Skip to main content

Hallo,

Ik heb sinds een dag een nieuwe aansluiting met de 1GB snelheid.

Nu haal ik via Wifi op meerdere telefoons en een Macbook een prima snelheid van gem. 700 mb via de Speedtest website.

Maar nu haal ik via Wifi op een Windows laptop maar maximaal 250mbps. (Meerdere tests over de dag.)

De wifi adapter eigenschappen geven aan dat het wel via een 5ghz verbinding gaat met max. 867mpbs.

Waar kan dit aan liggen?

(Laptop is een Asus UX501J met een Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260 kaart.)

Misschien staat de laptop te ver van de zender af, of is de netwerk-adapter binnen de laptop niet optimaal ingesteld of heeft niet de laatste firmware en/of zijn er meerdere gebruikers via je thuisinternet actief, dan deel je de beschikbare capaciteit, dus legio mogelijkheden @MaartenF16 


Hallo N.N.

Bedankt voor je snelle antwoord. 

De test met de apparaten doe ik op een meter vanaf de router, we zijn met zn tweeen en test op het moment dat er geen gebruik wordt gemaakt van het netwerk.

De richting (netwerk adapter binnen laptop niet optimaal ingesteld) klinkt wel erg aannemelijk, omdat de testen op andere apparaten gewoon goed zijn.

 

Ik heb de netwerkadapters via windows “Netwerk opnieuw instellen” ook ‘gereset’. Maar dit heeft geen effect.

De voorkeursband heb ik op 5ghz gezet.

Kan ik nog ergens controleren of de instellingen optimaal staan?


Kan ik nog ergens controleren of de instellingen optimaal staan?

Zie onderstaand plaatje voor een instelling die je nog kunt proberen @MaartenF16 

Klik op Roaming Aggr… en probeer daar wat mee te ‘spelen.


Die optie(heb ze allemaal geprobeerd, van hoog naar laag) geeft helaas geen resultaat. 


Wat ook opvalt is dat de speedtest heel stabiel is. Van start tot eind 1 snelheid, het lijkt alsof hij tegen een bovengrens aan zit te werken.


Je zou via die laptop de wifimanager er eens op los kunnen laten @MaartenF16 zie onderstaande links voor mogelijke oplossingen:

en

 


Ha @MaartenF16, welkom! Wat rot dit! Omdat het op andere apparaten wel werkt, denk ik niet meteen aan een KPN probleem. Maar natuurlijk denken we graag mee. Heb je de laatste linkjes die N.N. deelt, nog kunnen bekijken? Heb je daar nog iets uitgehaald? Daarnaast zie ik dat Asus zelf ook een community heeft, wellicht dat je daar je vraag ook nog kunt stellen!


Nu haal ik via Wifi op meerdere telefoons en een Macbook een prima snelheid van gem. 700 mb via de Speedtest website.

Waarschijnlijk hebben deze apparaten WiFi 6.

Maar nu haal ik via Wifi op een Windows laptop maar maximaal 250mbps. (Meerdere tests over de dag.)

En de Windows laptop niet.

De wifi adapter eigenschappen geven aan dat het wel via een 5ghz verbinding gaat met max. 867mpbs.

Dat is een theoretische snelheid. Die in theorie haalbaar zou kunnen zijn. In de praktijk haal je dit nooit. Vaak nog niet eens de helft.

Het ding heeft gewoon geen WiFi 6. Voor WiFi 5 is 250 mbit al een heel aardige snelheid. 


Hallo Nick83,

Duidelijk, het is ook alweer een laptop van ca. 6 jaar oud. 

Bedankt voor de hulp. Kan deze wel op slot.

 


Reageer