Skip to main content

Sinds enige dagen is mijn WiFi snelheid van gemiddeld 400Mbps terug gezakt naar hooguit 140Mbps. En dan moet ik het tv modem uitschakelen want anders hebben er medebewoners bijna helemaal geen WiFi meer.

Ondertussen 3 stuks Superwifi punten geïnstalleerd door de woning maar dat helpt niets. In de instellingen Experiabox V10 de WiFi al uitgeschakeld zoals ik al gelezen had op het forum.

Lijkt erop dat het WiFi signaal bewust geknepen wordt want hoevaak je via de Thuis app ook de instellingen laat wijzigen het maakt niets uit.

Wat mij wel opviel is dat de Jitter is toegenomen 

 

Hoor graag DE tip

Uiteraard is de gratis monteur ook welkom

 

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Hoi @TvdGroep, ik kaan je vast vertellen dat de WiFi niet geknepen wordt. Dus dat kan het niet zijn. Vermoedelijk zijn er toch wat storingsbronnen. Nu heb je al de Thuis app geprobeerd, maar je komt nog niet tot verbetering. Heb je ook al de tips uit het WiFi Topic doorlopen? Is daarna de snelheid weer hoger?


Er moet ergens inderdaad een storingsbron zijn geweest al is niet na te gaan wat dit was. Er is nogal wat aangesloten hier.

Ondertussen heb ik twee nieuwe Netgear switchen gekocht bij KPN, aangesloten en netwerkkabels vervangen

Beide switches rechtstreeks op de Experiabox, verder netwerkkabel rechtstreeks van Experiabox naar 4K tv-modem KPN en ook een netwerkkabel rechtstreeks van Experiabox naar Superwifi.

 

Alle andere apparaten aangesloten op de twee switches 

 

Zie foto: snelheid is terug

Schat niet dat dit nog hoger kan ondanks 1000/500 glasvezel abbonement 

 


Lijken me perfecte waarden voor draadloos.


Via WiFi moet dat toch voldoende zijn schat ik zo. Fijn dat het weer terug is. Want wat haal je als je een speedtest via de kabel doet?


Voorbeeld bekabeld

Bovenste foto via KPN

Onderste foto via RedHosting

 

Abbo glasvezel 1000/500 Mbps

WiFi nu gemiddeld ongeveer 250/300 Mbps

 

Vraagje: zou het vervangen van de vaste kabels naar cat7 nog wat uitmaken?

Hoor zo af en toe mijn Sonos installatie wel wat haperen

Installatie bestaat uit Playbar (bekabeld) Subwoofer (bekabeld) en 2x play:3 (Wi-Fi)

 


Welke kabels heb je nu liggen? Cat 5E? Want die moet de gigabit snelheid aankunnen. 

 

En hoe meet je de snelheid. Dit is niet vai de browser toch? Maar via de app en dan naar de server van KPN? Hoe is de snelheid nadat je glasvezelkastje en modem opnieuw hebt opgestart?


Kabels nu zijn cat5 dus deze voldoen volgens kpn, 

snelheid bekabeld gemeten via de app op een Windows laptop 

Ben nu tevreden over de WiFi snelheid, denk dat ik m'n abbonement glasvezel wel terug kan zetten naar 500/500


Cat 5 of Cat 5E, daar zit nog wel verschil in. Ik wil je toch aanraden minimaal Cat 5E te gebruiken. In ieder geval fijn dat de Wifi nu goed is. Mocht je aan 500 Mbit/s genoeg hebben en dat denk ik van wel, dan zou ik dat zeker doen. scheelt weer in de portemonnee.