Skip to main content

Goedenavond,

 

Graag zou ik tips horen hoe ik achter in mijn tuin en schuur mijn internet kan verbeteren of beter gezegd dat ik ik daar wifi heb.

Vanavond proberen te bellen met kpn maar helaas een dame aan de lijn die er niet zoveel van wist.

Nu heb ik een wifi versterker gekocht maar helaas niet veel resultaat, zodra de deus van de schuur dicht is geen wifi meer…

Nu hoor ik graag wat ik kan doen zodat ik achter in de schuur toch internet heb.. hoop dat er een kpn medewerker is die me graag verder wil en kan helpen...

Het hangteen beetje af van de afstand tussen het modem in huis en de schuur maar eigenlijk zal er een kabel naar de schuur moeten en daar hang je de wifiversterker aan.


Bedoel je dan zo’n ouderwetse kabel die we vroeger gebruikte voordat het draadloze internet er was..: dus een WiFi versterker in de kamer en in de schuur zal geen meerwaarde bieden?


Nee dat heeft geen zin want dan zou je nu ook Wi-Fi in de schuur hebben. De versterkers moeten elkaar wel vinden. Wat is de afstand tussen huis en schuur?


Denk zo’n 10-15 meter.


Als je nu al onvoldoende signaal hebt met de deur dicht, is een ouderwetse kabel de beste (en goedkoopste) optie. Zou overigens altijd CAT6 inzetten, en een 'kwaliteitskabel’ waar de mantel specifiek is bedoeld voor buitengebruik (beter bestand tegen vocht-inwerking). Bij een goede leverancier staat zoiets wel in de specs van de kabel. (Anders even bij de leverancier informeren).


Nou dan ga ik kijken  hoe ik dat voor elkaar ga krijgen… had eigenlijk gehoopt dat het meer simpeler zou zijn… hoppa kastje er in ofzo hahaha… maar goed we gaan het proberen ..: bedankt in ieder geval 


Nou dan ga ik kijken  hoe ik dat voor elkaar ga krijgen… had eigenlijk gehoopt dat het meer simpeler zou zijn… hoppa kastje er in ofzo hahaha… maar goed we gaan het proberen ..: bedankt in ieder geval 

Ik hoop dat je nog een reserve 20 meter ethernet kabel hebt liggen, dan kan je het makkelijk even proberen en werkend maken. Als je dan mooie goeie WiFi verbinding hebt in de schuur met telefoon/tablet/laptop, kan je gaan bedenken hoe je een permanente kabel wil leggen. Zoals Babylonia ook al aangeeft, er is vanalles te koop. Misschien ligt er wel een buis in de grond naar de schuur voor 230V, dan zuig je daar via via zo een ethernetkabel bij doorheen.


Misschien ligt er wel een buis in de grond naar de schuur voor 230V, dan zuig je daar via via zo een ethernetkabel bij doorheen.

Alleen mag je 230V netspanning i.v.m. veiligheid niet combineren met “laagspanning” structuren.
Dus nooit door dezelfde buis dit soort combinaties maken.


Misschien ligt er wel een buis in de grond naar de schuur voor 230V, dan zuig je daar via via zo een ethernetkabel bij doorheen.

Alleen mag je 230V netspanning i.v.m. veiligheid niet combineren met “laagspanning” structuren.
Dus nooit door dezelfde buis dit soort combinaties maken.

Hoe ver moet een ethernetkabel van een 230V XMVK verwijderd zijn is dan een vraag. Met een ‘buis’ doel ik op iets van 75mm diameter, geen 16mm PVC.


Weet niet wat de specifieke richtlijnen zijn, maar een “elektricien” die 230V aanlegt in woningen kan je dat beslist wel vertellen. Ik denk dat er echt een duidelijk fysieke scheiding moet zijn?
Zo heb je bijv. brede kabelgoten (Gamma, Praxis, etc.) met in het midden nog een aparte scheiding.
Dat is specifiek daar voor bedoeld. Zodat niet “per ongeluk” de ene kabel met de andere wordt verwisseld. Daar zou ik ook niet op gaan “smokkelen” in de uitvoering ervan.

Heb je een of ander ongeluk, brand, of wat dies meer zij, wat daarmee is gerelateerd, en je doet een beroep op een verzekering, is dat reden voor een verzekering om schade niet te vergoeden.
(De installatie voldoet niet aan de voorschriften).


En verzekering heeft met geld te maken, geen veiligheid. Er is altijd wel een reden te verzinnen als het er op lijkt dat men veel geld moet gaan uitkeren.

Kijk eens gewoon naar printplaten. Daar zit er minder dan 2 cm tussen 230V en 5V spanningsdomeinen.


Alleen kun je daar geen vergissingen in maken, is een gesloten systeem, zitten er zekeringen in, etc.
Houd je simpel aan de regels, en verzoek niet “de goden”.

Zo'n ethernet “buitenkabel” hoeft ook helemaal niet door een buis heen.
Gewoon een diep genoeg greppeltje graven, erin leggen klaar. Als dat teveel werk is, kun je het ook met tyraps / klemmetjes aan de tuinschutting ophangen / vastmaken. Niet moeilijker maken dan het is.


Morgen gaan we kijken of het gaat lukken… bedankt voor alle reacties en tips...