Skip to main content

Hallo kpn, in de loop van de maanden is mijn wifi steeds trager geworden. Ik heb alle testen en adviezen van de kpn website uitgevoerd. De onderstaande snelheidstest is met mijn nieuwste apparaat zittend naast de modem gedaan. Er is geen storingsmelding op mijn adres. Is het mogelijk dat het aan (de leeftijd) van de modem ligt?

 

 

13 is sowieso prut. Is Ziggo niet beschikbaar? 

Welke snelheid haalt u op een bekabeld aangesloten pc of laptop? 


Goedemorgen @Ixie!

Via de koperverbinding is er inderdaad een maximale snelheid van 13 Mbit/s op jouw adres mogelijk. Dat is niet veel en via de wifi-verbinding gaat er altijd nog wat snelheid verloren, omdat het een draadloze verbinding is. Dat maakt het voor jou erg lastig om een goed werkende wifi-verbinding te hebben thuis. 

Nu zag ik dat je jouw adresgegevens in je profiel had ingevuld en ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden op jouw adres. Ik zie dat er glasvezel beschikbaar is op jouw adres, wellicht is het een optie om over te stappen naar glasvezel? Je kunt daar het beste even met ons over bellen via 0800 0402 (gratis).


Via de koperverbinding is er inderdaad een maximale snelheid van 13 Mbit/s op jouw adres mogelijk. Dat is niet veel en via de wifi-verbinding gaat er altijd nog wat snelheid verloren, omdat het een draadloze verbinding is. Dat maakt het voor jou erg lastig om een goed werkende wifi-verbinding te hebben thuis.

 

Beste Jose, bedankt voor je reactie. Voorheen had ik zo ongeveer 13 Mbits/s snelheid via wifi. Best goed wifi bereik dus. Nu is dat geleidelijk steeds lager. Zou het aan de (leeftijd van de) modem kunnen liggen? Ook als ik mocht overstappen op glasvezel zou ik namelijk graag van mijn wifi gebruik willen maken.


Bij wifi ligt het vaker aan veranderingen van buitenaf. Wifi is namelijk ontzettend gevoelig voor storingsbronnen en die storingsbronnen zitten overal; denk aan de isolatie van je woning, spiegels, keukenapparatuur maar ook de wifi-verbindingen van je buren. Veranderen jouw buren dus bijvoorbeeld iets aan hun wifi-instellingen, dan kan dat zijn uitwerkingen hebben op jouw wifi-verbinding. Het is daarom goed om eens de Wifi Manager (twee keer achter elkaar) te doorlopen! Deze online tool gaat samen met jou de instellingen van je wifi-verbinding langs en probeert de verbinding te verbeteren. Lukt dat niet en blijft de verbinding onder de 20 Mbit/s, dan komt de tool met een gratis oplossing; bijvoorbeeld in de vorm van twee gratis Experia Wifi's of een gratis afspraak met de wifi monteur, 

Nu heb jij een koperverbinding waarmee ongeveer 13 Mbit/s snelheid mogelijk is. Via glasvezel zijn er veel hogere snelheden mogelijk waardoor jouw wifi-verbinding ook kan gaan verbeteren (natuurlijk altijd in combinatie met de juiste wifi-instellingen). 


Dank je wel Jose. Mijn vraag was of de wifi van mijn modem verslechterd kan zijn door ouderdom. Misschien hebben andere mensen iets aan bovenstaande tips   :wink:  maar dat was niet mijn vraag.