Skip to main content

Ik heb een nieuw netwerk bestaande uit glasvezel en sterke wifi-boosters. Alle apparaten die erop worden aangesloten laten via de KPN-speedtest een stabiele download zien van rond de 140 MBPS per seconde. 

Mijn desktop haalt met een UTP-kabelverbinding zelfs 400 MBPS. Maar omdat die kabel los over de vloer loopt, wilde ik toch over op WiFi. Dus een dongel gekocht van hetzelfde merk als de WiFi-boosters,  de laatste software gedownload en wat blijkt? Het signaal begint bij 120 MBPS, maar wordt vrijwel elke keer bijna een seconde lang onderbroken. Het signaal klimt daarna moeizaam weer op tot een gemiddelde van 80 MBPS.

Het nare effect van die frequente onderbrekingen is, dat het bijwonen van een online vergadering heel lastig wordt!

Omdat het signaal bij mijn andere apparaten constant is, leg ik de oorzaak bij mijn PC. De drivers van de USB-poorten zijn de laatste versie, De dongel is aangesloten op de USB-poort met de minst slechte resultaten en die heb ik eens extra met een stofzuiger behandeld. Dat heeft geen verbeteringen opgeleverd.  

Wat kan ik doen om van dit probleem af te komen?

Hoi @Campaco, van harte welkom hier!

Ik lees dat je WiFi verbinding op alle apparaten prima werkt, behalve op je desktop. Dat is irritant, ik snap dat je dat graag wilt oplossen. Bekabeld gaat het prima, het gaat dus puur om de WiFi verbinding. Hoe lang is het geleden dat je die WiFi dongel gekocht hebt? Vooral: valt deze nog binnen garantie of niet? Want als dat het geval is, dan raad ik je aan om eens te overleggen met de fabrikant van het apparaat. 

We hebben ook veel handige en behulpzame gebruikers hier op ons forum. Misschien dat er nog een in je topic langs komt, en goed advies voor je heeft. Ik hoop dat je snel een oplossing vindt, dan lees ik het graag. Laat het gerust weten als je vragen hebt.