Skip to main content

Recent is bij mij KPN internet via glasvezel geïnstalleerd. Modem is een KPN box 12 en ik heb er 2 superwifipunten bij genomen.

De installatiemonteur heeft wifi op het modem uitgeschakeld, omdat volgens hem de wifi functie overgenomen wordt door de 2 wifipunten. De firmware in het modem zou niet samen kunnen werken met het wifinetwerk dat door de superwifi punten wordt opgezet.

Nou had ik gehoopt dat ik met deze installatie 3 wifizenders zou hebben: het modem en de 2 extra superwifipunten. Nu mis ik de wifi via het modem en dat is erg jammer want de superwifipunten halen maar de halve snelheid (60-100 Mbit/sec) van wat de wifizender van het modem doet (150-200 Mbit/sec). 

Ik kan natuurlijk de wififunctie op het modem ingeschakeld houden, maar dan met een andere SSID. Maar dan mis ik het automatisch overschakelen (Mesh technologie) tussen de verschillende wifi-punten.

Mijn vraag is: klopt het dat het modernste modem van KPN niet voorzien is van de Mesh-technologie en dat de wifi op het modem uitgeschakeld moet worden als je de 2 superwifipunten gebruikt ?

 

 

 

Hallo @Newbie2,

De monteur heeft inderdaad gelijk dat de v12 nog niet mee doet in het mesh netwerk. Hier komt op termijn wel een update voor wat dit mogelijk maakt. Maar het is nog niet te zeggen hoelang dit precies gaat duren. 


Jammer.

Ik stap volgende maand over naar KPN en heb dezelfde configuratie besteld.

Als de update voor v12 mesh geïnstalleerd word hoe weten we dat en wat moeten we dan doen/instellen?


Goeie vraag! Dat zou ik ook graag willen weten….


Kan iemand van KPN hier op reageren ?


Schakel gewoon de wifi in en probeer het gewoon. SSID hetzelfde houden, kom je er vanzelf achter of het werkt.

Ik zou wel de SuperWiFi die nu wellicht naast de KPN Box 12 staat elders plaatsen. Uiteraard bekabeld aangesloten.


Hi all, welkom hier. Excuses voor de wat latere reactie. De V12 heeft inderdaad nog een software-update nodig om te gaan meshen met de SuperWifi punten. Wanneer die komt durf ik nog niet te zeggen. De wifi van de V12 blijft echter wel aan staan zodra je SuperWifi punten aansluit, anders zou je bijvoorbeeld al niets meer hebben aan Wifi6 mocht je devices hebben die dat ondersteunen. Dus de netwerken van de V12 en de SuperWifi punten kunnen gewoon naast elkaar werken.

Update 02-11-21

Voor meer informatie over de KPN Box 12 mesh update:

Admin: bericht geüpdatet

 


Is het SSID zelf in te stellen voor KPN Box 12? 

Wordt het ingestelde SSID door de SuperWiFi automatisch overgenomen ?


Is het SSID zelf in te stellen voor KPN Box 12? 

Ja, al wordt bij eerste installatie standaard een netwerknaam en WPA2 geladen. Als je al klant bent worden de huidig bekende gegevens opgehaald van de KPN server.  Maar je mag dit zelf aanpassen.

Wordt het ingestelde SSID door de SuperWiFi automatisch overgenomen ?

Ook ja. Mits er niet al gegevens in staan. Als je later dit weer aanpast zal je via de webpagina van de superwifi de gegevens opnieuw moeten invoeren. 


Chris, bedankt !


Hi all, welkom hier. Excuses voor de wat latere reactie. De V12 heeft inderdaad nog een software-update nodig om te gaan meshen met de SuperWifi punten. Wanneer die komt durf ik nog niet te zeggen. De wifi van de V12 blijft echter wel aan staan zodra je SuperWifi punten aansluit, anders zou je bijvoorbeeld al niets meer hebben aan Wifi6 mocht je devices hebben die dat ondersteunen. Dus de netwerken van de V12 en de SuperWifi punten kunnen gewoon naast elkaar werken.

Geeft dit antwoord op de vragen?

Paul, ik heb ergens gelezen dat de nieuwe box “KPN Box 12” heet en niet V12 😉


@TonKon 
Klopt, maar officieel heet ie KPN BOX (zonder 12). Maar hier gebruiken we voor het gemak v12 als term. Anders snappen de meeste niet meer wat er nou bedoeld wordt. 


Hi all, welkom hier. Excuses voor de wat latere reactie. De V12 heeft inderdaad nog een software-update nodig om te gaan meshen met de SuperWifi punten. Wanneer die komt durf ik nog niet te zeggen. De wifi van de V12 blijft echter wel aan staan zodra je SuperWifi punten aansluit, anders zou je bijvoorbeeld al niets meer hebben aan Wifi6 mocht je devices hebben die dat ondersteunen. Dus de netwerken van de V12 en de SuperWifi punten kunnen gewoon naast elkaar werken.

Geeft dit antwoord op de vragen?

Paul, ik heb ergens gelezen dat de nieuwe box “KPN Box 12” heet en niet V12 😉

Touché. :grimacing:

We stappen af van de term Experia Box, en noemen het de KPN Box (12 in dit geval). Maar je zult zien dat het nog lang duurt voordat die term verdwijnt. Zo ook bij mij. En V12 typt lekker makkelijk en snel.


@ChrisWissink ; @Paul_   

Ik snap het maar de V12 benaming kan tot verwarring gaan leiden bij instructies e.d. 😎😎😀

Hoe eerder de goede benaming gebruikt wordt hoe sneller iedereen er aan gewend raakt.

 

@Paul_ 

Bij de Installatie instructie voor de SuperWifi punten is de KPN BOX nog niet opgenomen (kiezen tbv aansluitpunten)

 


@ChrisWissink ; @Paul_   

Ik snap het maar de V12 benaming kan tot verwarring gaan leiden bij instructies e.d. 😎😎😀

Hoe eerder de goede benaming gebruikt wordt hoe sneller iedereen er aan gewend raakt.

Je hebt helemaal gelijk.

@Paul_

Bij de Installatie instructie voor de SuperWifi punten is de KPN BOX nog niet opgenomen (kiezen tbv aansluitpunten)

 

Welke instructie? Je bedoelt een fysieke instructiekaart of iets dergelijks?


@Paul_ 

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/device/kpn/super-wifipunt/troubleshooter/aansluiten/selecteer-je-modem


@Paul_

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/device/kpn/super-wifipunt/troubleshooter/aansluiten/selecteer-je-modem

Top, een directe link. Ik ga m'n collega's van KPN.com hierover mailen. Dank hiervoor!


@Paul_ 

Nog even terugkomen op de naam van de box.

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#%21/devices/all/kpn-box

KPN gebruikt zelf & officieel KPN Box 12

 


@TonKon, overal worden andere termen gebruikt. De box zelf heet toch echt KPN BOX. 
Ik blijf gewoon communiceren met v12 (omdat er ook v8, v9, v10 en v10a modems in omloop zijn). Maakt het voor iedereen duidelijk. ;) 
 

 


@ChrisWissink 

Ik kan niet ontkennen dat V12 gemakkelijker intypt. Ik zag liever dat iedereen dezelfde naam toepast en wel die KPN zelf gebruikt. 

Pas je dan ook je handtekening aan 😁😋


Hi all, welkom hier. Excuses voor de wat latere reactie. De V12 heeft inderdaad nog een software-update nodig om te gaan meshen met de SuperWifi punten. Wanneer die komt durf ik nog niet te zeggen. De wifi van de V12 blijft echter wel aan staan zodra je SuperWifi punten aansluit, anders zou je bijvoorbeeld al niets meer hebben aan Wifi6 mocht je devices hebben die dat ondersteunen. Dus de netwerken van de V12 en de SuperWifi punten kunnen gewoon naast elkaar werken.

Geeft dit antwoord op de vragen?

@Paul_ Graag nog even terug naar jouw antwoord op mijn vraag - over het (niet kunnen) meshen: 

Adviseer je om het wifinetwerk van de KPN box 12 dezelfde SSID  en password te geven als de super-wifipunten, of juist niet ?

Leidt dezelfde SSID en password tot een conflict (je hebt dan 2 verschillende netwerken met dezelfde naam en password) ?


@Newbie2 ,

Een zelfde SSID en password kan geen kwaad, maar omdat de Box 12 niet meedoet met ‘meshen’, kan een apparaat blijven ‘plakken’ aan de WiFi van de Box 12 die verder weg staat terwijl een SuperWiFi punt dichterbij is.

Als een ander SSID en password instelt, zijn het echt twee verschillende WiFi netwerken en moet je zelf kiezen met welk je verbindt.


@Newbie2 , zelfde SSID en password kan geen kwaad, maar omdat de Box 12 niet meedoet met ‘meshen’, kan een apparaat blijven ‘plakken’ aan de WiFi van de Box 12 die verder weg staat terwijl een SuperWiFi punt dichterbij is. Als een ander SSID en password instelt, zijn het echt twee verschillende WiFi netwerken en moet je zelf kiezen met welk je verbindt.

Ik kan dit alleen maar beamen inderdaad. Ik zou even kijken wat voor jou het makkelijkst werkt. Als de wifi prima is van alleen de SuperWifi's, kun je zelfs de wifi van de KPN Box 12 uitzetten (tot de software-update er is). 


Dat is allemaal erg relatief. Ik heb een V10, een KPN WiFi Versterker (de originele witte, die ook als AP dienst doet, op de 2de verdieping) en 2 ExperiaWifi's (meterkast, resp. 1ste verdieping). Die laatste twee nemen de SSID's van de V10 over voordat ze de Wi-Fi van de V10 uitschakelen. De WV heeft weliswaar dezelfde SSID's als, maar vormt geen mesh met de EW's (dat kan de WV niet). Ik heb alleen een ander kanaal ingesteld voor enerzijds de EW's en anderzijds de WV.

Tot nu toe heb ik er nog geen last van gehad dat een apparaat te lang bleef hangen aan de EW resp. de WV. Ik vind juist meerdere SSID's erg lastig. In de Thuis app kan je zien met welke EW een Wi-Fi apparaat verbonden is (en met welke snelheid); als zo'n apparaat met geen enkele EW verbonden is, is die dus met de WV verbonden.

Dat verloopt allemaal prima en met de KPN Box 12 ( zoals gezegd met WiFi6, maar dat is nog niet op veel apparaten beschikbaar) zou dat net zo goed moeten gaan.


@Paul_  al enig idee wanneer deze update verwacht wordt? Dat de box 12 met de twee wifipunten samen in één mesh fungeert. Dan weet ik wanneer ik mijn wifi weer handmatig kan omzetten

 

 


@Paul_  al enig idee wanneer deze update verwacht wordt? Dat de box 12 met de twee wifipunten samen in één mesh fungeert. Dan weet ik wanneer ik mijn wifi weer handmatig kan omzetten

Nee, ik heb helaas nog geen datum die ik kan communiceren.