Skip to main content

Een puzzeltje. Nieuwe PC met een NIC die 1 Gbit aankan. Alle kabels in huis 5E. De Fritzbox 7581 kan ook 1 Gbit aan. Mijn KPN abonnement is 200 Mbit/sec. De Ookla Speedtest als ik mijn PC via Wifi laat praten toont mij zo rond 170 Mbit down. Netjes. Maar als ik Wifi uitschakel en de ethernetkabel erin prik, dan houdt het bij rond de 90 Mbit helemaal op. En dat begrijp ik niet. Voorlopig houd ik het dus maar op Wifi. Maar ik vind het een beetje raar.

Waarschijnlijk is de linkspeed van de NIC vast gezet op 100mbs. Je kan het in status venster zien, indien het zo als beneden eruitziet, moet je in de instelling van NIC veranderen.

 


Inderdaad. Je hebt gelijk. Nu zoek ik natuurlijk naar een manier om dit aan te passen. Als dit al kan. Ik heb het apparaatbeheer gevonden. Maar hierin niets dat valt aan te passen. Misschien een andere NIC?
 


 

 


Gevonden hoe dit aan te passen. Naar 1.0 Gbps gezet. PC gereboot, opnieuw kijken, staat nog steeds op 1 Gbps, maar de PC “ziet” het niet en nog steeds 100 Mbps. Beetje raar.

 

 


@TDN Ga naar netwerk centrum en klik op de Ethernet Adapter Instelling wijzigen, bij "Snelheid & Duplex” kan je kiezen tussen "Auto, 1Gbs, 100Mbs, 10Mbs ….”. Indien het op auto staat en je toch 100Mbs linkspeed heb, wijzig in 1Gbs Fullduplex.


Gevonden hoe dit aan te passen. Naar 1.0 Gbps gezet. PC gereboot, opnieuw kijken, staat nog steeds op 1 Gbps, maar de PC “ziet” het niet en nog steeds 100 Mbps. Beetje raar.

Misschien moet je ook het modem rebooten of trek gewoon de kabel uit de lan poort van het modem eruit en plug in een ander poort. Bij de poort moet 2 ledjes (orange & geel) branden om een 1Gbs verbinding te hebben.


Heeft u al een andere kabel geprobeerd? Normaal gesproken hoeft u in de pc niets in te stellen.

Gebruikt u misschien een switch in het netwerk? 


Dank voor de reacties. Maar het levert niet de oplossing. De router stuurt op alle aansluitingen 1 Gbit/s uit. Ook naar de PC waar ik het over heb. Zie hieronder. Dat gaat idd via een switch maar ook dat is een Netgear Gigabit switch. Op een ander forum leerde ik dat het vrijwel zeker de driver is van de Realtek Ethernet NIC. De vraag is dus: welke driver van Realtek “praat” 1 Gbit? Ik denk dat ik die vraag aan Realtek ga stellen. Wordt vervolg…...  

 

 


@Puttiron https://www.realtek.com/Download/List?cate_id=584

Probeer de nieuwste driver, en gebruik https://www.speedguide.net/files/TCPOptimizer.exe om de optimale instelling te vinden. RealTek is bekend verkeerde instelling te gebruiken, met deze Optimizer kan je bijna alles ongedaan maken plus paar optimalisatie.

 


Dank Wijsgeer voor het meedenken. De realtek link biedt mij een rij alternatieve drivers maar ik heb geen idee welke beter is. En ze allemaal gewoon proberen durf ik niet goed. Grappig genoeg biedt de Optimizer ook max 100 Mbps

 

 


Hahahaha. In plaats van me nog verder in allerlei bochten te wringen heb ik deze besteld. Voor die 16 euries wil ik best even kijken of het hiermee wél werkt.

 

 


@Puttiron Alle driver in de lijst is geschikt voor GBe Gaming Controller, je kan alle proberen van de nieuwste tot de oudste, indien het niet werk, deinstalleren en het wordt de standard windows driver weer terug geplaats en de volgende driver proberen

De Slider is tot 100+Mbs, dat betekent voor alle snelheid boven 100Mbs gebruikt de Optimizer dezelfde algoritme. Je kan ook TCP Windows auto tuning gebruiken

1. If your connection speed is less than 1 Megabit per second, you can set it to "highlyrestricted".
2. If you are on dial-up connection, you can try setting this to "disabled" (as your speed will not need buffers larger than 64KB).
3. If your connection speed is near/over 1 Gigabit (1000 Mbps), you can try setting this to "experimental". This should be tested further, however, as it may cause some stability issues. If you experience any issues with the "experimental" setting please dial it back to "normal" and share your experience on the forums or via email.


Ik ben benieuwd naar de verdere uitkomst @Puttiron 


Opgelost. Voor nu dan even. Wijsgeer kwam met goede tips maar toen had ik die externe USB-NIC net besteld. En daarmee werkt het vlekkeloos. Als ik weer eens zin heb ga ik kijken of ik ook die drivers kan fiksen.


Reageer