Skip to main content

Wat moeten we buiten gebruiken om goede wifi te hebben? We hebben nu een repeater, maar dat werkt niet (goed). Ik lees over een powerline adapter, access point etc. maar het zegt me allemaal niks. Onze router zit in de meterkast en de afstand bedraagt ca 25m.

Hoi @CSS . Welkom op het forum.

Er zijn veel acces points op de markt. Vaak betaal je wat meer voor de krachtigere modellen. Het is lastig om hier eenduidig iets over te zeggen. Wat bedoel jij met buiten? Het terras vlakbij de woning? Of ver de tuin in?

Verder heb je te maken met de netwerken van de buren. 

Het basis advies is om een krachtige versterker te kopen en die bekabeld aan te sluiten en bijvoorbeeld dicht in de buurt van de buitendeur/raam te zettten. Als het kan liefst zelfs buiten, overkapt. Maar ik ken jou specifieke situatie daar niet geod genoeg voor. Zo'n ding bekabeld op de experiabox aansluiten is sowieso een belangrijke schakel.


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


Dank voor de reactie.

We willen wifi onder de overkapping die sterk is en geschikt is voor netflix en tv kijken. De router zit in de meterkast en de afstand tot de overkapping bedraagt ca 25 meter.

Er is mij verteld dat een access point de beste optie is. Welke zou ik dan moeten hebben?


Ik mention @wjb ,  @PeterG  en @Nick83   .  Zij hebben vast suggesties.

Ik wil je dan met klem adviseren om het accespoint met een lange kabel aan te sluiten op de router. Anders kan het in potentie een lijdensweg worden.


Dat betekent dat er een kabel vanuit de meterkast naar achter in de tuin moet liggen?


Ik heb in mijn tuinkamer een goed dual band wifi accesspoint en daarmee heb ik tot achterin mijn tuin (±17 meter) goede wifi.

Nog beter wordt het als je op de gevel een outdoor wifi accesspoint zou plaatsen zoals bijvoorbeeld de TP-Link EAP225-Outdoor.

 

Die lange kabel hoeft dus echt niet tot achterin de tuin te lopen.


Dat betekent dat er een kabel vanuit de meterkast naar achter in de tuin moet liggen?

In ieder geval tot de achtergevel. Zodat u buiten tegen de achtergevel de accespoint kunt plaatsen. Maar nog beter is het inderdaad de kabel door te trekken naar de plaats waar u het meest zit.


Dat betekent dat er een kabel vanuit de meterkast naar achter in de tuin moet liggen?

Wifi heeft een zendbereik van zo’n 25 à 30 meter in de rondte. Je kunt dus tot 25 meter van de erfgrens gaan zullen wel maar zeggen.