Skip to main content
Beantwoord

Wifi valt helemaal uit bij gebruik MS Teams sinds overstap naar KPN abonnement

• April 28, 2025
  • 5 reacties
  • 106 keer bekeken

Beste mensen,

Ik heb op het forum al regelmatig topics met dezelfde strekking voorbij zien komen, maar een echte oplosssing heb ik nooit mogen lezen. Wellicht dat het iets simpels is, maar ik laat mij graag voorlichten. Dit is mijn probleem:

Sinds een paar dagen ben ik overgestapt naar KPN Thuis met een 1Gb internet glasvezel-abonnement. De afgelopen dagen heb ik met veel plezier TV gekeken, gestreamd, via mijn laptop op internet gesurfd etc. Allemaal probleemloos, allemaal via de wifi-verbinding. Snelheid is prima, kwaliteit ook. Tot zover het goede nieuws.

Voor mijn werk (ik werk veel thuis) moet ik regelmatig via MS Teams vergaderen. Vandaag voor het eerst met de KPN-verbinding. Tot mijn verbazing viel de wifi-verbinding na een paar minuten weg, en niet alleen op de laptop waar ik op zat te vergaderen, maar ook op alle andere apparaten. Nadat ik me had afgemeld bij Teams kwam de verbinding ook niet vanzelf weer terug, maar moest ik het modem uitzetten om de verbinding weer tot stand te krijgen. En je raad het al: na een paar minuten ging het weer fout.

Bij mijn vorige provider had ik dat probleem nooit (ook altijd via wifi verbinding in MS Teams kunnen vergaderen), dus ik heb sterk het vermoeden dat het iets is in de settings van het modem. Ik heb een KPN Box 12b, die vrijwel direct aan het glasvezelpunt in de meterkast hangt. Het modem staat op de grond, vrij van stopcontacten en andere mogelijke storingsbronnen.

Ik ben verder een grote kluns als het gaat om rommelen in het modem, dus als iemand een oplossing heeft in de vorm van aanpassingen aan de instellingen van het modem, wil ik bij voorbaat al vragen om dat zoveel als mogelijk in kleutertaal aan mij uit te leggen zodat er in ieder geval een kans is dat ik het snap.

Alvast dank aan diegenen die met mij meedenken en mogelijk met een oplossing komen.

Beste antwoord door Jasper van KPN

Hoi ​@Andre68, welkom op de community. Dat is een rare bevinding! Ik heb zelf ook glasvezel en wij gebruiken ook Teams voor overleggen. Ik ervaar dit zelf niet. Het speelt alleen bij Teams dus, als ik je goed begrijp. Dat maakt het alleen maar gekker.

Heb je hierover al telefonisch contact met ons gehad? Dat is bij zulke dingen het makkelijkste en het snelste, de verbinding kan dan samen met jou volledig nagekeken worden. Hiervoor kan je een terugbelafspraak maken via onze site.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 28, 2025

De beste oplossing is een lan kabel tussen modem en PC, veiliger, stabieler en sneller,  zeker voor beroepsmatige toepassingen ​@Andre68 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 29, 2025

De beste oplossing is een lan kabel tussen modem en PC, veiliger, stabieler en sneller,  zeker voor beroepsmatige toepassingen ​@Andre68 

Dank voor je reactie, en ik snap je reactie ook zeker.

Ik wil alleen begrijpen waarom bij mijn vorige provider (ook via glasvezel trouwens) er geen enkel probleem was, en bij KPN nu ineens wel.

Wat ik gisteren in de loop van de dag ook heb gemerkt, is dat het wifi signaal ineens heel onstabiel is geworden, en ook qua snelheid lijkt de fut eruit. Met een 1 Gb abonnement haal ik nu download snelheden van net aan 100 Mb, terwijl het afgelopen dagen tussen de 700 en 900 zat. Zou het één met het ander te maken kunnen hebben?

Ik heb al geprobeerd om het modem voor 30 sec van de stroom te halen en te kijken wat er dan gebeurt, maar dat heeft niet geholpen.

Hopelijk is hier een verklaring en oplossing voor. Ik zit nog in mijn wettelijke bedenktijd van 2 weken en als de situatie niet verandert, ga ik serieus overwegen om terug te switchen naar mijn oude provider. Daar was de snelheid hoger dan dat deze nu is bij KPN plus geen problemen met teams.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 29, 2025

Beste ​@Andre68 Haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart, geef daarna de router eens een fabrieksreset.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 29, 2025

Beste ​@Andre68 Haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart, geef daarna de router eens een fabrieksreset.

Geprobeerd, geen verbetering in snelheid. Sterker nog, de snelheid daalt alleen maar verder. Nu is het (ook na paar pogingen met tussenpozen van ca. 5 minuten) teruggelopen naar 60 Mb. Ik snap hier werkelijk niks van.

Wat ik ook vreemd vind, is dat na de reset van het modem, de netwerknaam niet verandert naar de standaard naam, maar gewoon blijft staan op de naam die ik het gegeven heb. Dat zou toch terug moeten springen naar de default instellingen?

Daarnaast kom ik met het admin wachtwoird achter op het modem het modem zelf niet eens in.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Andre68, welkom op de community. Dat is een rare bevinding! Ik heb zelf ook glasvezel en wij gebruiken ook Teams voor overleggen. Ik ervaar dit zelf niet. Het speelt alleen bij Teams dus, als ik je goed begrijp. Dat maakt het alleen maar gekker.

Heb je hierover al telefonisch contact met ons gehad? Dat is bij zulke dingen het makkelijkste en het snelste, de verbinding kan dan samen met jou volledig nagekeken worden. Hiervoor kan je een terugbelafspraak maken via onze site.