Skip to main content
Beantwoord

Wifi heeft te hoge ping, valt uit

• October 25, 2025
  • 51 reacties
  • 281 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Mijn ping is ontzettend hoog. Ik ondervind hier veel last en ook alle apparaten die verbonden zijn met het wifi netwerk. Waaronder Ring deurbel / ring camera, telefoon, tv en de wifi versterker valt regelmatig uit. Ik moet regelmatig, zeker 5 keer per week mijn modem opnieuw opstarten. Zie foto's voor de resultaten. Deze zijn op de WiFi getest. Via mijn pc haal ik 927 download en 925 opload en upload latency is 19. Wie kan mij uit de brand helpen. Ik heb 1 wifi versterker aangesloten thuis. Ik heb ook al via de instellingen in de modem mijn wifi gereset.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@LeonGulien, welkom op onze community! Ik zie dat er al mooi meegedacht wordt en er al een goede discussie ontstaat. 
Ik heb alles even doorgelezen maar het is me niet helemaal duidelijk waar je nu precies problemen mee ervaart.

Als je graag even wilt dat de lijn uitgelezen wordt door een van mijn collega's kun je wel t beste even bellen of een belafspraak maken

51 reacties

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 25, 2025

Beste Leon,

Misschien kun je iets meer vertellen over je netwerk. 
Als je een versterker hebt, dan heb je mogelijk 2 wifi namen?
Of heb je een draadloze wifiversterker ergens staan?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 26, 2025

@fixnix ik heb een glasvezel netwerk van 1 Gbit. Wifi versterker is van KPN. Wifi versterker 2.0. en ik gebruik deze draadloos.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Goedemorgen Leon,

Een wifi versterker versterkt eigenlijk niets.  Het geeft een belabberde signaal alleen maar door zodat je meer dekking krijgt. 
De kwaliteit van het signaal was al nix, en blijft ook nix. 
Dit is de grootste misvatting in tal van producten. Een versterker als zijnde repeater kan je snelheid met de helft verminderen.  Hierbij spelen tal van factoren een rol. Dit heb ik hier opgeschreven.

De beste oplossing is altijd een bedrade aansluiting naar een accespoint. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 26, 2025

@fixnix 

Aller eerst dank voor je antwoord.

Ik gebruik mijn wifi versterker puur om mijn mijn ring camera wat betere verbinding te laten geven. Dat gaat wel goed en mijn wifi versterker was eigenlijk ook niet het punt waarom ik dit topic startte. 

Het gaat om de slechte ping die ik ervaar..

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

@fixnix 

Aller eerst dank voor je antwoord.

Ik gebruik mijn wifi versterker puur om mijn mijn ring camera wat betere verbinding te laten geven. Dat gaat wel goed en mijn wifi versterker was eigenlijk ook niet het punt waarom ik dit topic startte. 

Het gaat om de slechte ping die ik ervaar..

Je hebt dus een Superwifi punt?
De pings doe je naast je modem, of verder weg?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 26, 2025

@fixnix 

Ik heb inderdaad een super wifi punt. Deze staat draadloos op zolder puur voor mijn ring camera die daar net niet een goed signaal krijgt. Nu lijkt het met dat wifi punt goed te gaan.

De internet testen die ik uitvoer doe ik allemaal naast mijn modem. Ik ben een leek, dus ik probeer je zo veel mogelijk en goede informatie te geven. Deze scan heb ik zojuist gedaan, is dit goed? Slecht? 

• October 26, 2025

Ping is 10 op je eerste schermafdrukken. Wat is daar verkeerd aan?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 26, 2025

@Marlon92 ​@fixnix 

Ik denk dat ik latency bedoel, ik heb het gevoel dat daar een enorme vertraging in zit.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Hoi Leon,

Dat is geen probleem.

Als je een 1 Gb abonnement hebt, en je zit op maximaal 2 meter van je router (modem), dan zul je toch iets meer snelheid moeten hebben. 

Kun je de laptop of pc ook eens bedraag aansluiten en dan de test uitvoeren?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 26, 2025

2e test uitgevoerd naast mijn modem.

Via mijn pc haal ik 927 download en 925 upload en upload latency is 19.

• October 26, 2025

@Marlon92 ​@fixnix 

Ik denk dat ik latency bedoel, ik heb het gevoel dat daar een enorme vertraging in zit.

Welk getal bedoel je dan?

De ping tijden uploaden en tijdens downloaden is hoger. Dat is logisch. Daar moet je niet naar kijken want dat is niet relevant. Vroeger dat dat überhaupt niet eens getest. Daar is Ookla een poosje geleden pas mee begonnen. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Via mijn pc haal ik 927 download en 925 upload en upload latency is 19.

Oei, dat zag ik over het hoofd want dat schreef je al.

Als voorbeeld:

pingerdepinping

Dit is mijn ping waarbij mijn accespoint bij de meterkast zit. Ik zit aan de andere kant met een klein muurtje er tussen. 
Dit is de contract snelheid. 

Ik begrijp niet dat je een slechte snelheid hebt terwijl je ook zo goed als naast je modem zit. 

Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

Interferentie: Apparaten zoals babyfoons, bluetooth-apparaten, magnetrons, led-verlichting en zelfs wifi-netwerken van buren kunnen het wifi-signaal flink verstoren. Ook te veel draadloze apparaten op hetzelfde wifi-kanaal kunnen zorgen voor een zwakke verbinding, ondanks dat je dicht bij het modem bent.​

Elektronische storingen: Andere apparaten die op dezelfde frequentie werken (zoals draadloze deurbellen of slimme thermostaten), kunnen het WIFI-signaal direct naast de router verzwakken.​

Routerproblemen: Storingen in de software of hardware van je modem/router leiden soms tot een zwak signaal of trage wifi, zelfs dicht in de buurt. Denk aan verouderde firmware, ECO-modus (besparingsstand) ingeschakeld, of defecte interne antennes.​

Bouwmaterialen en obstakels: Direct naast het modem kunnen zware metalen objecten, radiatoren, aquaria of spiegels het signaal deels blokkeren. Bij plaatsing in een meterkast kan zelfs de router zelf beperkt presteren.​

Instellingen: Te veel “energiebeperkende” settings (zoals ECO-mode) of verkeerd gekozen wifi-kanaal kunnen de snelheid en sterkte negatief beïnvloeden—zelfs naast het modem.​

Probeer dit te onderzoeken.

Bovendien zag ik dat je je test uitvoert vanaf een telefoon/tablet waar ook een mobiele connectie op zit.
Zorg dat je puur op wifi wordt getest en niet met een mobiele connectie erbij aan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 26, 2025

Kijk helder, dat is wat ik bedoelde inderdaad! Mijne is veel hoger dan die van jou. 

Hoe kan ik mijn draadloze apparaten verspreiden over 2 wifi signalen? Doe ik dat bij de instellingen van mijn KPN modem en dan extra wifinetwerk5 GHz aanklikken? Wellicht dat ik dat als stap 1 kan proberen.

Firmware is up to date, staat niet in eco mode. Slimme thermostaat en deurbellen kunnen inderdaad een probleem zijn.

Dit zijn de snelheid die ik haal op mijn pc, die zijn geweldig.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Test eens met een wifi apparaat zonder mobiele data te gebruiken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 26, 2025

Uhm, hoe bedoel je en welk apparaat zou ik daarvoor kunnen gebruiken 

• October 26, 2025

Kijk helder, dat is wat ik bedoelde inderdaad! Mijne is veel hoger dan die van jou. 

Dat is logisch. Hij heeft een 200 mbit abonnement. Up en downloaden gaat dus nooit sneller dan (ongeveer) 200 mbit. Terwijl WiFi veel sneller kan. Zijn WiFi apparatuur staat uit zn neus te vreten. Terwijl die WiFi apparatuur van jou vol aan de bak moet.

Daardoor is er bij hem capaciteit over voor een goede ping tijdens up en downloaden. Bij jou niet.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Uhm, hoe bedoel je en welk apparaat zou ik daarvoor kunnen gebruiken 

Ik heb het grote vermoeden dat je het mobiele netwerk i.p.v je eigen netwerk aan het pingen bent.

Probeer het eens met een laptop of tablet.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 26, 2025

Maar mijn telefoon zegt gewoon dat ik verbonden ben met het thuis netwerk.. :-(

Dit zijn de resultaten via tablet

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Maar mijn telefoon zegt gewoon wat ik verbonden ben met het thuis netwerk.. :-(

Dat zegt mijn telefoon ook, alleen als ik naar speedtest.net ga dan zie ik:

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Maar mijn telefoon zegt gewoon dat ik verbonden ben met het thuis netwerk.. :-(

Dit zijn de resultaten via tablet

Hier zit geen sim kaart in?
En dit meet je wederom naast het modem?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 26, 2025

Via speedtest.net

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 26, 2025

Klopt in de tablet zit geen simkaart en heb ik 10 cm naast de modem getest

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Klopt in de tablet zit geen simkaart en heb ik 10 cm naast de modem getest

Dit is niet ok. 

Als test zou ik je superwifi punt naar beneden halen, en met een netwerkkabel op het modem aansluiten. Het ding wordt dan een accespoint en kijken wat er gebeurd. 

Je hebt geen andere zend apparatuur in de buurt van het modem?
Als niets helpt zou ik contact opnemen met KPN.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 26, 2025

Dat is logisch. Hij heeft een 200 mbit abonnement. Up en downloaden gaat dus nooit sneller dan (ongeveer) 200 mbit. Terwijl WiFi veel sneller kan. Zijn WiFi apparatuur staat uit zn neus te vreten. Terwijl die WiFi apparatuur van jou vol aan de bak moet.

Daardoor is er bij hem capaciteit over voor een goede ping tijdens up en downloaden. Bij jou niet.

Precies.
Als je veel apparatuur hebt die allemaal een connectie nodig hebben, dan zakt je netwerk al snel in elkaar. 
In mijn situatie zijn het alleen telefoons, en een enkele tablet waar geen films op gekeken. Apparaten die bandbreedte willen zitten allemaal vast aangesloten. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 26, 2025

Hoe kan ik contact krijgen met KPN? Zou iemand van KPN mij kunnen helpen....