Skip to main content
Vraag

Wifi signaal regelmatig kwijt, problemen met tv en printen lukt ook niet meer goed

• November 12, 2025
  • 14 reacties
  • 109 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik help een buurvrouw van 90 jaar en een oudere zus van mezelf regelmatig met computerproblemen.

Met elkaar gaat het om 3 verschillende KPN aansluitingen. We zijnĀ  met regelmaat het Wifi signaal kwijt. Op tv blijft het beeld staan, de printers willen niet meer printen, ze zijn steeds hun wifi gegevens kwijt.

Bij mij is er al een monteur geweest, nadat ik een aantal keren via de telefoon ondersteuning had gekregen om van alles opnieuw te checken, nieuwe software te installeren enzovoort. De problemen blijven en doen zich ook voor bij mijn zus. We hebben alle drie KPN als provider. De TV problemen doen zich al maanden lang voor. Dat met die printers is nieuw voor ons.Ā 

14 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • November 12, 2025

Waarschijnlijk hebben de modems een update gehad. Door deze te herstarten komt het misschien weer goed.

Forum|alt.badge.img

Hartelijk dank voor uw reactie. De modems zijn allemaal herstart.Ā 

Leen59
Wijsgeer
  • November 12, 2025

Heeft dat geholpen?

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

Zou het niet kunnen zijn dat de stroom heel kort uitviel (een zogenaamde ā€œbrown-out" maar niet een ā€œblack-out") ?

Forum|alt.badge.img

Dank voor uw reacties. Dat was een beetje dom van mij om in tegenwoordige tijd te schrijven.. Nee, het herstarten heeft geen effect gehad. De stroom was niet uitgevallen.Ā 

Zelf denk ik dat het met het KPN signaal te maken heeft. Ik had circa drie uur gestoken in het koppelen van de printers aan de Wifi, maar zowel bij mijn zus als bij mijn buurvrouw is het weer verdwenen.

HELPĀ  Ā ps we zitten in Leeuwarden

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 14, 2025

Hoi ​@Paula Seniorweb, welkom op de community! Wat mooi dat je zo actief bent in het helpen van anderen. Dat wordt door je zus en de buurvrouw vast gewaardeerd. Hopelijk kunnen wij jou hier nu helpen, zodat jij dat weer mee kunt nemen naar je zus en de buurvrouw. Ik begrijp uit je bericht dat de tv stilstaat en de printer de wifi kwijtraakt. Dat kan hetzelfde probleem zijn, maar het kunnen ook twee verschillende zijn. Dus ik ga je eerst een aantal vragen stellen over hoe het bij jou thuis is. Als we op die manier dat uitgezocht en opgelost kunnen krijgen, kunnen we van daaruit kijken wat er vervolgens bij je zus en de buurvrouw gedaan kan worden.

Ā 

Eerst de apparaten die je hebt:

• Welk KPN modem heb je?Ā 
  • Welke tv-ontvanger heb je?
  • Heb je ook wifipunten van ons in gebruik?
  • Welke printer heb je?

Ik heb onderaan mijn bericht voor het gemak wat afbeeldingen toegevoegd van de verschillende apparaten die we hebben.

Ā 

Dan ben ik benieuwd naar hoe dingen met elkaar verbinden. Je printer is draadloos. Hoe zit je tv-ontvanger verbonden met je modem?

• Rechtstreeks met een kabel
  • Met een kabel waar nog wat tussen zit. Bijvoorbeeld een switch of een draadloze verbindingsset via het stopcontact.
  • Draadloos

Ā 

En kun je tenslotte nog een beetje vertellen waar ongeveerĀ je modem, eventuele wifipunten en je tv ontvanger in je huis staan, en hoe ver van elkaar vandaan.

Ā 

Ā 

Forum|alt.badge.img

Hallo Erik van KPN

Hartelijk dank voor uw reactie. Ja, ik loop heel graag de punten langs.

Wij hebben alle drie het KPN modem box 12 en de VIP 5202

Verder ga ik even uit van mij zelf: ik heb een LG t.v.Ā 

Ā 

Op de eerste verdieping is huis is een bedrade tv (ook VIP 5220). Daar werd af en toe ook op de IPad naar NLZiet gekeken en daar stond ook de printer. Omdat het signaal met regelmaat weg was, heb ik de snelheid verhoogd van 100 naar 200. Dat bood geen soelaas.

Daarna heb ik een Wifiversterker geĆÆnstalleerd (die witte – de SuperWifi 1). Voor de printer was dat geen oplossing, die geen nog steeds regelmatig offline. Daarom heb ik die nu naar beneden gebracht. Waar die alsnog af en toe offline gaat. Mijn printer (die het nu weer doet!) is een Samsung Xpress SL-C480W.

Ā 

We hebben glasvezel. De afstand van het modem/de router (die zowel bij mijn zus als bij mij in de woonkamer staat) tot de printer is niet meer dan 4 a 5 meter.

Hartelijke groet, Paula Graafsma

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 20, 2025

Dank voor je antwoorden Paula! Laat ik beginnen met de tv.

Ā 

Zijn beide tv-ontvangers bedraad aangesloten? En is dat dan met een kabel die rechtstreeks naar de Box 12 gaat? Of gaat het via het stopcontact?

Als het tv beeld vastloopt, merk je dan op datzelfde moment ook problemen met de wifi? En, als het beeld vastloopt, kijk je dan naar gewoon tv, of naar iets als NLZiet of YouTube?

Ā 

Dan de printer. De afstand lijkt me geen probleem. Dus dan vermoed ik dat het met de instellingen te maken kan hebben. Heb jij de MijnKPN app op je telefoon? Zo ja, wil je die eens openen en inloggen. Je zou dan bovenin je scherm een optie moeten zien voor wifinetwerk beherenĀ . Klik daarop en ga dan helemaal onderaan de volgende pagina naar Instellingen en vervolgens naar uitgebreide wifi instellingen.

Je krijgt dan een pagina te zien waar je verschillende dingen kunt aanpassen.

Klik eens op het veld onder 2.4 GHz Wifi standaard en kies hier voor b, g, n en bevestig dit met de knop Opslaan.

Ā 

Ook denk ik dat het kan helpen om de WPA-instelling aan te passen. Alleen dit kan niet via de MijnKPN app. Heb je een laptop of computer die je kunt gebruiken? Zo ja, pak dan dit artikel erbij:

en volg de stappen onder de eerste kop totdat je de pagina ziet die daar getoond wordt. Klik dan op het veld achter Beveiliging (groen omrand in de afbeelding) en zet dit op WPA2.

Forum|alt.badge.img

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Inmiddels kunnen we alle drie ineens weer printen! Je houdt het niet voor mogelijk. Sinds vrijdagmiddag 14 november. Maar deze week ging het weer mis. Nu gaat het wel weer goed.Ā De andere instellingen ga ik dit weekend uitproberen.

Ā 

De tv is een ander verhaal. Ik zit gewoon tv te kijken, geen streamingsdiensten als het beeld stil valt. Ik weet niet of ik dan ook Wifi heb, ik zal daar op letten de volgende keer. Even op mijn telefoon kijken.Ā  Volgende week meer. Nogmaals hartelijk dank.Ā 

Forum|alt.badge.img

KPN app geĆÆnstalleerd. Dan moet je het volgende pad nemen: Open Hulp, Internet en Wifi, Mijn Wifi netwerk, Verbonden apparaten bekijken, OPEN DE MIJN KPN APP! (Daar zit ik in), maar goed, ik klik op die knop en krijg dan DEZE PAGINA IS NIET GESCHIKT VOOR JOUW PRODUCTEN.Ā 

Op de computer lukt het ook niet. Ik ga naarĀ http://192.168.2.254/Ā en wordt welkom geheten. Dan moet ik het wachtwoord invullen dat op de box 12 staat bij admin. Dat type ik in en zodra ik op Inloggen druk, krijg ik het bericht: HET WACHTWOORD IS VERKEERD, PROBEER HET OPNIEUW. Dat was vorige week ook iedere keer zo. Maar er zit geen tijd tussen het klikken op inloggen en dit bericht. Nou is het een beetje een lastig wachtwoord. Want wat staat daar nou precies? Wat is dat voor eerste letterteken? En verder gaat het dan om een l een hoofdletter i? Moet er een spatie tussen?Ā 

De acties van wachtwoord resetten enzovoorts heb ik vorige week ook al gedaan. Het is om moedeloos van te worden. Ik krijg geen inzicht.

Leen59
Wijsgeer
  • November 20, 2025

Probeer een iets scherpere foto te maken, bij deze wordt het gokken.

Forum|alt.badge.img

Hartelijk dank Leen! Kunt u in uw wifi beheer komen? Op welke manier dan ook? Dat hoor ik graag.

De foto is op zich scherp, maar dit is het resultaat.Ā  Nogmaals hartelijk dank.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 26, 2025

KPN app geĆÆnstalleerd. Dan moet je het volgende pad nemen: Open Hulp, Internet en Wifi, Mijn Wifi netwerk, Verbonden apparaten bekijken, OPEN DE MIJN KPN APP! (Daar zit ik in), maar goed, ik klik op die knop en krijg dan DEZE PAGINA IS NIET GESCHIKT VOOR JOUW PRODUCTEN.Ā 

Op de computer lukt het ook niet. Ik ga naarĀ http://192.168.2.254/Ā en wordt welkom geheten. Dan moet ik het wachtwoord invullen dat op de box 12 staat bij admin. Dat type ik in en zodra ik op Inloggen druk, krijg ik het bericht: HET WACHTWOORD IS VERKEERD, PROBEER HET OPNIEUW. Dat was vorige week ook iedere keer zo. Maar er zit geen tijd tussen het klikken op inloggen en dit bericht. Nou is het een beetje een lastig wachtwoord. Want wat staat daar nou precies? Wat is dat voor eerste letterteken? En verder gaat het dan om een l een hoofdletter i? Moet er een spatie tussen?Ā 

De acties van wachtwoord resetten enzovoorts heb ik vorige week ook al gedaan. Het is om moedeloos van te worden. Ik krijg geen inzicht.

Ā 

De eerste is een kleine letter e

En volgens mij is dat teken na de E een !

Net zoals aan het einde, voor de U

Forum|alt.badge.img

Hartelijk dank voor het mee denken. Ik krijg meteen als reactie dat het wachtwoord verkeerd is. Er zit geen tijd tussen, ik mag er blijkbaar niet in. Kunt u er wel in komen?Ā 

Sorry voor later reactie, was een tijdje offline.Ā