Skip to main content

Zoals titel.

Ik had altijd 100Mbps ( en haalde dat ook strak, meestal iets er over )

 

Sinds vandaag omgezet naar 1Gbit, maar ik haal ( bedraad en onbestaand ) max rond de 190Mbps.

 

Doe ik iets verkeerd?

V10 box, superwifipunten, apparatuur kan vast, op 2.4ghz en 5 GHz. 

 

( Op 2.4ghz is de snelheid nog lager, rond de 80Mbps. )

Onduidelijk wat je nu bedoelt met hetgeen je omschrijft. Meet je nu bekabeld, of met WiFi ?

1 Gbit is met wat verlies aan overhead (~900 Mbps) hooguit mogelijk met bekabelde verbindingen, in de meest gunstige omstandigheden en snelste servers om snelheid te testen.
Vergeet dat soort snelheden onder WiFi, ongeacht welke WiFi apparatuur je daarvoor inzet.

En absoluut al niet haalbaar (verre van dat) als je gebruik maakt van door “KPN” geleverde apparatuur.

 

( Op 2.4ghz is de snelheid nog lager, rond de 80Mbps. )

Zeer redelijke en realistische snelheid met wat er onder het 2.4 GHz netwerk maximaal mogelijk is onder de tegenwoordige overvolle draadloze netwerken. Daar is werkelijk niets verkeerd mee.


Onduidelijk wat je nu bedoelt met hetgeen je omschrijft. Meet je nu bekabeld, of met WiFi ?

1 Gbit is met wat verlies aan overhead (~900 Mbps) hooguit mogelijk met bekabelde verbindingen, in de meest gunstige omstandigheden en snelste servers om snelheid te testen.
Vergeet dat soort snelheden onder WiFi, ongeacht welke WiFi apparatuur je daarvoor inzet.

En absoluut al niet haalbaar (verre van dat) als je gebruik maakt van door “KPN” geleverde apparatuur.

 

( Op 2.4ghz is de snelheid nog lager, rond de 80Mbps. )

Zeer redelijke en realistische snelheid met wat er onder het 2.4 GHz netwerk maximaal mogelijk is onder de tegenwoordige overvolle draadloze netwerken. Daar is werkelijk niets verkeerd mee.

 

 

Was volgens mij ( buiten de autocorrect fout om ) zeer helder.

 

Wat ik bedoel is, dat ik bedraad 190mbps haal, en met wifi ( 5ghz ) ook.

 

Dit zou een stuk hoger moeten liggen, ik snap ook wel dat je die 1000 niet haalt, maar een goede 600 moet lukken, me dunkt. 

En ik heb nergens gezegd dat de snelheid op 2.4ghz TE laag ligt, enkel dat hij nóg lager ligt dan op 5 GHz, maar dank voor je opinie over die snelheid.

 

Anders kan ik net zo goed een 500 abonnement nemen. ( Of gaat je snelheid dan toch nog weer onder die 500 zitten ? ) 


@TheDutchShepherd

Dit moet je kunnen halen 

Dit is bedraad getest op een pc met een telefoon wifi (Huawei mate 20 pro) oude telefoon haal ik ruim 600mbit

Maar gebruik geen apparatuur van kpn

Mijn wifi gaat via Tp-link omada 


 

Anders kan ik net zo goed een 500 abonnement nemen.

Op zichzelf is een internet snelheid van 1 Gbit zeer discutabel of je er praktisch iets aan hebt?

Zul je in de praktijk echt expliciet de nodige directe één op één connecties met servers moeten hebben om die snelheid waar te kunnen maken. En dat nog afgezet tegen specifieke services waar je gebruik van maakt om het op te kunnen merken.

Daarnaast is een eigen goede basis netwerk structuur belangrijk. (Goede kwaliteit kabels).
En zou eigenlijk ook willen zeggen, maak beter géén gebruik van door KPN geleverde apparatuur.


 

Anders kan ik net zo goed een 500 abonnement nemen.

Op zichzelf is een internet snelheid van 1 Gbit zeer discutabel of je er praktisch iets aan hebt?

Zul je in de praktijk echt expliciet de nodige directe één op één connecties met servers moeten hebben om die snelheid waar te kunnen maken. En dat nog afgezet tegen specifieke services waar je gebruik van maakt om het op te kunnen merken.

Daarnaast is een eigen goede basis netwerk structuur belangrijk. (Goede kwaliteit kabels).
En zou eigenlijk ook willen zeggen, maak beter géén gebruik van door KPN geleverde apparatuur.

 

Ik heb er wat aan, anders koos ik het niet.

Ik vind het prettig als grote NZB bestanden en torrents snel binnen zijn, en m'n vrouw vind het prettig om sneller haar werk te kunnen uploaden ( meerdere gigabytes per keer )

 

Kabels zijn allemaal cat6e.

Prima dat je die 1000 ( of de helft ) niet haalt met kpn apparatuur, maar dan moeten ze het ook niet aanbieden. Snapte?

 

Als je nog tips hebt hoe ik de beloofde snelheid wél enigszins kan benaderen ( het liefst met kpn apparatuur, aldaar die het product leveren ) dan hoor ik dat graag. 

 

Ik waardeer de input ten zeerste, maar gaarne geen dingen voor me in vullen, daar hebben we ( ik ) niet veel aan. 

Als iemand een sportauto koopt die 360 km /h kan, en je in Nederland maar 100 mag, moet die persoon dat ook lekker zelf weten, niet?

 

Ik heb een kpn abonnement van 1gbit afgesloten, dan lijkt het me dat die snelheid enigszins benaderbaar moet zijn, met kpn apparatuur!

 

Uiteraard moet eigen apparatuur ook voldoen aan de benodigde eisen, maar dat doet het.

Laptop in ieder geval, met wifi 6.


@TheDutchShepherd

Dit moet je kunnen halen 

Dit is bedraad getest op een pc met een telefoon wifi (Huawei mate 20 pro) oude telefoon haal ik ruim 600mbit

Maar gebruik geen apparatuur van kpn

Mijn wifi gaat via Tp-link omada 

Die telefoon wifi, is dat wifi 6 of wifi 5 ( 5ghz ) ?


@TheDutchShepherd

Dit moet je kunnen halen 

Dit is bedraad getest op een pc met een telefoon wifi (Huawei mate 20 pro) oude telefoon haal ik ruim 600mbit

Maar gebruik geen apparatuur van kpn

Mijn wifi gaat via Tp-link omada 

Die telefoon wifi, is dat wifi 6 of wifi 5 ( 5ghz ) ?

Mijn wifi beheer is nog wifi 5 ac 

En snel genoeg

De tp-link eap660hd gebruik ik niet eens meer

Wifi 6 ax heb je nix aan 


Ik heb er wat aan, anders koos ik het niet.

Dat is geen uitleg, ofwel geen reden.  Een “dooddoener”. Snapte?
 

Ik vind het prettig als grote NZB bestanden en torrents snel binnen zijn,

Die halen geen Gigabit download.
 

Kabels zijn allemaal cat6e.

Specificaties zeggen zo weinig met de tegenwoordige rotzooi aan materiaal wat wordt verhandeld.

 


Ik begreep trouwens dat als ik een experiabox 10A heb ( heb nu de 10 ) dat het gehele netwerk dan wél mesh wordt ( hij sluit nu de wifi func. uit van de exp. Box .

Dan kan ik in ieder geval bij meer nuttige wifi instellingen komen dan nu. 


Ik heb er wat aan, anders koos ik het niet.

Dat is geen uitleg, ofwel geen reden.  Een “dooddoener”. Snapte?
 

Ik vind het prettig als grote NZB bestanden en torrents snel binnen zijn,

Die halen geen Gigabit download.
 

Kabels zijn allemaal cat6e.

Specificaties zeggen zo weinig met de tegenwoordige rotzooi aan materiaal wat wordt verhandeld.

 

 

Ik ben benieuwd naar jouw uitspraak over wat de Maximale downloadsnelheid is van een torrent. ( Die is er blijkbaar, anders zeg je dat niet )

Kabels zijn geleverd en geïnstalleerd door een inmiddels overleden vriend van me die zijn eigen bedrijf had in de IT. 

 


Ik begreep trouwens dat als ik een experiabox 10A heb ( heb nu de 10 ) dat het gehele netwerk dan wél mesh wordt ( hij sluit nu de wifi func. uit van de exp. Box .

Dan kan ik in ieder geval bij meer nuttige wifi instellingen komen dan nu. 

Je kunt ook voor een fritzbox gaan 

Heb je meer beheer 


Ik begreep trouwens dat als ik een experiabox 10A heb ( heb nu de 10 ) dat het gehele netwerk dan wél mesh wordt ( hij sluit nu de wifi func. uit van de exp. Box .

Dan kan ik in ieder geval bij meer nuttige wifi instellingen komen dan nu. 

Je kunt ook voor een fritzbox gaan 

Heb je meer beheer 

 

Kijk, peter! daar heb ik wat aan!

Fritzbox zelf kopen, of is dat iets wat kpn aanbied ( aanbiedt? )

 

Ik ga zeker nog de servicelijn bellen, aldaar ik het compleet stupide vind dat kpn een 1gbit abo aanbiedt ( bied? verdorie die d's en t's ) en je in de praktijk nog geen kwart van die snelheid haalt!

Zoals eerder gezegd, moet uiteraard je eigen apparatuur ook voldoen, maar dat doet het, en daarom vind ik het des te wranger.

 

Had je m'n vraag gezien over die telefoon wifi? was dat al wifi 6, of nog de “oude” wifi 5?


Ik ben benieuwd naar jouw uitspraak over wat de Maximale downloadsnelheid is van een torrent. ( Die is er blijkbaar, anders zeg je dat niet ).

Van gebruikers die volgens speedtesten 900 Mbps "plus” halen. Maar nooit m.b.t. torrents, omdat dat een verzameling is van allerlei downloadlinks en verdeling van bandbreedte over nogal wat gebruikers.

 

Kabels zijn geleverd en geïnstalleerd door een inmiddels overleden vriend van me die zijn eigen bedrijf had in de IT.

Eigen bedrijf in IT zegt me niet zoveel  Ook die kunnen slecht materiaal gebruiken.
(Daar zijn me voldoende voorbeelden van bekend).

Met snelheidstesten kom je in ieder geval niet aan de beoogde snelheid.  Zul je elk aspect van je netwerk  -evengoed de bekabeling-  moeten controleren waar de bottleneck zou kunnen liggen.


Ik ben benieuwd naar jouw uitspraak over wat de Maximale downloadsnelheid is van een torrent. ( Die is er blijkbaar, anders zeg je dat niet ).

Van gebruikers die volgens speedtesten 900 Mbps "plus” halen. Maar nooit m.b.t. torrents, omdat dat een verzameling is van allerlei downloadlinks en verdeling van bandbreedte over nogal wat gebruikers.

 

Raar, in m’n vorige huis haalde ik het met gemak, zolang het aantal seeders maar hoog genoeg is.

 

En bij Usenet zat ik ook altijd stijf tegen de limiet aan met downloaden, is toch raar dan.

 


Ik begreep trouwens dat als ik een experiabox 10A heb ( heb nu de 10 ) dat het gehele netwerk dan wél mesh wordt ( hij sluit nu de wifi func. uit van de exp. Box .

Dan kan ik in ieder geval bij meer nuttige wifi instellingen komen dan nu. 

Je kunt ook voor een fritzbox gaan 

Heb je meer beheer 

 

Kijk, peter! daar heb ik wat aan!

Fritzbox zelf kopen, of is dat iets wat kpn aanbied ( aanbiedt? )

Je kan via kpn een huren dacht ik 

Ik heb zelf een Duitse 7590 via ebay gekocht

Mijn opstelling is wel raar

Fritzbox < netgear r9000 < Tp-link omada wifi punten 


Ik begreep trouwens dat als ik een experiabox 10A heb ( heb nu de 10 ) dat het gehele netwerk dan wél mesh wordt ( hij sluit nu de wifi func. uit van de exp. Box .

Dan kan ik in ieder geval bij meer nuttige wifi instellingen komen dan nu. 

Je kunt ook voor een fritzbox gaan 

Heb je meer beheer 

 

Kijk, peter! daar heb ik wat aan!

Fritzbox zelf kopen, of is dat iets wat kpn aanbied ( aanbiedt? )

Je kan via kpn een huren dacht ik 

Ik heb zelf een Duitse 7590 via ebay gekocht

Mijn opstelling is wel raar

Fritzbox < netgear r9000 < Tp-link omada wifi punten 

 

Ik ben ook raar, dus dat hindert niet.

 

Wel bijzonder dat KPN iets verhuurt, wat niet nodig zou hoeven zijn.

 

Iets ietwat minder gerelateerde vraag.

Zou ik mn wifipunten ( die ronde schijfjes ) aan kunnen sluiten op een eventuele fritzbox?

Ik heb nu 3 van die schijven staan, om in ieder hoekje van dit pakhuis uit 1600 fatsoenlijk bereik te hebben. :P

 

Voor de goede orde, ik ben even naast de modem en het primaire wifipunt gaan zitten testen.


Zou ik mn wifipunten ( die ronde schijfjes ) aan kunnen sluiten op een eventuele fritzbox?

Ik heb nu 3 van die schijven staan,

Ik heb 2 van die schijfjes achter een oude Cisco router, die op zijn beurt weer achter een Synology router zit. Dus achter een Fritzbox zou naar ik denk ook geen probleem moeten zijn.

 


Zou ik mn wifipunten ( die ronde schijfjes ) aan kunnen sluiten op een eventuele fritzbox?

Ik heb nu 3 van die schijven staan,

Ik heb 2 van die schijfjes achter een oude Cisco router, die op zijn beurt weer achter een Synology router zit.

 

Ok, top!

 

En, in de situatie die ik schets?


Je kunt beter geen kpn spullen gebruiken achter een fritzbox het zal wel werken maar waarom zal je het willen

Als je verder geen gast netwerk gebruikt is een netgear ex7000 een super ding 

Ik heb er zelfs in Spanje eentje geïnstalleerd

Werkt top 


En, in de situatie die ik schets?

Reacties gaan per seconde lijkt het wel. :sunglasses:
Zie aanvulling in mijn vorige reactie met verwijzing naar onderwerp hoe aangesloten.

 

Je kunt beter geen kpn spullen gebruiken achter een fritzbox het zal wel werken maar waarom zal je het willen

Omdat hij reeds 3 van die SuperWiFi schijfjes heeft. Jammer om ze aan de kant te schuiven.
Dat kan altijd nog, als het niet mocht functioneren.


Je kunt beter geen kpn spullen gebruiken achter een fritzbox het zal wel werken maar waarom zal je het willen

Als je verder geen gast netwerk gebruikt is een netgear ex7000 een super ding 

Ik heb er zelfs in Spanje eentje geïnstalleerd

Werkt top 

 

Waarom ik het zou willen, omdat de muren hier tussen de 20 en 120cm dik zijn, de woonkamer alleen al 80m2 en 4m20 hoog. en ik ( op de experiabox alleen ) alleen in de woonkamer ( daar hangt de box ) fatsoenlijk bereik heb.

 

Maar, ik sta open voor suggesties.


En, in de situatie die ik schets?

Reacties gaan per seconde lijkt het wel. :sunglasses:
Zie aanvulling in mijn vorige reactie met verwijzing naar onderwerp hoe aangesloten.

?? per seconde waar dan? 


Je kunt beter geen kpn spullen gebruiken achter een fritzbox het zal wel werken maar waarom zal je het willen

Waarom ik het zou willen, omdat de muren hier tussen de 20 en 120cm dik zijn, de woonkamer alleen al 80m2 en 4m20 hoog.

De “open” ruimte van een woonkamer hoeft niet het probleem te zijn bij draadloze connectie.
(Ervaring met WiFi in voormalige “kerk” ruimtes).

Maar muren tussen 20 - 120 cm dik zal de WiFi al snel enorm dempen of zelfs volledig teniet doen.
Zou je daar beter iets anders voor kunnen bedenken (gewoon kabels doortrekken).


Je kunt beter geen kpn spullen gebruiken achter een fritzbox het zal wel werken maar waarom zal je het willen

Waarom ik het zou willen, omdat de muren hier tussen de 20 en 120cm dik zijn, de woonkamer alleen al 80m2 en 4m20 hoog.

De “open” ruimte van een woonkamer hoeft niet het probleem te zijn bij draadloze connectie.
(Ervaring met WiFi in voormalige “kerk” ruimtes).

Maar muren tussen 20 - 120 cm dik zal de WiFi al snel enorm dempen of zelfs volledig teniet doen.
Zou je daar beter iets anders voor kunnen bedenken (gewoon kabels doortrekken).

Er gevraagd waar ik die schijfjes nodig voor had.

Internet in andere ruimtes dan de woonkamer hoeft geen ultrasnel wifi te zijn, in de woonkamer zelf ( waar de modem en het primaire wifipunt staan ) wens ik wel graag richting een realistische wifi snelheid te gaan.

Zoals ik zelf al aangaf, en zoals in dit topic bewezen door Peter, rond de 600 lijkt me realistisch, zelfs met KPN apparatuur.

 

Gaarne tips hoe ik daar geraak 


Die hogere draadloze snelheid is alleen haalbaar via de 5.0-band, mits goed geconfigureerd en een kanaal gekozen vanaf 52 en hoger.

De 5.0-band heeft als nadeel dat het bereik een stuk minder is dan bij de 2.4-band, die wel een groter bereik heeft maar weer een langzamere snelheid, zelfs bij de 40Mhz-optie.

Het beste is kabel gebruiken waar mogelijk en draadloos alleen gebruiken als bekabeld niet mogelijk is.