaties als TKIP/AES maar alléén AES.

Succes.

 


Ook ik struggle met de beveiliging van de Expedia V9 na melding  ‘zwakke beveiliging’.
Nu lees ik hier net dat KPN de WPA 3 (als beste optie) niet softwarematig kan aanbieden. Naar mijn idee en met het oog op de criminaliteit internet, een must voor KPN ‘up to date’ de klant te servicen en te beveiligen.

Toch best wel even schrikken dat KPN hierin de zwakste schakel lijkt te zijn, en dat voor een pittig maandbedrag voor internet en tv.
Beetje teleurgesteld.

Dat kan KPN wel, en zal ook vast nog wel gebeuren. Maar zover is het nu nog niet. Kent u een provider die wel al WPA3 aanbied op zijn apparatuur?

Tis de vraag of je er veel mee opschiet. Want mogenlijk heb je heel veel apparatuur in huis die niet overweg kan met WPA3. Een WiFi printer bijvoorbeeld. Of camera's, slimme lampen of een deurbel. Allemaal dingen die waarschijnlijk nooit ondersteuning zouden krijgen voor WPA3 en je dus zou moeten vervangen voor nieuwere apparaten die wel WPA3 ondersteunen. Ga je dat meteen doen?

In veel gevallen zal je dat nu nog niet eens lukken. Ga maar eens op zoek naar een slimme lamp die WPA3 ondersteund. Je keuze zal heel beperkt zijn.